Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

T-Max framkallare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mamaya

Aktiv medlem
Har kommit över en kartong med gammal oöppnad T-MAX framkallare. Finns det något bäst före datum för framkallningsvätska? Tippar på att det är runt tio år gammal. Nån som vet?

Mvh Berit
 

millhouse

Aktiv medlem
Mamaya skrev:
Har kommit över en kartong med gammal oöppnad T-MAX framkallare. Finns det något bäst före datum för framkallningsvätska? Tippar på att det är runt tio år gammal. Nån som vet?

Mvh Berit
Hej Berit!
Detta har jag bland mina "papper" om KODAK PROFESSIONAL T-MAX Developer:
"You can store working-strength solution in a full, tightly closed bottle for six months, in half-filled bottle for two months, or in a covered tank for one month. You can store the concentrate for up to two years".
Det är klart att du kan testa, men frågan är om du inte får problem.Denna framkallaren är inte lika "tålig" som Kodaks D-76.Där med inte sagt att D-76´a varar i evighet.
Mvh
Rolf
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det fina med framkallningsvätskor är att om de funkar så funkar de, inom vissa gränser.

Troligtvis är det inga problem alls.
 

Mamaya

Aktiv medlem
Tack Rolf för ditt svar, den är nog inte mycket att soppa film i men jag kan ju alltid testa. Har även en mängd burkar med pulver D-76, säkert över fem år gammalt. Tror du Rolf eller någon annan att den går att använda? Den har tyvärr stått i minusgrader uppe på en vind och det är ju inte heller så bra...

Mvh Berit
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Mamaya skrev:
Tack Rolf för ditt svar, den är nog inte mycket att soppa film i men jag kan ju alltid testa. Har även en mängd burkar med pulver D-76, säkert över fem år gammalt. Tror du Rolf eller någon annan att den går att använda? Den har tyvärr stått i minusgrader uppe på en vind och det är ju inte heller så bra...

Mvh Berit
Enligt din profil är du pressfotograf till yrket.
Värderar du inte dina latenta bilder mer än att du medvetet riskerar att framkalla dom i gammal kemi?

/Hasse
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Varför inte bara köra en testrulle med den sorts film du ämnar att köra skarpt med i samma vätska senare?

Precis som Erik säger; funkar den så funkar den, annars är det ju bara att kassera :)
 

millhouse

Aktiv medlem
burkar med pulver D-76....har tyvärr stått i minusgrader

Hej igen Berit !
All kemi skall oberoende om dom kommer i plåt-,papper- eller plastförpackning förvaras torrt inomhus i normal rumstemperatur.Denna temperatur skall alltså inte var minus. Temperaturen skall heller inte "åka" upp och ned.Vanligen skall den ligga mellan +15 - +20 grader. Luftfuktigheten skall vara normal i förhållande till temperaturen.Själv har jag min kemi i ett skåp med dessa förutsättningar.Att dom placeras i ett skåp är bra för då blir det mörk, vilket kemi verkligen älskar.
Så den där D-76 oberoende om den är i burk eller i papperspåse får du problem med den. Att burken eventuellt inte är rostig har alltså ingen betydelse, kvaliten är inte god.
Mvh
Rolf
 

Mamaya

Aktiv medlem
Hasse!

Jag soppar väl knappast en hel filmrulle som jag tagit. Med test menar jag tre knäpp på min bil typ och klipper sen filmen. Då gör det inget om bilderna blir kassa. Det är roligt att se om det funbkar med gammal soppa.

Jag värderar mina bilder oerhört högt, det är därför jag fotar analogt i titt som tätt så det finns några bilder kvaer föpr eftervärlden.

När jag ställde upp D-76 pulvret på vinden visste jag inte mycket om vilken temperatur som var bäst. Men så hittade jag en gammal " Små korn" eller vad den nu hette och fann en bra artikel om vad som är bäst för respektive Kodak kemi. Jag får köra en test även där. Det är är tio burkar så det är ju en del kemi som jag kanske förstört med den kalla förvaringen. I artkeln stod att kemin inte får stå kallare än plus 5 grader.

Berit
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Re: burkar med pulver D-76....har tyvärr stått i minusgrader

millhouse skrev:
Hej igen Berit !
All kemi skall oberoende om dom kommer i plåt-,papper- eller plastförpackning förvaras torrt inomhus i normal rumstemperatur.Denna temperatur skall alltså inte var minus. Temperaturen skall heller inte "åka" upp och ned.Vanligen skall den ligga mellan +15 - +20 grader. Luftfuktigheten skall vara normal i förhållande till temperaturen.Själv har jag min kemi i ett skåp med dessa förutsättningar.Att dom placeras i ett skåp är bra för då blir det mörk, vilket kemi verkligen älskar.
Så den där D-76 oberoende om den är i burk eller i papperspåse får du problem med den. Att burken eventuellt inte är rostig har alltså ingen betydelse, kvaliten är inte god.
Mvh
Rolf
Det är en tät konservburk vi talar om.
Vad luften har för fuktighet betyder ingenting.
Minusgrader ger torrare luft och mindre rost.

Vem har inte tinat frusen burkmat i lumpen OCH ätit den.
Här talar vi bara om ett tort pulver.

Det är ju det aggressiva syret som dödar våra kemier.
 

Kapten Stofil

Aktiv medlem
Jag har använt väldigt gammalt D-76 pulver som lagrats i otäta plastpåsar ett okänt antal år (säkert väldigt många), visserligen i en uppvärmd källarlokal såvitt jag vet. Det fungerade alldeles utmärkt.

Prova på en testfilm, fungerar det så är det ju bra.
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej Erik!
Kanske vi kan lämna burkmaten i lumpen om du inte tar illa upp för den har liksom inte med detta att göra.
Vad Berit skriver om D-76 som kom ut 1927 håller sig idag. Detta kan du och andra kontrollera om man går in på Kodaks hemsida.
Produktnamn: KODAK Framkallningsvätska D-76
Produktkod: 1464817
Lagring: Svalt (5 - 30°C). Förvara behållare väl tillsluten.
Vad gäller luftfuktighet så är det bara så att det är en faktor som spelar in för kemikvalitet.
För min del så känns det inte angeläget att skriva mer om detta,uppriktigt sagt. Om man inte tar till sig det som tillverkare anser vad hjälper då?

Mvh
Rolf
 
ANNONS