Annons

DA* 16-50 vs Sigma 18-50 vs Tamron 17-50 (2,8) vilket är optiskt bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Tamron 17-50 Pentax 16-50

Just nu har jag båda och gjorde en ovetenskaplig skärpejämförelse på f2.8 17,30 och 50mm i mitt och kant. Kantskärpan på Tamron är bättre på 17mm men i övrigt är de rätt lika. Pentaxgluggen tycks ha någon bättre kantskärpa på 50mm och kanske i mitt på denna bländare. Det finns ju en hel del andra parametrar för vad som är bäst optiskt men skärpemässigt är Tamrongluggen imponerande. Sen vet man ju inte om mina ex är representativa eller bättre/sämre än vad som är normalt.

De fördelar jag ser med Pentaxoptiken är framför allt 16mm, tätningen, SDM och rätt snygg boke men Tamron har bättre kantskärpa på full glugg, lite mindre och klart billigare.
 

Sir Anselm

Aktiv medlem
Jag var på Mediamarkt i helgen och testkörde DA* 16-50. Trodde inte det fungerade först, för det hände inte något när jag tröck ner "avtryckaren" för att fokusera... tog ett par sekunder innan jag insåg att den redan hade fokuserat, fast objektivet var så tyst att jag inte märkte något! =) Bra kvalitetskänsla, tungt. Bildkvalitet kan jag inte säga så mycket om efter en så liten testkörning, men det såg iallafall inte dåligt ut.

OT: Testade även DA* 50-135, samma sak gäller som för ovanstående, förutom att jag nu faktiskt kunde se att det verkade vara riktigt bra bildkvalité...

PS. Måste ge Mediamarkt en stor eloge för att man kan testköra alla objektiv de har inne. DS.
 
ANNONS