Annons

Film till äldre kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraSoldotter

Ny medlem
Hej svejs!

Fick idag två mycket gamla kameror av min morfar. Den ena är en Brownie 2A Model C (tillverkad någon gång mellan 1924 och 1933) och den andra är en Aires Reflex (tillverkad 1960). De är inte trasiga, utan verkar fungera bra. Dock kan jag inte kontrollera detta, eftersom jag inte har någon film. Är det någon som har något tips? Kan man köpa film till dessa på vanliga fotoaffärer? Om det går, vad är prisklassen för både film och framkallning? Fungerar de ens? :p

Tacksam för svar! :)
/Sara
 

walter-g

Aktiv medlem
Hej svejs!

Fick idag två mycket gamla kameror av min morfar. Den ena är en Brownie 2A Model C (tillverkad någon gång mellan 1924 och 1933) och den andra är en Aires Reflex (tillverkad 1960). De är inte trasiga, utan verkar fungera bra. Dock kan jag inte kontrollera detta, eftersom jag inte har någon film. Är det någon som har något tips? Kan man köpa film till dessa på vanliga fotoaffärer? Om det går, vad är prisklassen för både film och framkallning? Fungerar de ens? :p

Tacksam för svar! :)
/Sara

Den första du nämner ska säkert ha en s.k 120 rulle,dvs en smal avlång i format.Dom finns på postorder(Photax exvis),likaså framkallning( Crimson,Odenlab).För några dagar sedan fanns en tråd inom samma ämne här på fotosidan.Kolla där
Den andra,om det är en 60 talare vet jag inget om,men det ser du snabbt om du öppnar filmluckan och tittar på filmfacket..Kort längd-135 film,smal -avlång 120 film
 

Jimfear

Aktiv medlem
Enligt vad jag kommit fram till med hjälp av google tar Brownie kameran 116 film och Aires Reflex 120 film. 120 film är lätt att få tag på och varje lite mer välsorterad fotoaffär borde ha 120 film i lager, annars går det lätt att beställa. 116 film slutade tillverkas 1984 så den är lite svårare. Men det skall tydligen gå att använda 120 film istället för 116 om man fixar lite. Info: http://www.camerapedia.org/wiki/116_film

Priset på film varierar, men runt 50-70kr för en 120 rulle är normalt om man köper enskilda rullar. Framkallning ligger på ungefär samma pris per rulle.
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Det bör finns en tom spole i båda kamerorna. Tar du ut dessa två spolar kommer du märka att de inte är identiska. Själva filmbredden var dock den samma (60mm). 120-filmen går att beställa från exempelvis Cyberfoto.se. 116-filmen är i stort sett omöjlig att få tag på (så vida du inte hittar en gammal utgången film någonstans). Men eftersom filmbredden är den samma kan man använda filmen från en 120-film och föra över denna till 116-spolen. För att det ska fungera bör man ha två 116-spolar och tillgång till ett mörkt rum. Det finns säker andra sätt att använda 120-film i 116-kameror, testa att googla.

Framkallning: 55:- plus moms hos Crimson.se (-20% vid standby-framkallning), + ca 50:- för skanning + någon femtiolapp för utskrivna kopior.
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej svejs!

Fick idag två mycket gamla kameror av min morfar. Den ena är en Brownie 2A Model C (tillverkad någon gång mellan 1924 och 1933) och den andra är en Aires Reflex (tillverkad 1960). De är inte trasiga, utan verkar fungera bra. Dock kan jag inte kontrollera detta, eftersom jag inte har någon film. Är det någon som har något tips? Kan man köpa film till dessa på vanliga fotoaffärer? Om det går, vad är prisklassen för både film och framkallning? Fungerar de ens? :p

Tacksam för svar! :)
/Sara
Hej Sara
Du har redan fått ett antal bra svar av andra, så det jag skrivet kanske inte tillför så mycket. Men..
Kodak 2A Brownie Model C.
Med fixfokus, vilket betyder att objektivet fungerar på ett förutbestämt avstånd och inte kan regleras. Bästa skärpan får man på två till tre meter från det man skall fotograferar. Men är inte så dålig på längre avstånd. 116-film. Bildstorlek 2½x4½. Tillverkades 1924-1933 I USA av Eastman Kodak Company.
Att få tag på 116-film är precis som Axel och Johan skriver mycket svårt,kanske helt omöjligt.Det går att leta lite på Internet.
Aires Reflex.
120-film med bildstorlek 6x6 och här blir det inga problem. Och som man skriver här kan du använda dagens 120 film.
Har själv en Kodak Six-20 Model F. Denna är det 620-film och spole till. Här gör jag som så att jag spolar över 120 film till dom 620 spolar som jag har. Dessa fick jag från en firma i Frankrike via en fotograf i Canada som jag har kontakt med.
Sedan kan jag nämn för dig att jag har ett proffslabb och framkallar (s/v, färgneg och dia) samt kopierar åt andra. Sänd gärna en mail så får du info.
 

SaraSoldotter

Ny medlem
Tack, alla för information och tips! Nu ska jag först beställa film, och se om inte jag kan mecka till någon "spolförlängare" enligt sidan jag hittade från camerapedia-länken.
Tack igen! :D
/Sara
 

millhouse

Aktiv medlem
Film till äldre kameror.

Hej Sara!

Glömnde detta om 116-film. Denna var oftas som träspole. Det franns också en 616-film som var med metalspole.
Om Kodaken inte har några 116 spolar så blir det problem med att använda 120 spolar därför att dessa då inte har det bredd som 116 spolar.Att spola över 120 film till en 116 spolen går bra men det kommer inte att stämma med "bildrutorna".
 

SaraSoldotter

Ny medlem
Hej Sara!

Glömnde detta om 116-film. Denna var oftas som träspole. Det franns också en 616-film som var med metalspole.
Om Kodaken inte har några 116 spolar så blir det problem med att använda 120 spolar därför att dessa då inte har det bredd som 116 spolar.Att spola över 120 film till en 116 spolen går bra men det kommer inte att stämma med "bildrutorna".
Hm, ja, det sitter faktiskt en träspole i den gamla kameran. Det hade inte gått att spola från en 120 till denna?
 

millhouse

Aktiv medlem
Hm, ja, det sitter faktiskt en träspole i den gamla kameran. Det hade inte gått att spola från en 120 till denna?
Hej Sara!
Det går naturligtvis att spola 120-film till 116 spolen.Men sedan behöver du en 116 spole till.Som jag skrev så blir 120-spolen i en kamera med 116-spolen "för liten".120 spolen har inte samma bredd.Det blir helt enkelt "glapp".
Om du bara har en 116 spole så kan det möjligen finnas en lösning.
Talade med en fotokollega som möjligen skulle kunna ha en 116 spole som du kan få köpa av honom. Sänd mig ett mail, så skall jag höra med honom.
 

Cygni

Aktiv medlem
Hej Sara!
Det går naturligtvis att spola 120-film till 116 spolen.Men sedan behöver du en 116 spole till.Som jag skrev så blir 120-spolen i en kamera med 116-spolen "för liten".120 spolen har inte samma bredd.Det blir helt enkelt "glapp".
Om du bara har en 116 spole så kan det möjligen finnas en lösning.
Talade med en fotokollega som möjligen skulle kunna ha en 116 spole som du kan få köpa av honom. Sänd mig ett mail, så skall jag höra med honom.
Det borde gå att köpa en liknande icke fungerande kamera med en spole i. Eventuellt låta tillverka en.
 

millhouse

Aktiv medlem
Det borde gå att köpa en liknande icke fungerande kamera med en spole i. Eventuellt låta tillverka en.
Hej Christer!
Det är nog lättas för Sara att börja med ett mail till mig.Ditt förslag om att köpa en kamera med 116 spole.Ja, god idé om man nu vill de.Tillverka? Har du någon bra tips på någon som gör det.
 
ANNONS