Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d90, flera exponeringar på samma ruta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Jag tror bara bilden är tagen med lång exponeringstid.
För att få detta kraftiga ljus på bron så känns det som det krävts minst några sekunders slutare, kanske 4-5 sek. Då skulle fyrverkerierna inte vara urskiljbara utan bara som långa ljusa streck. Men det är som sagt bara min känsla, men kanske du har rätt.
 

JazzBass

Aktiv medlem
För att få detta kraftiga ljus på bron så känns det som det krävts minst några sekunders slutare, kanske 4-5 sek. Då skulle fyrverkerierna inte vara urskiljbara utan bara som långa ljusa streck. Men det är som sagt bara min känsla, men kanske du har rätt.
Ja, nog är det en flera sekunder lång slutartid, det är precis vad som behövs för att fyrverkerierna ska bli så här. Kort slutartid funkar inte bra till fyrverkerier, inte heller för stor bländare för då blir fyrverkerierna bara utbrända vita streck. Ca 5s slutartid och f/8-11 är min vilda gissning...
 

perstromgren

Aktiv medlem
n längre exponering som fångat upp den ljusa himmelen, samt en kortare/medel exponering som fångat fyrverkerierna. Eller vad tror ni? Kan jag göra samma sak på min nikon d90?
Jag tror också att bilden är tagen med bara en exponering, men vill du ta bilder där olika delar har olika exponering (s.k. HDR) är det enklast att lägga ihop bilderna i datorn, i stället för i kameran. I datorn kan du dessutom fritt välja hur exponeringarna ska läggas ihop.

Ta helt enkelt flera rutor med olika exponering, t.ex. genom att använda den automatiska funktionen för "bracketing".

Per.
 

larsev

Avslutat medlemskap
Det finns faktiskt möjlighet att multiexponera en bild med D90.
Gå in i meny, fotograferingsmeny (kameran), Multiexponering, Ställ in antal bilder.
Fotografera.
Observera att du behöver jobba snabbt.
Går kameran ner i standby måste du göra om inställningarna
 

Walle

Aktiv medlem
För att få detta kraftiga ljus på bron så känns det som det krävts minst några sekunders slutare, kanske 4-5 sek. Då skulle fyrverkerierna inte vara urskiljbara utan bara som långa ljusa streck. Men det är som sagt bara min känsla, men kanske du har rätt.
Fyrverkerierna är ju långa ljusa streck! Och det är ju precis så man oftast vill ha dom. Med kort slutartid för fyrverkerierna får man något som snarast ser ut så här istället: http://www.jonathanrjackson.com/blog/wp-content/uploads/2008/06/fireworks2.jpg

Med ännu kortare slutartid så kommer fyrverkerierna bara bli en massa ljusa punkter.

Jag tror, precis som övriga, att det är en exponering. Jag kan inte se några spår av HDR/Tone mapping-bearbetning. Troligen har fotografen haft en svart skiva att mörka med framför frontlinsen mellan uppskjutningarna. De som plåtar mycket fyrverkerier brukar göra så. Under tiden står slutaren helt öppen.
 
ANNONS