Annons

Vad har hänt med N N?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur många forum tror du har horder av moderatorer som sitter 7-24 och läser allt som skrivs, som hökar som hugger ner direkt på överträdelser? Rapporter från vaksamma medlemmar (låt oss kalla dem hjälpmoderatorer då) är viktiga.

Men jag håller med om att vi har dålig modereringsberedskap vissa tider, sena nätter och på helger så 1-2 moderatorer med annan dygnsrytm än oss andra skulle inte skada. Någon intresserad?
Tidningarna tror jag har det. Lätt att det går över styr just där.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.
Gnaksa färkct tcyker jag!
Lysande Henry!
Per och Henry, är inte den stora boven i forumutbyten att vi skriver snabbtext och då blir det fel ibland. Forumen är inte direkt eftertankens medium. Om det inte hade gått så fort och blivit så hetsigt kring detta så kanske detta kring NN aldrig skulle ha hänt. I verkliga livet skulle det nog inte utvecklat sig på samma sätt, det är jag ganska säker på.

Men kanske vore ett inbyggt stavnings- och grammatikprogram inte fel. Då kunde ju folk rätta i realtid. Ett alternativ är att skriva i en ordbehandlare och klistra in men det är mer knöligt än de flesta står ut med så det går väl bort kan jag tycka.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tidningarna tror jag har det. Lätt att det går över styr just där.
Jo sant, de måste dessutom förhandsgranska då de har utgivningsbevis och lyder under Tryckfrihetsförordningen, har en ansvarig utgivare. En del tidningar har därför bara kommentarerna öppna på dagtid. Så vill vi inte ha det :)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Lysande Henry!
Per och Henry, är inte den stora boven i forumutbyten att vi skriver snabbtext och då blir det fel ibland. Forumen är inte direkt eftertankens medium. Om det inte hade gått så fort och blivit så hetsigt kring detta så kanske detta kring NN aldrig skulle ha hänt. I verkliga livet skulle det nog inte utvecklat sig på samma sätt, det är jag ganska säker på.

Men kanske vore ett inbyggt stavnings- och grammatikprogram inte fel. Då kunde ju folk rätta i realtid. Ett alternativ är att skriva i en ordbehandlare och klistra in men det är mer knöligt än de flesta står ut med så det går väl bort kan jag tycka.
Spinner man vidare på detta så kritiseras de ordblinda (borde kallas ordseende) för en förmåga som vi andra saknar. Vissa av dem är så enormt effektiva i att läsa ett ord utan att lägga märke till felstavningen att de inte ens ser felet när de kontrolläser. De som kritiserar är förmodligen de som saknar denna förmåga. Datorer jobbar vi med för att få feltolleranta, annar skulle de sluta fungera. Det kallar vi datorevolution. Kanske ska vi lägga mer tid på att få mäniskor att bli mer feltolleranta? Man kan ju undra, som en analogi med darorutvecklingen, vem som kommilt längst i evolutionen, dyslektikern eller stavningspetimetern? :)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Lysande Henry!
Per och Henry, är inte den stora boven i forumutbyten att vi skriver snabbtext och då blir det fel ibland. Forumen är inte direkt eftertankens medium.
Men det är sällan ett kritiserat stavfel ligger till grund för en större konflikt i en tråd, oftare då att man trampar på varandras tår när man kritiserar varandras (påstådd) kunskap, erfarenhet, tar till förklenande uttryck etc.

Motparten svarar då direkt i affekt och så trappas det upp. Man skulle snarare ha en kontrollfråga när någon svarar direkt på ett inlägg "Har du verkligen tagit tre djupa andetag nu, innan du svarar?" :)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Men det är sällan ett kritiserat stavfel ligger till grund för en större konflikt i en tråd, oftare då att man trampar på varandras tår när man kritiserar varandras (påstådd) kunskap, erfarenhet, tar till förklenande uttryck etc.

Motparten svarar då direkt i affekt och så trappas det upp. Man skulle snarare ha en kontrollfråga när någon svarar direkt på ett inlägg "Har du verkligen tagit tre djupa andetag nu, innan du svarar?" :)
Så är det nog men denna sidodiskussion startade lite på skoj efter #62 ovan.
 

PMD

Aktiv medlem
Lysande Henry!
Per och Henry, är inte den stora boven i forumutbyten att vi skriver snabbtext och då blir det fel ibland.
Det stora felet är att det är för lätt att ändra när man skriver fel. Det gör att det blir fler fel, och man missar några av dem. När man skriver med papper och penna är man mer noggrann.

Men kanske vore ett inbyggt stavnings- och grammatikprogram inte fel. Då kunde ju folk rätta i realtid. Ett alternativ är att skriva i en ordbehandlare och klistra in men det är mer knöligt än de flesta står ut med så det går väl bort kan jag tycka.
Min webläsare (Firefox) har inbyggd stavningskontroll. När jag skriver den här texten så är nästan vartenda ord understruket med rött (streckat) eftersom stavningskontrollen tycker att texten är extremt dåligt stavad engelska. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Spinner man vidare på detta så kritiseras de ordblinda (borde kallas ordseende) för en förmåga som vi andra saknar. Vissa av dem är så enormt effektiva i att läsa ett ord utan att lägga märke till felstavningen att de inte ens ser felet när de kontrolläser. De som kritiserar är förmodligen de som saknar denna förmåga. Datorer jobbar vi med för att få feltolleranta, annar skulle de sluta fungera. Det kallar vi datorevolution. Kanske ska vi lägga mer tid på att få mäniskor att bli mer feltolleranta? Man kan ju undra, som en analogi med darorutvecklingen, vem som kommilt längst i evolutionen, dyslektikern eller stavningspetimetern? :)
Jag läser tämligen fort, så jag antar att jag läser ord för ord (och det gick ganska bra att läsa din förvrängda text), men jag triggar mycket ofta på felstavningar ändå (ibland slinker nån igenom).

Kanske att jag läser ord för ord med ena ögat och bokstav för bokstav med det andra? :)

(Tolerant stavas med ett l, f.ö.)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag läser tämligen fort, så jag antar att jag läser ord för ord (och det gick ganska bra att läsa din förvrängda text), men jag triggar mycket ofta på felstavningar ändå (ibland slinker nån igenom).

Kanske att jag läser ord för ord med ena ögat och bokstav för bokstav med det andra? :)

(Tolerant stavas med ett l, f.ö.)
Där fick Du till det! :) Våra språkvårdande myndigheter lägger krokben för oss som har lite svårt med stavningen. Grundregeln är ju två konsonanter efter kort vokal och en efter lång. Säger Du Toooolerant också? :D
 

PMD

Aktiv medlem
Jag uttalar tolerant med ett halvlångt o-ljud, men inte överdrivet långt. Ett kort o-ljud tenderar att bli ett å-ljud, och jag säger inte "tållerant".
 

Falumas

Aktiv medlem
Där fick Du till det! :) Våra språkvårdande myndigheter lägger krokben för oss som har lite svårt med stavningen. Grundregeln är ju två konsonanter efter kort vokal och en efter lång. Säger Du Toooolerant också? :D
Dom språkvårdande myndigheterna anpassar sig 100% efter folket. Om alla börjar skriva "tollerant" kommer SAOL anpassas efter det.

/Karl
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Dom språkvårdande myndigheterna anpassar sig 100% efter folket. Om alla börjar skriva "tollerant" kommer SAOL anpassas efter det.

/Karl
Ja, mycket anpassar de sig efter men stavning tycker jag går långsamt. Den är ofta ologisk. Hoppas de inte är så anpassningvilliga så att vi ska börja stava "äter" - "eter" bara för att tyngpunkten i befolkning börjar säga så.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, mycket anpassar de sig efter men stavning tycker jag går långsamt. Den är ofta ologisk. Hoppas de inte är så anpassningvilliga så att vi ska börja stava "äter" - "eter" bara för att tyngpunkten i befolkning börjar säga så.
Jag tror faktiskt att dom som kommer ut med en kasse maneter från fiskeaffären när dom egentligen ville ha räkor är i klar minoritet. Det är mig veterligen bara urstockholmare som säger sådant och dom är till och med i minoritet i Stockholm.

/Karl
PS så här går historien så alla kan hänga med.
Stockholmaren: Hej, jag skulle vilja ha 2kg rekär.
Fiskehandlaren: Rekär?
Stockholmaren: Ja sådanna där man eter.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag tror faktiskt att dom som kommer ut med en kasse maneter från fiskeaffären när dom egentligen ville ha räkor är i klar minoritet. Det är mig veterligen bara urstockholmare som säger sådant och dom är till och med i minoritet i Stockholm.

/Karl
PS så här går historien så alla kan hänga med.
Stockholmaren: Hej, jag skulle vilja ha 2kg rekär.
Fiskehandlaren: Rekär?
Stockholmaren: Ja sådanna där man eter.
Jag har en sann historia:
Ett barnbarn, 3 år, som fick frågan av en Sigtuna bo:
- Vad eter Du?
- Alvin.
- Nej, jag undrar vad Du eter!
- AALLVVIINN!
 

Mesch

Aktiv medlem
.
Min webläsare (Firefox) har inbyggd stavningskontroll. När jag skriver den här texten så är nästan vartenda ord understruket med rött (streckat) eftersom stavningskontrollen tycker att texten är extremt dåligt stavad engelska. :)
Varför lägger du inte till svensk ordlista? Den är ju gratis.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS