Annons

Kan man byta snabbkommandon i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas80

Aktiv medlem
Hej
Har skaffat mig Lightroom 4 vilket värkar vare ett riktigt trevligt program.
Men går det att ändra snabbkommandot för flagga/avvisad?
Arbetet skulle kunna gå så mycket lättare om man hade de knapparna lite närmare varandra, nu är det ju P och X vilket nästan kräver att man tittar på tangentbordet..
 

Emil-G

Aktiv medlem
Eller använder bägge händerna? :) Jag brukar använda Shift+P och Shift+X istället, då stegar LR fram automatiskt till nästa bild.

Nejdå, det finns ett sätt, det är lite bökigt och eg inget Adobe rekommenderar, men googla på "lightroom translatedstrings.txt" så får du en hel del tips, t.ex. här. Det är lätt att återställa sen, bara att radera filén, så det är inte farligt att prova.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Hej
Har skaffat mig Lightroom 4 vilket värkar vare ett riktigt trevligt program.
Men går det att ändra snabbkommandot för flagga/avvisad?
Arbetet skulle kunna gå så mycket lättare om man hade de knapparna lite närmare varandra, nu är det ju P och X vilket nästan kräver att man tittar på tangentbordet..
Jag håller med dig, hade gärna haft dom närmare varandra.

Eller använder bägge händerna? :) Jag brukar använda Shift+P och Shift+X istället, då stegar LR fram automatiskt till nästa bild.
Hör för mig att det fungerar med Caps Lock också
 

Jonas80

Aktiv medlem
Aha, tack för hjälpen det var inte så krångligt ändå.
Tänkte förklara hur man gör om det är fler som undrar och inte vill söka vidare.

Dock är jag inget dataprofs så jag vågar inte säga att det är 100% säkert och vet inte hur mycket skada man kan göra om man gör fel. Men det fungerade smärtfritt för mig.
Dock skulle jag se till att man har säkerhetskopierat allt innan man testar..


leta upp filen "TranslatedStrings.txt".
Program högerklicka på "Adobe Photoshop Lightroom 4" ikonen "Visa paketets innehåll" (mac)
Contents
Resources
sv.lproj (om man har svenska annars är det en.lproj eller vad man nu har för språk)

Gör en kopia av originalfilen "TranslatedStrings.txt" som säkerhet.
Öppna filen och sök efter:
"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/SetPick/Rejected/Key=x"
"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/SetPick/Flagged/Key=p"
"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/SetPick/Unflagged/Key=u"
Eller vad man nu vill ändra

Ändra sista bokstaven, spara och öppna Lightroom:)
Dock värkar varenda bokstav vara upptagen som en snabbgenväg (gick tyvärr inte att använda åäö) man får väl ändra ett tag gå igenom allt och ändra tillbaks när man sorterat klart.
 

j2^

Aktiv medlem
Man kan ju även vara riktigt fånig och använda ett annat tangentbord till sådant. Jag använder Paddy tillsammans med ett Behringer mixerbord. Då har jag knappar för Pick/reject/en massa annat vid fingerspetsarna :)

Men ja, det är kanske lite överkurs...
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det fina i kråksången är att även texten i menyerna ändras när man gör på detta sätt så att man snabbt kan se var man la sina nya snabbkommandon. På detta sätt kan man även ändra snabbkommandon för t.ex. "rotera bild" som i engelsk LR ligger på [ resp ].
 

Jonas80

Aktiv medlem
De som blev smidigast för mig var.
Att ändra
"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/SetPick/Rejected/Key=x" (till o)
Då fick ja även ändra
"$$$/AgLibrary/Menu/File/Edit/DeselectActive/Key=o" (till x)
Den som avmarkerar valt foto.

De smarta är att det samtidigt ändrar texten i menyerna så kortkommandot ändras
Avvisad O
Avmarkera valt foto X

Så kommer jag nog kunna ha det på heltid:) Har ju precis börjat använda LR så inte vant mig vid kortkommandona än..
 

Jonas80

Aktiv medlem
Fortsätter med lite lightroom frågor.

Kan någon förklara vad beskärningsverktyget originalmallar är?
1X1
5X5/8X10
8,5X11
5X7
2X3/9X6
4X3
16X9
16X10

Det kan ju inte vara mått, har gått igenom dom men storleken ändrar sig inte som jag tror. Tycker t.e.x att 5x7 bör vara mindre en 8,5x11 men nix… Finns det någon lätt förklaring?
 

j2^

Aktiv medlem
Fortsätter med lite lightroom frågor.

Kan någon förklara vad beskärningsverktyget originalmallar är?
1X1
5X5/8X10
8,5X11
5X7
2X3/9X6
4X3
16X9
16X10

Det kan ju inte vara mått, har gått igenom dom men storleken ändrar sig inte som jag tror. Tycker t.e.x att 5x7 bör vara mindre en 8,5x11 men nix… Finns det någon lätt förklaring?

Det är längd/bredd-förhållanden.
 

BosseDä

Aktiv medlem
Pensel storlek

Fortsätter med en snarlik fråga:
Finns det en liknande metod att ändra komando för "Pensel storlek". Standard med [ och ] fungerar dåligt med svenskt tangentbord?
Har letat i "TranslatedStrings.txt" om detta finns där, kan inte hitta detta.
 

AFJ

Aktiv medlem
Fortsätter med en snarlik fråga:
Finns det en liknande metod att ändra komando för "Pensel storlek". Standard med [ och ] fungerar dåligt med svenskt tangentbord?
Har letat i "TranslatedStrings.txt" om detta finns där, kan inte hitta detta.
Jag tror att det är så att vissa tangentbordsgenvägar är "hårdkodade" och inte går att ändra i filen. Jag har för mig att det samma gäller rotera vänster/höger. Är inte säker dock då det var en tid sedan jag labbade med detta.
 

erro.se

Aktiv medlem
Fortsätter med lite lightroom frågor.

Kan någon förklara vad beskärningsverktyget originalmallar är?
1X1
5X5/8X10
8,5X11
5X7
2X3/9X6
4X3
16X9
16X10

Det kan ju inte vara mått, har gått igenom dom men storleken ändrar sig inte som jag tror. Tycker t.e.x att 5x7 bör vara mindre en 8,5x11 men nix… Finns det någon lätt förklaring?
Precis som Janne sa. Man beskär till önskad proportion, sen skriver man ut i en fysisk storlek.
 

erro.se

Aktiv medlem
Fortsätter med en snarlik fråga:
Finns det en liknande metod att ändra komando för "Pensel storlek". Standard med [ och ] fungerar dåligt med svenskt tangentbord?
Har letat i "TranslatedStrings.txt" om detta finns där, kan inte hitta detta.
Enklaste sättet att ändra penselstorlek är väl annars att använda musens scrollhjul. snurra för att ändra storleken, shift-snurra för att ändra feather.
 

BosseDä

Aktiv medlem
Enklaste sättet att ändra penselstorlek är väl annars att använda musens scrollhjul. snurra för att ändra storleken, shift-snurra för att ändra feather.
Jo det är så jag gör i dag, men har också en wacom tablett med penna och då är det lite dumt att både använda pennan och musen samtidigt.
 
ANNONS