Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom eller CNX2+Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

ubbe73

Aktiv medlem
Hej
Detta inlägg blir långt .........hoppas ni har tid att läsa igenom allt.

Efter att ha investerat i ny dator så är det dags att se över program som skall användas för katalogisering samt redigering. Fotar allt i RAW (NEF) och redigerar idag inte mer än att jag framkallar bilderna med avseende på vitbalans, exponering, beskärning, skärpning m.m.
Har tidigare använt View NX för framkallning och Elements 7 för organisering och vissa småjusteringar.

Har nu laddat ned testversion av både Capture NX2 och Lightroom. Efter ett par dagars pillande i båda programmen så vill jag kanske ha båda. LR har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa framför allt för att jag vill ha ordning på mina bilder och till det priset så anser jag att det är givet. Sen har ju LR en hel del möjligheter att framkalla bilden.

Nu till mina frågetecken????
När jag justerat NEF-filen i CNX2 och sen importerar dem i LR så är bilden som den var original. Jag trodde att de justeringar som jag ev. gör i CNX2 ligger kvar vid import till LR. Är det något som jag gör fel eller hanterar inte LR en NEF med dess ev justeringar som gjorts i ett tex. CNX2??
Det känns ju inte som det är någon idé att skaffa CNX2 om jag inte kan dra fördelar av det???

Jag tycker dock att CNX2 har en del finesser som jag inte hittat hos LR nämligen kontrollpunkterna. Tycker också att det är mer lättjobbat i själva framkallningsprocessen än LR. Har dock inte suttit mer än 5 dagar med båda programmen.

Funderat på två olika vägar att arbeta med bilderna:

1. Import med Transfer till en mapp-struktur
2. Granskning i View NX
3. Framkallning i CNX2
4. Konvertering till JPG i View NX
5. Import av jpg till LR

eller skall man göra så här
1. Import med Transfer till en mapp-struktur.
2. Granskning i View NX
3. Import av NEF till LR
4. Framkallning
5. Konvertering till JPEG i LR vid behov till ev. utskrifter, webbpublicering m.m


Tacksam för synpunkter på min fråga samt min tänkta arbetsgång.

//Urban
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Det beror på vad du prioriterar vilket du bäst kan svara på genom att göra som du gör nu, testa programmen och se på resultaten.

Lightroom är överlägset i katalogisering och erbjuder även ett helt arbetsflöde. Mer effektivt än det mesta andra.

Capture NX ger betydligt finare NEF-filer än vad ACR motorn (camera raw/lightroom) kan prestera. Kanske inte jätteförvånande med tanke på att NX är nikons egna programvara baserat på deras kompletta information om deras egna produkt/raw-filer.
Ser du själv nån skillnad? Om inte så är nog Adobe en bättre investering med fler val.

Jag själv använder NX endast som en avstickare för kvaliteten på bildfilerna.

En raw-fil kan du inte påverka eller omspara, det är rådata. Om ändring görs är det inte längre rådata och du kan endast spara ändringen permanent genom att spara i annat filformat som TIFF eller jpeg.
Ändringarna du gör och som du ser i rawkonverteraren är endast en preview av vad du kommer få när du väl konverterar/sparar om i annat format.
Du kan spara dina ändringar för en rawfil i t.ex lightroom eller capture nx men det är inte filen du ändrat utan grundinställningarna definierat i en textfil som kan vara inbakad i filen i sig. Dessa informationsfiler kommunicerar inte över gränserna, mellan Adobe och NX.

Man kan säga att en rawfil ser förövrigt inte ut som nåt alls, utan baserat på den grund som angivits som standard i en rawkonverterare. Tonkurvor, mättnad, algoritmer för vitbalans osv. Det är därför du får annorlunda resultat mellan rawkonverterare oavsett om du är noga med samma färgprofil i alla program osv.

Sparar du dina ändringar gjorda i NX i TIFF så behåller du dina 12 eller 14 bitars information oavsett vart du senare öppnar filen.
 

ubbe73

Aktiv medlem
Tack för svaren som dessutom var fullt begripliga.

Det jag främst gillar med CNX2 är kontrollpunkterna och då särskilt i olika natur/landskapsmotiv. Att kunna trycka upp mättnad, kontrast m.m. på ett begränsat parti tycket jag är en stor fördel. Just att kunna styra detaljer ser jag som den stora fördelen med CNX2.

Dock upplever jag att det går snabbare och är smidigare om man har mycket bilder som är snarlika tex. från en innebandymatch i LR.

Lite synd att inte RAW-filerna är kompatibla mellan LR och CNX2. Jag kommer att köpa LR oavsett då jag vill åt organiseringen av mina bilder. Får helt enkelt fortsätta och utvärdera CNX2 och se om det finns behov av det för mitt fotograferande.

//Urban
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Det måhända bara vara av invand rutin och mitt personliga sätt att jobba, men jag använder aldrig kontrollpunkter eller så specifika justeringar i rawkonverterare. Det är helt enkelt för oexakt för min smak.
Sen känner jag att det tillhör inte riktigt den delen i arbetsflödet. Men det är baserat på att jag har full kontroll i photoshop och vanligtvis ägnar väldigt lång tid åt en enda bild och fotar aldrig mängder av bilder.
Kontrollpunkter och individuella justeringar funkar ju inte för batchkonverteringar ändå, där som Lightroom är lite mer effektivt gissar jag.

Kolla på Nik Software "Viveza" (tror jag det stavas). Det är samma utvecklade system istället som en plugin för photoshop. Om det är kompatibelt med lightroom/ACR eller annat program vet jag inte, men värt att kolla upp.
 

mabi01

Medlem
Vet inte riktigt hur kontrollpunkterna du nämner funkar i CNX2, men i LR finns Adjustment Brush som funkar på det sätt du beskriver.
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Kontrollpunkterna i NX 2 är helt överlägsna adjustment brush i LR. Detta är anledningen till at jag inte kör enbart i LR

Jag tror att anledning till att raw hanteringen inte lirar mellan NX 2 och LR är att textfilen som nämns ovan, i LR ligger som en separat xmp fil, medan i NX 2 packas den i NEF filen. Denna inpackade text fil kan inte LR läsa.
 

BosseDä

Aktiv medlem
Alternativ

Det finns en lösning, NIK ,de är dom som äger patentet på kontrollpunkter tror jag.
De har ett program (tillägg till Lightroom) "Color Efex Pro 4" som använder kontrollpunkter.
Detta ger lite av båda värdarna. Har testat "Color Efex" tidigare och tyckte om detta då har dock inte gjort slag i saken att köpa detta ännu. Jag provade detta tillsammans med Photoshop då och inte med Lightroom.
 

Blundie

Aktiv medlem
Det borde gå att få capture NX att skriva ymp-filer eller? Jag har aldrig använt det men jag tycker att det borde gå. Isf kan man ställa in LR för att göra samma sak => LR kommer att då läsa ymp-filen och göra justeringarna efter den. Det kanske inte är så enkelt. Som sagt, har aldrig använt något annat program än LR+PS även om jag lekt en kort stund i Capture ONE.
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Jag har NIk LR plug-in också. Men det är mycket yxigare att använda an capture NX. Den skriver inte direkt till Nef filen vilket gör att man får TIFF fil med editeringarna. Ska man sen göra andra editeringar får man göra en TIFF fil etc..Den NIK plug-in jag använder rakt av i LR är Silver Efex Pro.
Jag har NIK plug in till Capture NX där funkar det smärtfritt tillsammans med kontrollpunkterna.
Dessa kontrollpunkter är mycket lättare att använda än PS masker, och mycket mer precisa än LR:s motsvarande verktyg.

Enda oron är att NIK software har blivit uppköpta av Google......
 
ANNONS