Annons

Fuji X100s

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljusdans

Aktiv medlem
Hehe, jag skulle nog vara väldigt sugen på X100s om det inte vore just för det där med råframkallningen. Jag vill inte byta bort Lightroom, och den är ju tyvärr inte så bra för Fujis knasfilter, och jag vill definitivt inte fotografera i jpg-format.
Näh. Precis. Jag behöll min X100 och har i dagsläget inga planer på att uppgradera längre.

Tar man sig tid att lära sig hur kamerans AF fungerar, och framförallt var närgränsen går med OVF respektive EVF, så fungerar det riktigt bra.

Förr eller senare lär jag väl uppgradera... Eller möjligen komplettera med en annan X-kamera när fasdetektionen letar sig ut i övriga modeller.

Kul hur som att Fuji verkligen verkar ha lyssnat på sina användare. Nu väntar vi bara på att Adobe, PhaseOne och Apple får till X-transhanteringen!
 

gtk80

Avslutat medlemskap
Hehe, jag skulle nog vara väldigt sugen på X100s om det inte vore just för det där med råframkallningen. Jag vill inte byta bort Lightroom, och den är ju tyvärr inte så bra för Fujis knasfilter, och jag vill definitivt inte fotografera i jpg-format.
Precis det var den sista anledningen till att jag tillslut föll för olympus om-d efter mycket klurande kring X100s.. sensorn verkar verkligen bra, dock har det gnagt hela tiden att den har fast motsvarande 35mm optik, jag är ju en 50mm människa :)

Så att inte kunna framkalla RAW i Adobe Camera Raw 6 och behöva uppgradera framöver när Adobe nångång får stöd för X100s RAW-filer.. nej tack. Hur som helst tror jag X100s kommer bli en storsäljare när den väl kommer ut på marknaden!
 

jnd

Medlem
På tal om RAW, så har Lightroom 4.4 (eller kommande, om man inte vill använda en Release Candidate) nu stöd för RAW från X100s. :) Bra nyheter även för X-E1 och X-Pro1-användare! Äntligen kan man föra det där problemet till historien.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
X100s är då numer ett extremt intressant alternativ.. men jag har insett efter att bara haft tillgång till en 35:a som mitt "normal"-objektiv i några veckor att för mig är det bara runt 50mm som gäller. När jag började fotografera så var det med svartvit film och en Minolta SRT101b och ett Rokkor 50mm/1.7.. den kombinationen var min följeslagare under de de första 6 åren.. Kan bara inte sluta älska 50mm, det finns inget objektiv som funkar så bra till ALLT som det. Jag saknar liksom aldrig nåt när jag har 50:an på kameran, men såfort jag har något annat objektiv på, då är det något som fattas.. Haha, Gud vad OT. Förlåt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Testade X100s i början av veckan. Blev inte direkt imponerad av autofokusen jämfört med min X100, men jag testade enbart att trycka ned halvt för att låsa autofokusen inne i en butiksmiljö. Att trycka ned avtryckaren helt direkt har fungerar mycket bra på X100 för att snabbt låsa och ta en exponering men hann som sagt inte testa detta i butiken.
OK-knappen går däremot att trycka in utan problem längre, så den designmissen har rättats till.

På tal om RAW, så har Lightroom 4.4 (eller kommande, om man inte vill använda en Release Candidate) nu stöd för RAW från X100s. :) Bra nyheter även för X-E1 och X-Pro1-användare! Äntligen kan man föra det där problemet till historien.
Photivo har lyckats bra med X-Pro-1 sedan tidigare.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
X100s är då numer ett extremt intressant alternativ.. men jag har insett efter att bara haft tillgång till en 35:a som mitt "normal"-objektiv i några veckor att för mig är det bara runt 50mm som gäller. När jag började fotografera så var det med svartvit film och en Minolta SRT101b och ett Rokkor 50mm/1.7.. den kombinationen var min följeslagare under de de första 6 åren.. Kan bara inte sluta älska 50mm, det finns inget objektiv som funkar så bra till ALLT som det. Jag saknar liksom aldrig nåt när jag har 50:an på kameran, men såfort jag har något annat objektiv på, då är det något som fattas.. Haha, Gud vad OT. Förlåt.
Man vänjer sig. Jag har varit i samma sits med 6+ år med 50mm som enda glugg (och fortfarande mest använda brännvidd fast nu som 35:a på APS-C). Men nu börjar jag uppskatta jag 35 mm för vad den är - fast det är inte utan att man längtar efter alternativet mitt emellan :0)
 

Adam74

Aktiv medlem
När dyker kameran upp i svenska butiker?

Antar att det är ingen som vet. Dustinhome ändrade igår från 7/3 till 27/3. Några ställen har prel. datum satt till 14/3. Några mitten av mars.

Ska resa 28/3 och börjar seriöst tveka om jag hinner få kameran tills dess.
 

Adam74

Aktiv medlem
Litet intresse i sverige?

Är intresset så litet för denna kamera i sverige? Det händer ju ingenting här på fujis forumdel. Det har kommit upp flera intressanta recensioner och testbilder på nätet den senaste veckan, men inte ett enda inlägg på sveriges största fotosida.

Jag är en gammal nikonanvändare och enbart hängt på nikonforum förut och där var det fart i samtalen.

Finns det andra ställen på nätet där fujis x-system diskuteras? Tipsa gärna.
 

horvendile

Aktiv medlem
precis som det sägs...vart är intresset?
Tja... jag är förstås inte så många, men jag är annars en ur Nikon-DSLR-skaran, och nu är jag helt besatt av X100s. Jag testar min D7000 på 24 mm och min kompaktkamera på motsvarande 35 mm för att se hur förtjust eller oförtjust jag är i det utsnittet. Egentligen sparar jag till en D600, men jag är svårt frestad att låta X100s bli en käpp i mitt sparhjul.
 

Adam74

Aktiv medlem
Har också testat 24 mm. Jag gillar det. Man får med hela familjen vid köksbordet. Jag brukar nästan alltid ha 35 1.8 DX monterat på systemkameran, så det blir inte jätteskillnad.

Har också alltid haft Nikon-prylar. Gått följande väg: D70 -> D200 -> D90 -> D3200 (nuvarande). Från hur mycket prylar i fotoväskan som helst till ett så litet hus som möjligt med en fast 35 1.8 monterad på.

Har inte fotat speciellt mycket de senaste 2-3 åren. Orkar liksom inte släpa med mig systemkameran hela tiden samtidigt som jag inte vill fota med vilken point & shoot som helst för då är jag inte nöjd med bildkvalitén. Det var då jag började leta efter en kvalitetskompakt. I december köpte jag en X10. Jag tyckte om den men det var ändå något som inte var bra. Ganska tråkig optisk sökare. Jag gillar inte heller sättet att sätta på och stänga av kameran med vridning av objektivet. När jag hörde rykten om en ny X20 och X100s så sålde jag X10 och väntade på släppet. Nånstans på vägen så bestämde jag mig för en X100s. Jag har en beställd hos en lokal fotohandlare i gbg och har plats nr 4 i kö. Enligt de så ska kameran komma in nästa vecka (v 12).
 

Adam74

Aktiv medlem
Fick ett samtal från butiken om att de får in 6 stycken kameror på måndag och att en av dessa är min. Glad som ett barn på julafton.

Ännu mera läsning på Mike Kobals blogg inkl. video där han jämför X100s med Sony RX1: http://www.mikekobal.com/blog/
 

Adam74

Aktiv medlem
Fuji hann inte skicka i fredags, så min kamera dyker förmodligen upp först idag. Det är på Götaplatsens Foto i Göteborg som jag köper kameran hos. Det lustiga är att en bekant till mig beställt hos Scandinavian Photo och där har de sagt (igår) att kameran är försenad ytterliggare en vecka och dyker upp först i vecka 13. Prioriteras små fotohandlare före de stora drakarna?

Mera läsning. Andrew Hobbs jordnära tankar kring kameran: http://goo.gl/IbfyE

Jag är fortfarande förvånad utav det låga intresset för fujis x-system i sverige. Inte bara tråden med nyheten X100s utan hela avdelningen för Fujifilm har inte haft ett enda inlägg typ sedan 16/3.

Hur som helst så har jag registrerat domännamnet x100sverige.se så får vi se vart det leder. Ni som har x100 och x100s får gärna höra av er om ni har idéer kring ett forum för svenska x100-användare.
 
ANNONS