Annons

Tips på kompakt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne Ar

Aktiv medlem
Nja, Canon 100D är 117 x 91 x 69 mm och väger 370 g. Ganska mycket mindre än D90 (132 x 103 x 77 mm, 620 g).
Det är ju en smaksak, men jag skulle inte beskriva den som "ganska mycket mindre", snarare något mindre.
En NEX-5 är t.ex. 110,8 x 58,8 x 38,9 mm och väger vilket är en mer påtaglig skillnad.
Men det här är ju relativt och därför rekommenderade jag TS att ta sig en sväng till en fotobutik och kolla in prylarna...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att en sökare är bra att ha och inte bara TFT på baksidan p g a att jag aldrig använt en kamera där det fungerarat bra med TFT i solsken och det är svårt att komponera bilden eller hålla stilla med telen.

Däremot skall man inte göra för stor grej av sensorstorleksskillnaden mellan m43 (t ex Panasonic och Olympus) och APS-C sensorer (t ex NEX och även EOS-M). Sonys APS-C sensor är bara 1,5 gånger så stor (Canons aningen mindre) som en m43 sensor. Skillnaden är nästan bara på långsidan medan höjden är nästan samma (3:2 jf med 4:3 format) och i de situationer då tunnt skärpedjup är viktigt främst vid porträtt komponerar man ofta enl kortsidan vilket reulterar i samma bildvinkel i den viktiga ledden med samma brännvidd och avstånd i vilket fall samma bländare ger samma skörpedjup. Skillnaden i sensorstorlek är mycket större mellan Sonys APS-C (DX) och Fullformat fär FF sensorn är 2,25x så stor (Canons APS-C är bara 1/2,6 så stor som FF.

Så man skall inte överge m43 bara p g a sensorstorlek.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Hade personligen plockat en NEX-7 eller NEX-6 över en instegs-dSLR från Nikon eller Canon alla dagar i veckan om jag ville ha ett mindre system.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag tycker nog du ska gå din fotokurs med din D90 först, en liten kompaktkamera kommer med en hel del nackdelar. Så mitt råd är, kör med din D90 först innan du kastar ut en massa pengar på en ny och mer begränsande kamera. Sen är du bättre rustad att ta rätt beslut, ny kamera eller bygga ut det du har, för då vet du mer vad det är du vill ha.
 

StS

Aktiv medlem
Fujifilm X

Glöm inte att titta på Fujifilms X-serie.. Det är riktigt fina kameror med mycket bra bildkvalité. APS-C sensor, så större än Panasonics/Olympus micro4/3.
X-E1 säljs t.ex. i kit med en riktigt bra zoom; 18-55/2,8-4 för precis under 10K.
 

Auusi

Medlem
Jag har själv nästan helt slutat använda min tjockkamera (en extratjock Nikon D3) och använder nu nästan uteslutande en NEX-7. Visst finns det nackdelar med den också, men den elektroniska sökaren fungerar för det mesta hyfsat bra och visar exakt det som kommer med på bilden (till skillnad från sökarna i billigare DSLR). Jag har också konstaterat att jag använder den vinklingsbara skärmen betydligt mer än jag trodde jag skulle göra - den fungerar bra för det mesta utom i direkt solljus.

NEX-7 går nu att köpa för 5000:- på Cyberphoto (jag betalade över 10K för min), och gör den till en synnerligen prisvärd kamera. NEX-6 är ett annat alternativ som har snabbare autofokus och WiFi, men den kostar lite mer.

Största nackdelen med min NEX är att den ibland missar fokus helt - i och med att den använder kontrastbaserad fokusering kan den bli lurad i vissa ljussituationer. Menysystemet är inte heller kul att ha att göra med, och i och med att NEX-7 saknar möjligheten att lagra olika personliga inställningar (vilket finns i t.ex. NEX-6) är det ibland bökigt att ställa in kameran som jag vill ha den.

Jag använder nästan aldrig den medföljande kitzoomen, utan kör med fasta objektiv (Sigma 19/2,8, Sigma 30/2,8, Sony 35/1,8 OSS, Sony 50/1,8 OSS samt Nikon 105/2,5 och Canon 200/2,8 med adapter).

Bildexempel från min NEX hittar du i min blogg här på FS (och också en del inlägg med synpunkter på kameran).

/afe (som väntar på det första inlägget där någon påstår att sökarlösa kameror används på armlängds avstånd)
Tack snälla för jättebra information! Nu blev jag rätt intresserad av Nex 6 som du nämner. Ska ta med den i min beräkning när jag jämför lite olika alternativ.

TACK!
 

Auusi

Medlem
Glöm inte att titta på Fujifilms X-serie.. Det är riktigt fina kameror med mycket bra bildkvalité. APS-C sensor, så större än Panasonics/Olympus micro4/3.
X-E1 säljs t.ex. i kit med en riktigt bra zoom; 18-55/2,8-4 för precis under 10K.
Tack snälla! Ska kika närmare på den här också!

/Åsa
 

Auusi

Medlem
Det är ju en smaksak, men jag skulle inte beskriva den som "ganska mycket mindre", snarare något mindre.
En NEX-5 är t.ex. 110,8 x 58,8 x 38,9 mm och väger vilket är en mer påtaglig skillnad.
Men det här är ju relativt och därför rekommenderade jag TS att ta sig en sväng till en fotobutik och kolla in prylarna...
Tack, ja nu när jag har fått lite tips och förslag här så ska jag ta och svänga förbi en butik förhoppningsvis redan i helgen. Jättebra med alla tips och förslag. Kommer nog inte känna mig riktigt lika vilsen som jag gjorde när jag besökte butiken för en vecka sedan.

/Åsa
 

Auusi

Medlem
Hade personligen plockat en NEX-7 eller NEX-6 över en instegs-dSLR från Nikon eller Canon alla dagar i veckan om jag ville ha ett mindre system.
Tack, ja Nex 6 känns rätt lockande nu. Besökte Kameradoktorn och blev helt såld på Nikon v2 för en vecka sedan, men nu med lite mer kött på benen känns det som det finns många andra spännande och bra alternativ. Bland annat den Nex 6.

Tack!

/Åsa
 

Kalli

Aktiv medlem
Glöm inte att kolla på vilka objektiv finns till kamerorna. Spegellösa systemen är inte lika utvecklade som SLR systemen, men det kan också finnas stora skillnader mellan de spegellösa systemen vad gäller urval av objektiv.
 

Auusi

Medlem
Jag tycker nog du ska gå din fotokurs med din D90 först, en liten kompaktkamera kommer med en hel del nackdelar. Så mitt råd är, kör med din D90 först innan du kastar ut en massa pengar på en ny och mer begränsande kamera. Sen är du bättre rustad att ta rätt beslut, ny kamera eller bygga ut det du har, för då vet du mer vad det är du vill ha.
Du har väldigt rätt! Men jag är så ivrig och vill köpa nu... Dock håller jag med dig om att det möjligtvis vore bättre att vänta tills jag har mer kött på benen. Svårt!

/Åsa
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
+ 1

Glöm inte att titta på Fujifilms X-serie.. Det är riktigt fina kameror med mycket bra bildkvalité. APS-C sensor, så större än Panasonics/Olympus micro4/3.
X-E1 säljs t.ex. i kit med en riktigt bra zoom; 18-55/2,8-4 för precis under 10K.
Efter måååånga år med Canons systemkameror är det Fujifilms XPRO 1 som går till 100%, trots L-objektiv för en förmögenhet.... Det blev för mycket att släpa runt. Fuji XPRO 1 levererar mycket bra bildfiler direkt ur kameran och optiken är absolut toppklass.
 
Senast ändrad:

bentelkalb

Aktiv medlem
Du har väldigt rätt! Men jag är så ivrig och vill köpa nu... Dock håller jag med dig om att det möjligtvis vore bättre att vänta tills jag har mer kött på benen. Svårt!

/Åsa
Betänk även detta. En systemkamera ger mer kamera för pengarna och den är bättre på samtliga punkter. En kompaktare kamera är dyrare och du begränsar utrustningen ganska kraftigt. Du har mycket förre objektiv et x att välja mellan. Du får sämre prestanda och kvalitet för samma peng. Om det inte är absolut det viktigaste att ha en mindre kamera så anser jag att du gör bort dig. En systemkamera i samma prisklass sopar gatan med mindre kompakter.

För mig går kvalitet och funktion före storleken, det är faktiskt stabilare och lättare att fota med en större kamera än en liten, även om jag har en liten kompakt som extra med att ha med i fickan när jag inte tar systemkameran. Vill du fota seriöst så är systemkameran valet. Det skulle kunna vara bättre att bygga ut din D90 med fler objektiv eller extern blixt. Eller om du efter kursen ändå vill köpa ny kamera så kasnek du ska jämföra med en Nikon d7100 hus. Här är en jämförelse mellan D7100 och nex6.

http://snapsort.com/compare/Nikon-D7100-vs-Sony-Alpha-NEX-6

Alla här inne kommer ge dig sin egen åsikt, eftersom alla har en. Just därför är det bättre att köra kursen först, använda det du har, sen bestämma sig, En D90 fungerar utmärkt för en kurs. Det är inget vidare att kasta ut en massa pengar och sedan ångra sig, för du får inget som du inte har idag förutom en mindre kamera. Så du har inget akut behov som jag ser det.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Tack, ja Nex 6 känns rätt lockande nu. Besökte Kameradoktorn och blev helt såld på Nikon v2 för en vecka sedan, men nu med lite mer kött på benen känns det som det finns många andra spännande och bra alternativ. Bland annat den Nex 6.

Tack!

/Åsa
Nikon V2 är en utmärkt kamera, men möjligen lämnar sensorstorleken en del övrigt att önska. Knepigt att få kort skärpedjup i jämförelse med din nuvarande APS-C-kamera. Det är dels därför jag tycker NEX:arna är så intressanta, då sensorstorleken är densamma, men paketet klart mindre och smidigare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Leifs kommentar nedan är sann i det att man får mer för pengarna med en DSLR än en spegellös om modellerna inte är utgående. Produktionskostnaderna är emellertid lägre för spegellösa då vissa skippar sökare helt och de med EVF skippar uppfällningsbar spegel och prisma. Detta leder till att utgående spegellösa ofta ligger nedåt 50% av initialpriset medan DSLR kanske slutsäljs för 66-75% av initialpriset. NEX är utmärkta exempel. NEX 7 kostade nästan 10.000:- då den var ny och är nu nere i 5000:-. NEX5 gjorde en liknande resa. Panasonic GH1+14-140 gick från ca 14.000:- till 8000:- på de sista exen. Så utgående spegellösa kan vara hyffsat prisvärda. Samma har gällt Panasonics G serie. Det blir snart dags för OMD att göra sin sista störtdykning kanske.
 

afe

Aktiv medlem
Leifs kommentar nedan är sann i det att man får mer för pengarna med en DSLR än en spegellös om modellerna inte är utgående. Produktionskostnaderna är emellertid lägre för spegellösa då vissa skippar sökare helt och de med EVF skippar uppfällningsbar spegel och prisma. Detta leder till att utgående spegellösa ofta ligger nedåt 50% av initialpriset medan DSLR kanske slutsäljs för 66-75% av initialpriset. NEX är utmärkta exempel. NEX 7 kostade nästan 10.000:- då den var ny och är nu nere i 5000:-. NEX5 gjorde en liknande resa. Panasonic GH1+14-140 gick från ca 14.000:- till 8000:- på de sista exen. Så utgående spegellösa kan vara hyffsat prisvärda. Samma har gällt Panasonics G serie. Det blir snart dags för OMD att göra sin sista störtdykning kanske.
Helt riktigt - de spegellösa kamerorna sjunker i värde snabbare än nånsin. Det gör dem mer prisvärda än tidigare tycker jag - en NEX-7 får man för 5000:- på Cyberphoto - jag betalade nästan 11K för min.Hur ni får det till att DSLRr är mer prisvärda förstår jag dock inte ...
 

Fstop

Aktiv medlem
Är det verkligen så självklart att en Nikon D90 "sopar gatan" med tex en NEX6, el - 7? Ergonomimässigt kanske, och möjligen objektivutbudsmässigt. Men annars? "Sopar gatan" är ju ett ganska starkt uttryck.

Trådskaparen säger ju uttryckligen att storleken är en avgörande faktor och om man går från lite äldre systemkamera till en mindre och modernare med samma typ av sensor (APS-C) så är det väl inte givet att "tjockkameran" är bättre - bara för att det just är en tjockkamera?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle vilja sammanfatta lite av mina tankar. Det som man kommer/ kan sakna med DSLR vid övergång till spegellös i själva kameran är optisk sökare (smaksak) och att följande autofokus inte, med undantag av Nikon 1 i bra ljus, fungerar nämnvärt bra. Dessutom så fryser bilden till vid tagning av serier vilket kan vara störande för många i dessa situationer. F ö finns inga bildkvalitetsmässiga skillnader mellan de olika typerna. Spegellösa har fördelen att man inte behöver låsa spegeln (spegeluppfällning) för att undvika skakningar på stativ vid längre slutartider och är i regel tystare.

Om vi koncentrerar oss på spegellösa med sökare (EVF) så är modeller att tänka på för att ersätta en spegelreflex följande:
Fuji X-Pro 1, XE-1, Sony NEX 6,7, Samsung NX (tror 20 är senaste numret), Panasonic G5,6, GH-3, Olmpus OMD EM5.

Av dessa har faktiskt Fuji X-Pro 1 en optisk genomsiktssökare för flera fasta brännvidder f u en EVF (hybridsökare).

Störst nativt objektivutbud har m43 (Oly/Pana) följt av Samsung. NEX erbjuder bäst kompatibilitet med äldre objektiv från i stort sett vem som helst med adapter. Bäst video har Panasonic i GH-3 följt av Sony. Skarpaste nativa objektiv har nog överlag Fuji med sina fasta brännvidder men det finns pärlor hos alla. P g a mindre sensor (ca 2/3 av sensorytan hus de andra) är m43 objektiv överlag minst.

Jag har inte nämnt Nikon 1 här då, även om jag har det själv, anser jag att de kan komplettera, men inte ersätta en DSLR p g a mycket mindre sensorstorlek (ca hälften av m43).
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Är det verkligen så självklart att en Nikon D90 "sopar gatan" med tex en NEX6, el - 7? Ergonomimässigt kanske, och möjligen objektivutbudsmässigt. Men annars? "Sopar gatan" är ju ett ganska starkt uttryck.

Trådskaparen säger ju uttryckligen att storleken är en avgörande faktor och om man går från lite äldre systemkamera till en mindre och modernare med samma typ av sensor (APS-C) så är det väl inte givet att "tjockkameran" är bättre - bara för att det just är en tjockkamera?
Nej, kanske inte en D90, men du ska nog kanske inte jämföra med en kamera från 2008. Dock är den ju knappt sämre än en ny nex. Ska du ha en rättvis jämförelse så får man jämföra med en nyare systemkamera. En nex har EN fördel, den är mindre, men i princip allt annat är sämre.

Men mitt råd var som sagt att köra på den hon har först för att kunna avgöra sitt behov sedan. Men om en liten kamera är ett absolut måste så ska hon såklart köpa det, men göra det med full insikt om vad det innebär, så att gå fotokursen först är nog ingen dum idé.
 

Fstop

Aktiv medlem
Nej, kanske inte en D90, men du ska nog kanske inte jämföra med en kamera från 2008. Dock är den ju knappt sämre än en ny nex. Ska du ha en rättvis jämförelse så får man jämföra med en nyare systemkamera. En nex har EN fördel, den är mindre, men i princip allt annat är sämre.

Men mitt råd var som sagt att köra på den hon har först för att kunna avgöra sitt behov sedan. Men om en liten kamera är ett absolut måste så ska hon såklart köpa det, men göra det med full insikt om vad det innebär, så att gå fotokursen först är nog ingen dum idé.
Jo, men nu var det ju en D90 hon hade. Och ville ha info om nya, mindre, systemkameror. Då är det ju inte så konstigt att fokus i tråden hamnar på m43 och spegellöst etc.

Sedan kan jag tycka att det är lite vanskligt att skriva "i princip allt annat sämre" till någon som uppenbarligen inte är så insatt - än. "Sämre" möjligen i div "labbtest", eller för någon som är van att granska bilder ur ett "dynamic range/pixelpeep" perspektiv. Men i praktiken så kan det vara så oerhört mkt mindre sämre att det inte ens märks - beroende på fotograf och tidigare erfarenhet såklart.

För många, och - törs jag gissa - även trådskaparen så kan det vara så försumbara skillnader att det inte har någon avgörande betydelse. Storlek däremot, kan vara högst påtagligt.

Men i princip har du säkert rätt. En D800 är säkerligen "bättre" än en tex, NEX 7. Även om det finns dom som kanske tänker annorlunda http://www.stuckincustoms.com/2013/07/04/sony-nex-review-nikon-vs/

Nåväl, även jag tyckte nog att det är smartast att gå kurs först och köpa sen. Men suger det i köptarmen så gör det :)
 
ANNONS