Annons

Intresse för Kodak Instamatic

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagernas

Aktiv medlem
Jag brukade för flera år sedan köpa gamla Kodak Instamatic-kameror som jag hittade på loppmarknader och i prylbutiker. Jag har en liten samling med 9 olika modeller. Är det någon som vet om det finns något intresse för eller värde i dem idag?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det finns säkert några intresserade, men värdet är lågt. Om du har en Instamatic 500 med fyrlinsigt Xenar-objektiv och Synchro-Compur-slutare, så har du en kamera som kan ta mycket bra bilder på den svårtillgänglinga 126-filmen. De brukar dock inte gå för mer än 50-60 kr på eBay. De vanliga modellerna med menisk-objektiv går för mindre än så.

De flesta Kodak-kameror är billiga, även deras närmare hundra år gamla bälg- och lådkameror. Det är bara de tysktillverkade från gamla Nagel-fabriken i Tyskland, t.ex. Kodak Retina, som brukar kosta en del, p.g.a. hög klass på mekaniken och optiken.
 

Dagernas

Aktiv medlem
Jag misstänkte att det var så. De kan vara kul att behålla som nostalgipryl. En av de har dessutom tillhört min mormor. Jag minns hur hon tog fram den på jularna med tillhörande kubblixt.
 

Fotografica

Aktiv medlem
Ingenting är omöjligt

Ajdå, tur man inte var snabb att beställa. Och 126-film verkar inte vara lätt (omöjligt?) att få tag på.
Jag har med största säkerhet en av landets största samlingar av just Instamatic-kameror i mitt Kameramuseum. Just Instamatic gjorde färgfotograferande på 1960-talet enkelt och framförallt billigt att ta bilder. Instamatic är ett av Kodak skyddat varumärke, men det hindrade inte att även andra fabrikanter tillverkade kameror avsedda för 126-filmen. Dock bar de alla andra namn som t.ex. Ikomatic, Agfamatic, Diplomatic m.m. Jag har med glädje konstaterat att det snart kommer att vara möjligt att fotografera med dessa 126:eek:r igen.
Skrev lite om det på min blogg www.fotograficabloggen.blogg.se Det handlar om den Italienska filmfabriken Ferrania där stora saker är på gång.
Beträffande film så hittade jag denna film på nätet: http://www.youtube.com/watch?v=vuhM7McQOpc
där man använder sig av 135-film och laddar i 126-kassetter. Kul idé, men mycket jobb.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag har med största säkerhet en av landets största samlingar av just Instamatic-kameror i mitt Kameramuseum. Just Instamatic gjorde färgfotograferande på 1960-talet enkelt och framförallt billigt att ta bilder. Instamatic är ett av Kodak skyddat varumärke, men det hindrade inte att även andra fabrikanter tillverkade kameror avsedda för 126-filmen. Dock bar de alla andra namn som t.ex. Ikomatic, Agfamatic, Diplomatic m.m. Jag har med glädje konstaterat att det snart kommer att vara möjligt att fotografera med dessa 126:eek:r igen.
Skrev lite om det på min blogg www.fotograficabloggen.blogg.se Det handlar om den Italienska filmfabriken Ferrania där stora saker är på gång.
Beträffande film så hittade jag denna film på nätet: http://www.youtube.com/watch?v=vuhM7McQOpc
där man använder sig av 135-film och laddar i 126-kassetter. Kul idé, men mycket jobb.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
Spännande! Synd att man inte har vägen förbi Olofström så ofta. Men nu finns det en anledning att åka dit!
 
ANNONS