Annons

Fotoryggsäck F-stop, Loka VS Kenti

Produkter
(logga in för att koppla)

Proexposure

Aktiv medlem
Tjenare FS!

Har länge varit på jakt efter en rejälare fotoryggsäck som kan hänga med när jag åker skidor.
Och har kommit fram till att Kenti och Loka fdrån F-stop verkar vara det ultimata som finns på marknaden.
Vad jag behöver hjälp med är att höra lite erfarenheter om dessa två då jag egentligen har ganska simpla krav.

Krav:
1.Svälja min 40D+BG, 70-200,17-40F4L.
2.Kunna spänna på skidorna på ett bra sätt, gärna en på varje sida.

Båda ryggorna verkar klara av detta men jag är lite orolig för att Lokan kommer kännas stor och klumpig och Kentin för liten?

Behöver helt enkelt höra lite vad folk tycker om dessa två för att tura med skidor och med en del kamera utrustning!

All hjälp uppskattas! :)
 

Frolicc

Aktiv medlem
Jag har beställt en Loka men ej fått den än så mina uppfattningar bygger bara på det jag läst.


Loka och Kenti är ju helt olika ryggor. I Lokan har man ICU av olika storlek beroende på hur mkt vanliga prylar man behöver ha med. Kenti har en fast storlek på kamerafacket och den självklara frågan blir då, får du verkligen med dig alla prylar du behöver ha med dig i en Kenti för skidåkning? Lavinsond, spade, jacka etc?

Lösa ICU gör allt mer flexibelt dessutom. Jag köpte en loka med två ICU av olika storlek. Då kan jag ha stor ICU de dagar jag bara fotar, liten ICU för kortare turer samt använda ICU'n i en vanlig större vandringssäck för längre vandringar.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Jag köpte F-Stops Loka när den kom för drygt 2,5 år sedan & den har varit med på en massa olika aktiviteter bla MTB, längdåkning, offpistskidåkning mm & jag har aldrig upplevt att den känts stor eller otymplig trots att jag ofta lastat den proppfull!!

Det är en grym ryggsäck, kvalitetskänslan är mkt hög & den sitter otroligt bra trots att jag ofta fyller min med...
1D
24-70/2,8
70-200/2,8
300/2,8
Blixtar+en massa andra tillbehör...
Förstärkningsplagg mm.

Jag åkte ofta längdskidor i vintras med mina hundar med ovanstående packning ute på isen & det blev ofta heldags turer på flera mil & visst är det onödigt mycket prylar jag släpar på men det funkar!! =)

Om du sedan vill ha en laptop med så kan jag rekommendera en M ICU som är högre i ena änden, då kan du lät stoppa ner en 15,4 laptop bakom ICU'n, du får lätt plats med dina grejer i en sådan ICU...

Jag kommer köpa en Tilopa & ytterligare 4 ICU( det är ju sjukt smidigt att ha flera ICU med olika indelning beroende på vilken utrustning man vill ha med & det tar ju bara 30 sekunder att byta ut den som sitter i ryggan...) det säger kanske en del om hur nöjd jag är med F-Stops grejer!!
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag skulle definitivt valt Loka om jag skulle bära ett par skidor på väskan, om inte annat för att midjebältet skall sitta ens i närheten av höfterna. Jag tror helt enkelt att Kenti är för kort, risken är då att man får förlänga axelremmarna så mycket att den börjar glappa och slänga mot skuldrorna när man rör sig. Skall du dessutom ha med dig spade, sond och matsäck blir det nog väldigt trångt i Kenti.

Jag har själv en Tilopa BC, jag valde den även om jag inte har så mycket mer grejer med mig än vad du har. Huvudorsaken var att jag ville kunna lägga ner kameran i väskan utan att behöva byta objektiv, oavsett om jag har ett 70-200/2,8 eller 50/1,8 monterat. Med mina Nikon-prylar var jag då tvungen att gå upp på ICU Pro i storlek Large (Medium var 1-2 cm för kort) och i en Loka hade jag då bara fått plats med en tröja eller liknande ovanpå. I Tilopan får jag plats med matsäck, regnbyxor, dunjacka och kikare (men så är jag skogsmulle och inte någon fjällfina :) ).
 

Proexposure

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Det får bli en Loka då som ni säger, jag hade glömt räkna med spade!
Ska samla lite pengar så att jag har råd med två olika ICUs också.

Tack återigen! :)
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Kan inte mer än instämma och lovorda F-stop har visserligen oxå Tilopa BC som är byggd och gjord för att bära med sig skidor. Extra förstärk på sidorna just för det. Tänk på att Pro ICUn är gjord för kameror med batterigrepp. Köpte en Pro Medium och en Pro Large till min, super att kunna variera pack möjligheten i den beroende på utrustning och behov. Lite svår navigerad hemsida när man ska beställa bara
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
F-stop kan också beställas från Cameranu.nl. Jag beställde därifrån och fick ryggsäcken med ICU inom två dagar.
Själv är jag nöjd med min F-stop Loka med ICU medium slope. Med medium ICU, så blir den lagom för att vara ute under dagen. Förutom kamera och tre objektiv (12-24, 24-70 och 70-200), så får jag plats med liten matsäck, regnkläder, varm tröja, mössa och vantar.
Då kameraprylarna är längst ned i ryggsäcken föredrar jag att ha vattenflaskor i fickorna utanpå säcken. Man vill gärna inte ha en läckande vattenflaska överst i säcken även om ICUn verkar ganska tålig.

/Gunnar
 

henrik_d

Aktiv medlem
Hur bra står sig en F-Stops Loka som friluftsryggsäck i jämförelse med mer "riktiga" ryggsäckar? Alltså utan insatts för kamera.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Hur bra står sig en F-Stops Loka som friluftsryggsäck i jämförelse med mer "riktiga" ryggsäckar? Alltså utan insatts för kamera.
De är inte fullt så kraftigt/finurligt byggda som andra ryggsäckar jag provat i samma klass och det beror i mina ögon på öppningen mellan stagen i ryggen. Därmed inte sagt att de inte är bra, det är de, och jag använde min Tilopa BC som enda ryggsäck på en kortare stugvandring i Kebnekaise-fjällen förra sommaren. När vi gav oss iväg hade jag ungefär 14 kg i den och förutom att mina höfter var lite ovana gick det riktigt bra, inga problem med rygg eller axlar.

Skicka ett mail om du vill prova min, jag bor strax utanför Göteborg.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Varför inte vilken ryggsäck du vill tillsammans med en eller ett par ICU?

Det finns många riktigt fina ryggsäckar. Mitt tips är att du tittar lite mer på de militära/taktiska tillverkarna istället, de kan både bärergonomi och förvaringsmöjligheter.

Själv använder jag en Kifaru X-ray, funkar riktigt bra men den är för liten för det du vill göra. Deras andra modeller kan kanske vara något?
 

Slipstream

Avslutat medlemskap
Lägger till en fråga här i tråden, hoppas det är ok.

Är det någon av er som har Loka som använt den som handbagage vid utrikesflygning? Är verkligen sugen på Lokan men det står och faller med just det. Vill kunna packa den lilla ICUn samt laptop och lite GoPro-tillbehör under själva flighten, men sedan är tanken att kunna fylla på med lite extra ombyten och annat väl på plats.

Går den att komprimera något i höjd- och djupled? Tillräckligt för att passa 23x40x50cm? Ska kanske tilläggas att det inte är Ryan eller liknande jag ska flyga utan med Turkish. (Om det nu gör någon skillnad...)

Tacksam för svar!

Mvh.
joel
 

Hung Hom

Medlem
Lägger till en fråga här i tråden, hoppas det är ok.

Är det någon av er som har Loka som använt den som handbagage vid utrikesflygning? Är verkligen sugen på Lokan men det står och faller med just det. Vill kunna packa den lilla ICUn samt laptop och lite GoPro-tillbehör under själva flighten, men sedan är tanken att kunna fylla på med lite extra ombyten och annat väl på plats.

Går den att komprimera något i höjd- och djupled? Tillräckligt för att passa 23x40x50cm? Ska kanske tilläggas att det inte är Ryan eller liknande jag ska flyga utan med Turkish. (Om det nu gör någon skillnad...)

Tacksam för svar!

Mvh.
joel
Hej
Jag flyg till Nepal fran Hong Kong och anvande bara min ICU (Pro Large) som handbagage.
Det fungerade perfekt ingen diskution alls. aven att dom vagde den 9,6kg.
Nu hade jag mycket utrustning I den aven 11,6 tum laptop.

Tommy
 

Emil-G

Aktiv medlem
Lägger till en fråga här i tråden, hoppas det är ok.

Är det någon av er som har Loka som använt den som handbagage vid utrikesflygning? Är verkligen sugen på Lokan men det står och faller med just det. Vill kunna packa den lilla ICUn samt laptop och lite GoPro-tillbehör under själva flighten, men sedan är tanken att kunna fylla på med lite extra ombyten och annat väl på plats.

Går den att komprimera något i höjd- och djupled? Tillräckligt för att passa 23x40x50cm? Ska kanske tilläggas att det inte är Ryan eller liknande jag ska flyga utan med Turkish. (Om det nu gör någon skillnad...)

Tacksam för svar!

Mvh.
joel
Jag har haft min Fstop Tilopa BC med ICU Pro Large som handbagage på allt mellan interkontinentala långflygningar och norskt inrikesflyg i pyttesmå propellerplan. Några gånger har jag tagit ur stödskenorna och packat dem i det incheckade bagaget (väskan går utmärkt att bära ändå, den säckar ihop lite men det är inga problem för så korta stunder) men vanligtvis är det inga problem. Enda gången jag fått tillsägelse om vikten var på vägen hem från Uganda för ett år sedan, då hade jag tyngre kameraväska än incheckat bagage!
 

gunnargren

Aktiv medlem
Är också på väg att beställa en Loka, men är osäker vilken ICU jag ska köpa. Har inte möjlighet att köpa mer än en till att börja med.

Vill att det ska fungera bla när jag åker skidor, och då vill jag kunna ha med mig spade, sond och lite extrakläder.

När jag åker skidor brukar jag ha mitt 5D2 hus, Sigma 100-300/4 och ett Canon 17-40/4. Har inget batterigrepp men det är inte omöjligt att det blir så småningom. Men kommer även använda den i stan på ev uppdrag och då har jag med mig lite mer objektiv.
 
ANNONS