Annons

Objektiv f2,8, kameran vill bara 5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

Genic

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D300 och köpte precis ett Sigma 105/2,8 Makro. När jag har det på och ställer in största bländare så kommer jag som längst till 5,6. När jag sätter på mitt Tamron 17-55/2,8 så går den så snällt till 2,8 så. Alltså! Vad har jag missat?
Jag känner mig så dum ungefär som jag skulle gjort om min bil inte startar så kollar nån på den och säger: "Tanken är ju tom".
Tack på förhand.
Suzanne
 

Newnoise

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D300 och köpte precis ett Sigma 105/2,8 Makro. När jag har det på och ställer in största bländare så kommer jag som längst till 5,6. När jag sätter på mitt Tamron 17-55/2,8 så går den så snällt till 2,8 så. Alltså! Vad har jag missat?
Jag känner mig så dum ungefär som jag skulle gjort om min bil inte startar så kollar nån på den och säger: "Tanken är ju tom".
Tack på förhand.
Suzanne
Det är så med macroobjektiv, beroende på hur nära närgränsen du är. Samma sak med mitt Tamron 90mm macro
 

Newnoise

Aktiv medlem
Det är så med macroobjektiv, beroende på hur nära närgränsen du är. Samma sak med mitt Tamron 90mm macro
Någon annan kan säkert förklara det mer korrekt. Det ska inte bra något fel iaf. Prova att fota på olika avstånd och se vilken största bländaren som är möjlig.
 

Genic

Aktiv medlem
Någon annan kan säkert förklara det mer korrekt. Det ska inte bra något fel iaf. Prova att fota på olika avstånd och se vilken största bländaren som är möjlig.
Jag har provat alla avstånd. 5,6 som störst. Den var ner på 5 ett par gånger, men det var bara som hastigast.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det är så med macroobjektiv, beroende på hur nära närgränsen du är. Samma sak med mitt Tamron 90mm macro

Jag har ett tamron 90mm och fotat med det i flera år och har aldrig varit me dom detta.
Så att sägaatt macroobjektiv gör så stämmer nog inte. Varför skulle det bete sig så menar du?
 

afe

Aktiv medlem
Jag har ett tamron 90mm och fotat med det i flera år och har aldrig varit me dom detta.
Så att sägaatt macroobjektiv gör så stämmer nog inte. Varför skulle det bete sig så menar du?
Macroobjektiv tappar mycket ljusstyrka på närgränsen. Kör man med Nikon rapporteras det faktiska värdet, som t.ex. F/5,6. Canon visas inte det faktiska värdet utan står kvar på 2,8 (även om ljustappet förstås är lika stort där).
 

andreassofus

Aktiv medlem
Macroobjektiv tappar mycket ljusstyrka på närgränsen. Kör man med Nikon rapporteras det faktiska värdet, som t.ex. F/5,6. Canon visas inte det faktiska värdet utan står kvar på 2,8 (även om ljustappet förstås är lika stort där).
Hur menar du? Att det ser ut som att jag fotar på 2.8 men i själva verket med en mindre bländare?
Jag måste ha missförstått? Bländare 2.8 är väl alltid 2.8?
 

BosseDä

Aktiv medlem
Jag har ett Nikon 105/2.8 på min D90.
På oändligt visar den 2.8 och vid närgränsen (31 cm) 4.8.
Vad jag förstått är det den inre konstruktionen som tappar, hålet i lamellerna är samma storlek.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Den där sidan var för avancerad och på fel språk för mig :) tyckte bara att det var konstigt att kameran ändrar bländaren själv utan att det syns eller att jag får veta det. Trodde bländaren var på 2.8 när man ställde den på det. Sen justeras exponeringen med slutartiden.

Men jag är inte så bra på det tekniska. Ska gå igenom sidan i morgon och se om jag fattar nåt.
 

afe

Aktiv medlem
Kortfattat är det inte själva bländaröppningen som ändras, utan brännvidden blir längre på närgränsen och eftersom den fysiska bländaröppningen är lika stor blir den mindre i förhållande till den längre brännvidden.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Prova att fotografera på långt avstånd. Objektivet har brännvidd 90mm och ljusstyrka f:2,8 just på långa avstånd.
När man tar närbilder så förändras brännvidden och ljusstyrkan minskar.
Tamronobjektivet ser man på att det blir längre vid makro, ljusinsläppet minskar och bländartalet blir större (om kameran visar det korrekta värdet i stället för f:2,8).
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Som flera redan förklarat så är det inte kameran som rent elektroniskt väljer en mindre bländare, utan det beror helt enkelt på att linserna i ett macroobjektiv flyttar sig så mycket när man fokuserar till närgränsen att det påverkar hur mycket ljus som till slut faktiskt når in i kameran. Och för att inte luras så visar kameran det bländarvärde som faktiskt motsvarar den mängden ljus! :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har provat alla avstånd. 5,6 som störst. Den var ner på 5 ett par gånger, men det var bara som hastigast.
Det där låter som om något slags fel är trasigt ...

Som andra påpekat så är det helt naturligt att den maximala bländaöppningen försämras märkbart på korta avstånd, men om det är så också på långa avstånd är det något som är lurt med objektivet, med kameran eller med kombinationen.

Köpte du objektivet nytt eller begagnat?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Som flera redan förklarat så är det inte kameran som rent elektroniskt väljer en mindre bländare, utan det beror helt enkelt på att linserna i ett macroobjektiv flyttar sig så mycket när man fokuserar till närgränsen att det påverkar hur mycket ljus som till slut faktiskt når in i kameran. Och för att inte luras så visar kameran det bländarvärde som faktiskt motsvarar den mängden ljus! :)
Hur är det med skärpedjupet i detta område, jo det är nästan obefintligt, men är det någon skillnad på skärpedjupet om man sätter objektivet på f/5,6 manuellt eller om man kör största bländare typ f/2,8 och man är i närområdet och kameran anger 5,6?

Men som sagts, det är ju enbart i närområdet som man inte når full ljusöppning, har dock för mig att det finns kameror som inte anger det sanna ljusvärdet, men iaf Nikon gör det
 

apersson850

Aktiv medlem
En Canonkamera anger vad du så att säga ställer den diminutiva bländarringen på. Att sen f/2,8 inte motsvarar f/2,8 när utdraget är motsvarande avbildningsskalan 1:1, det syns inte. Inte mer än att man märker att kameran vill ha en annan slutartid för att exponera korrekt.

Att ställa in bländarringen på f/5,6 istället för f/2,8 påverkar förstås skärpedjupet. I praktiken väljer du ju mellan f/5,6 och f/11, om du är vid objektivets närgräns.
 
ANNONS