Annons

Nikon D90 - färger

Produkter
(logga in för att koppla)

itwiz25

Aktiv medlem
Köpte en begagnad (men i fullgott skick) D90 för ett tag sedan. Har nollställt allt men får väldigt starka färger. Väldigt svårt att bearbeta efteråt och få rätt färger. Vill ju inte hålla på och ägna tid åt det. Vad kan vara felet från början? Kör helst med full automatik (nu i början i alla fall).
 

Bilagor

Peterus

Aktiv medlem
Tryck ner de bägge knapparna bredvid de gröna prickarna några sekunder. Då återställs allt knasigt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Annars liknar den vita skjortan som att det är fel vitbalans inställt. Kolla vad den står på.
Jag tror att skjortan ska vara rosa. Den har i alla fall inte samma nyans som studentmössan som ser ganska vit ut.

För övrigt tycker jag färgerna ser härliga ut, i synnerhet bilden på blommorna.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jo
Auto är i princip det enda jag använder.
Men jag använder raw o då spelar det ingen roll i praktiken vad den står på.

Däremot borde jag lära mig att ställa in den för filmning o synka båda kamerorna till samma vitbalans. Ett helsike att hitta rätt i efterbehandlingen.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Är det endast färgmättnaden du inte är nöjd med eller färgerna i sin helhet?

Överlag ser jag inget fel i dom. Lyckligtvis går det ju att påverka detta väldigt mycket själv efter tycke och smak - fota i RAW.

Det enda jag reagerar på är felaktig vitbalans och att bilden på studenten dels är underexponerad vilket aldrig är bra för hudtoner och att den är tagen i grönska / under lövverk vilket kan ställa till det med färgbalansen. Olika sensorer är olika känsliga...
 

eskil23

Aktiv medlem
Den stod på Auto - inget bra val vad jag förstått?
Oftast brukar auto funka bäst. I solsken är det nästan ingen skillnad mellan "auto" och "solsken". När det är mulet brukar "auto" vara överlägsen "mulet". Det är i stort sett bara inomhus som "glödljus" kan vara bättre än "auto". I alla fall enligt min erfarenhet.
 

BosseDä

Aktiv medlem
Fotar du i RAW eller i JPG. Om du använder RAW påverkar inte kamerans inställningar hur bilden blir (färg, vitbalans osv.).
 
ANNONS