Annons

Tethered Pentax svårt"

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Jag byggde om min förstorings bord med stativrör, monterade kameran med snabbfäste direkt på stativröret. Prefekt att höja & sänka kameran. Sen ett litet ljusbord på stativplattan, bättre kan det inte. Dom nytillverkade för ljust detta ändamål är inte bättre Kvallitetsmässigt. Så till frågan, eftersom jag kör Pentax K-5 verkar det inte finns några bra Tethered programvara som Pantax, Jag vill ju kund göra skärpeinställningen i live view direkt på skärmen och även kunna ställa skäppan från skärmen direkt.

Jag tror arbetsflödet blir betydlig bättre då. Men som sagt till Pentax finds det inte att väljapå. eller att som komplement tex Nikon D300/D7000 är en möjlighet men då måste en köpa ett bra macro objektiv också, det blitt inte billigt.

Sista varianten blir att köpa en flatbäddskanne typ Canon CanoScan 9000F , mden ser inte så gedigen byggdc som Agfa Douscane


JanneMac
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Nu vet jag inte vad man har för möjligheter med din kameramodell, men det är en ganska vanlig åkomma hos kameror att man inte har alla funktioner tillgängliga vid tjudrad eller otjudrad koppling. Det enda märke som utmärker sig positivt i det avseendet är Samsung, som har flera kameramodeller som kan köras otjudrade via dator, telefon eller platta. Också Sony har några senare modeller och det sägs att Canon ska ha ett par av de senaste modellerna som medger såväl tjudrad som otjudrad körning. Också Olympus har ett par modeller som klarar det, men just tjudrad respektive otjudrad anslutning till dator/telefon/platta är väldigt styvmoderligt behandlad i kamerabranschen, om man undantar Samsung.
 

x-country

Aktiv medlem
Har du testat detta?

Annars så kan du ju koppla kameran till skärmen med HMDI-kabel och sätta fokus manuellt på objektivet samtidigt som du ser att det blir rätt på skärmen. Du kan också använda Eye-Fi kort som automatiskt överför bilderna till datorn.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag byggde om min förstorings bord med stativrör, monterade kameran med snabbfäste direkt på stativröret. Prefekt att höja & sänka kameran. Sen ett litet ljusbord på stativplattan, bättre kan det inte. Dom nytillverkade för ljust detta ändamål är inte bättre Kvallitetsmässigt. Så till frågan, eftersom jag kör Pentax K-5 verkar det inte finns några bra Tethered programvara som Pantax, Jag vill ju kund göra skärpeinställningen i live view direkt på skärmen och även kunna ställa skäppan från skärmen direkt.

Jag tror arbetsflödet blir betydlig bättre då. Men som sagt till Pentax finds det inte att väljapå. eller att som komplement tex Nikon D300/D7000 är en möjlighet men då måste en köpa ett bra macro objektiv också, det blitt inte billigt.

Sista varianten blir att köpa en flatbäddskanne typ Canon CanoScan 9000F , mden ser inte så gedigen byggdc som Agfa Douscane


JanneMac
Om det inte funkar med Jörgens modell, så finns Pentax K3 eller K-S1 med Flucard.
Annars är det bara att använda ett lägre bord och köra live view på kameranskärmen.
 
ANNONS