Annons

Använder ni era batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Jag ska beställa några tillbehör och såg ett bra erbjudande om batterigrepp passande min EOS 6D. Eftersom jag är amatör och 6D redan har skrattretande bra batteritid så är det inte just den aspekten som tilltalar mig, utan den bättre balansen jag föreställer mig för lite tyngre objektiv, samt inte minst ergonomi och stabilitet vid vertikalt bruk, å andra sidan är jag inte överdrivet förtjust i mer vikt och bulk.

Så, min fråga till er som har batterigrepp är om ni faktiskt använder dem, eller blir de oftare liggande?

Tacksam för synpunkter
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har batterigrepp till båda mina hus, en 70D och en 5D Mk2, och de sitter monterade 99% av tiden.

Men det är jag det...
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Hade batterigrepp på mina första kameror, faktiskt mest för att jag tyckte det såg coolt ut, men nuförtiden prioriterar jag en lättare/smidigare kamera. Tycker förutom vikten att det är drygt att ha stor kamera i väskan.

Batteritiden räcker gott o väl ändå, och det tar inte många sekunder att byta batteri.

Bättre balans är inget jag märkt av. Skulle vara med vissa väldigt stora objektiv isf, men jag misstänker att om man har så stora objektiv så har man också ett fint stativfäste som tar bort det problemet.

Kanske kunde tänka mig batterigrepp igen om jag hade tagit extremt mycket bilder i porträttformat...

Det enda du kan göra är nog att testa. Vissa gillar det, vissa inte :)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Ja, tar ganska mycket porträtt och då nästan bara höjdare så jag skulle inte klara mig utan grepp. Speciellt inte när jag har en ganska tung ringblixt monterad på kameran.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Har ett batterigrepp till min D750, och använder det nästan aldrig. Greppet gör kameran för stor för att ligga bra i kameraväskan, och då jag använder axelrem känns kameran felbalanserad. Skulle nog använda greppet om jag skulle fota i studio (både för längre batteritid och bättre grepp vid porträttläge, men just nu så använder jag det knappt.
 

S-Lemming

Medlem
För mig är batterigreppet den bästa investeringen jag gjort efter kamerahuset. Batteritiden blir ju vansinnigt bra med greppet men framför allt är det ergonomin vid stående bilder som var avgörande. Enda gången jag tar av greppet är för att få ut batteriet när det ska laddas.
 

PMD

Aktiv medlem
Den enda aktiva kamera jag har ett batterigrepp till numera är en Olympus E-M5, men batteridelen sitter sällan på. Greppet är tvådelat så att man kan ha enbart handgreppet monterat. Då blir kameran lite bekvämare att hålla i, men för att få de extra kontrollerna när man håller kameran vertikalt så behöver man montera den nedre delen också, som innehåller extrabatteriet.

Ibland (ytterst sällan) åker den nedre delen på för att jag vill ta många stående bilder.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag köpte och använde en tid till min 350D. Cool-faktorn kan man beskriva det som. Till min 5D2 följde det med men jag har aldrig haft det på kameran. Vikt och storlek är anledningen och även om det blir en hel del vertikalbilder fungerar det utan problem för mig (som amatör). Om man känner på en kamera med BG så kan man absolut gilla det men när vardagen kommer med att bära och packa ner i väska etc kan det väga tillbaka. Som jämförelse kan man fundera över alla som byter från DSLR till mindre, främst spegellösa. Delvis en hype-faktor men vikt och storlek brukar vara argument.
Högst personligt tycks det om man använder eller inte.
 

filip71

Aktiv medlem
Så, min fråga till er som har batterigrepp är om ni faktiskt använder dem, eller blir de oftare liggande?

Tacksam för synpunkter
De sitter i princip alltid på på mina D7200 och D7000 men under de senaste månaderna så åker de faktiskt av när jag a) använder stativ - eftersom jag använder det mer och mer och b) kör makro där greppet är i vägen - man måste ibland ligga väldigt platt mot underlagen. Så det har sjunkit från 99% till 80% på. Annars tycker jag det är väldigt smidigt och bekvämt att alltid ha en avtryckarknapp extra så man alltid kan hålla stadigt. Och kameran är lättare att hålla, i synnerhet med tjocka handskar. Jag tycker det är lite lättare att hålla - i synnerhet om man har stora objektiv som 70-200 f2.8 eller 150-500 men jag tycker inte det är mera välbalanserat - bara mer att hålla i - och tyngre.
Nackdelen med grepp är att det är iögoninfallande för "folk" och de tycker det är kul att utropa "paparazzi" (utan att förstå att det för de flesta fotografer är ett skällsord). Jag är stolt över att fotografera och pratar gärna prylar men inte om jag blir "attackerad". Det må se proffsigare ut men det är snarare ett hinder än en möjlighet för att få fotografera i alla sammanhang. Så jag vill påstå att ett vertikalgrepp är ofta bra men inte alltid. Så jag tycker det är ett självklart tillbehör efter typ tredje objektivet men inte alltid självklart på.
 

Saxtorp

Aktiv medlem
När mina 3-4 kg's gluggar monteras så sätter jag även på batterigreppen för balansens skull.
i övrigt kör jag utan..
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Batterigreppet till min D300s sitter alltid på, dock utan batteri i. Detta för att ge stöd åt handloven som kommer utanför själva kamerahuset.
 

sjunne

Aktiv medlem
Winder2

Jag har batterigrepp till min OM-D EM-5 mkII, hade batterigrepp på både E-5 och E-3, faktum är att jag har använt det extra greppet ända sedan jag hade mina OM2:eek:r och då hade jag Winder2 (som den hette, smattrade iväg en 36-bildersrulle på 15 sekunder om man inte passade sig!) på båda husen! Alltid gillat balansen det ger. Jag har fortfarande en hel del av det gamla "film-beteendet kvar, dvs jag tänker efter en gång extra inna jag trycker på avtryckaren! Förr i tiden kostade ju varje tryck ett par kr, nu är det i princip gratis!
Ja, ursäkta, jag svävade iväg från ämnet; kontentan är att jag inte skulle kunna vara utan batterigreppet!
 

Artis

Aktiv medlem
Köpte batterigreppet redan till min EOS 40D (original) och sedan till 5D MKII (ej original). Har de alltid på oavsett om jag fotograferar landskap, naturbilder eller konserter. Det ger bättre balans med tyngre objektiv 24-70 f2,8, 70-200 f2,8. Bekvämt byta format från liggande till stående i alla lägen. Med det bättre balansen kan jag använda längre exponeringstider utan att råka ut för rörelseoskärpa. Eftersom kameran är större i höjden kan jag stödja den på vänstra axel om jag behöver bättre stabilitet. Original (Canon) tycker är bättre trots det högra priset. Det andra till 5D II som är ej original hade jag några ggr problem med kontakterna.
 
Det följde med ett MB-D80 till min D90 när jag köpte den men jag har bara haft det monterat en dag sedan plockade jag av det. Nu kör jag utan. Prioriterar en hyfsat lätt och smidig kamera och originalbatteriet som sitter i D90 räcker gott och väl åt mig.
 

afe

Aktiv medlem
Jag är en av alla som ägt batterigrepp till mina kameror bara för att det ser proffsigare ut. Nu använder jag det bara om jag måste (med tunga objektiv, eller om jag ska plåta i porträttläge en hel dag).
 

Artis

Aktiv medlem
Jag ska beställa några tillbehör och såg ett bra erbjudande om batterigrepp passande min EOS 6D. Eftersom jag är amatör och 6D redan har skrattretande bra batteritid så är det inte just den aspekten som tilltalar mig, utan den bättre balansen jag föreställer mig för lite tyngre objektiv, samt inte minst ergonomi och stabilitet vid vertikalt bruk, å andra sidan är jag inte överdrivet förtjust i mer vikt och bulk.

Så, min fråga till er som har batterigrepp är om ni faktiskt använder dem, eller blir de oftare liggande?

Tacksam för synpunkter
Kameran (min 5DII) ligger bättre i handen med batterigreppet än utan både när jag fotar eller endast håller i den. Har nog mellanstora händer. Vid fotograferingen av en konsert hade jag även en annan 5DII men utan batterigreppet och den kändes inte så bekvämt. Den viktökningen kompenseras i mitt fall av bekvämligheten. Att ha ett batterigrepp endast för syns skull så att det kan ses mer professionellt ut tycker jag är dumt. Gillar man det så är det bra, klarar man sig utan lika bra det också. För mig låter det konstigt att folk köper stora ff kameror och sedan jagar frenetisk varje gram genom att leta efter objektiv som ger några gram vinst men samtidigt förlust i bildkvaliteten. för större, planerade fotografering använder man sig av det bästa man har. Sedan till vardags stoppar man i fickan en kompakt eller använder mobilen.
Gå in i fotobutiken och prova.
 

Jan-Å

Avslutat medlemskap
Jag använder alltid mitt batterigrepp till min eos 1v, jag får ett mycket bättre grepp om kameran, speciellt när man fotograferar stående bilder. Sen tycker jag att den extra vikten bidrar till att hålla kameran stilla vid långsamma slutartider.
 
ANNONS