Annons

Fotoplatser Abisko

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Ska upp till Abisko över påskhelgen och hoppas naturligtvis på att få möjlighet att fotografera norrsken.
Jag undrar om det finns någon här på sidan som har några bra fotoplatser att rekommendera för detta? Vet att många helt enkelt promenerar ner till Torne träsk, vilket jag nog också kommer att göra - men finns det andra bra platser runt i krokarna som är värda att ta sig till?

Att ta liften upp till Aurora Sky Station kommer jag nog också att göra, men måste man verkligen vara begränsad till det "paket" som finns? Att betala 650kr bara för att åka en lift upp och ner känns lite väl i överkant.... Jag har god erfarenhet av att fota norrsken, så någon guide för att lyckas fånga det på bild behövs inte.

Så, kortfattat - någon som har värdefulla fototips inför min resa?

/Daniel
 

BosseDä

Aktiv medlem
Abisko är en fantastik plats att vara på och fota.
Har inte varit där själv under denna tiden på året endast på sommar och höst.
Kan tänka mig att Abisko ravinen upp eller ner längs älven är fantastisk med is och snö som det borde vara även i påsk.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Problemet med att ta sig till "höjder" eller andra bra fotoplatser denna tid, är ju snön.

Från både Abisko Östra och Abisko Turist kan man GÅ ner till "sjön" (Torneträsk)men i övrigt krävs ju snöskoter eller skidor (eller liften upp på Nuolja).

Jag är mycket i Abisko alla tider på året, , men kommer inte på några ställen som man kan ta sig till utan hjälpmedel, så länge det är mycket snö.

//Benny
 
Problemet med att ta sig till "höjder" eller andra bra fotoplatser denna tid, är ju snön.

Från både Abisko Östra och Abisko Turist kan man GÅ ner till "sjön" (Torneträsk)men i övrigt krävs ju snöskoter eller skidor (eller liften upp på Nuolja).

Jag är mycket i Abisko alla tider på året, , men kommer inte på några ställen som man kan ta sig till utan hjälpmedel, så länge det är mycket snö.

//Benny
Tack för bra svar Benny! Om du varit där mycket - för att komma upp till Nuolja (utan skidor eller skoter), går det utan att betala dom hiskeliga 650kr eller går det att köpa "lösbiljetter" så att man bara kommer upp och ner?

/D
 
Bumpar tråden.
Jag är helt övertygad över att det finns fler här på FS som har kunskap om fotoställen i Abisko, och som har stått inför problemet att inte vilja betala 650kr för en liftbiljett t&r...

Hur har ni gjort!?

/Daniel
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag har varit mycket i Abisko på sommaren och på hösten, men aldrig på vårvintern och vet ingenting om framkomligheten i mars. Om man inte kan åka skidor, så kan man kanske hyra snöskor?
Fotomotiven finns i första hand längs med Abiskoälvens kanjon, både uppströms och nedströms och deltat med Torneträsk.
Jag har varit i Björkliden på vintern och dit kommer man med bil och tåg. Frågan är bara om tågtiderna passar för returresan till Abisko. I Björkliden finns Silverfallet som troligen är fruset på vintern.
Åker man skidor, så kan man med fördel följer rallarvägen mellan Abisko och Björkliden och även i spåren längs med Kungsleden.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Tack för bra svar Benny! Om du varit där mycket - för att komma upp till Nuolja (utan skidor eller skoter), går det utan att betala dom hiskeliga 650kr eller går det att köpa "lösbiljetter" så att man bara kommer upp och ner?

/D
Ingen aning, som "local" så nyttjar jag ej, har egna turer och agenda. Har aldrig åkt den liften, eller jo, på 60-talet tror jag att jag åkte.

Annars funkar nog Abiskojokken, som det säkert är stigar ikring och nere vid sjön har du ju fri sikt och finns både träd, öar och uddar att väva in i bilden.
 
ANNONS