Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Hej angående din uppgradering så skall du TA BORT det minustecken och 3 an. Så filen skall heta FWUP0008.DAT
och sätt den sedan i kameran och följ rutinen som skall vara och kameran fixar nya programvaran
Lycka TILL
Vad snackar du om? Filen laddas väl ner som FWUP0008.DAT? Om inte ligger nog felet hos dig!
 

mankepanke

Aktiv medlem
Problemet löst!

Tack för tipsen! Det visade sig att filerna låg i hämtade filer och inte på minneskortet så jag behövde bara kopiera över dem så fungerade det.
 

plenty1

Aktiv medlem
Har försökt uppdatera mjukvaran i min X-Pro2 och tycker att jag följt alla instruktioner, men när jag sätter i kortet med nedladdningen på i kameran och ska starta uppdateringen får jag följande felmeddelande: "Inbyggt program hittades ej i kortplats 1. Stäng av kameran." Någon som har något förslag på vad problemet är och hur jag löser det?
Har haft samma problem. Innan man tar hem en ny programvara till datorn så måste man slänga de gamla (i datorn) . Efter detta funkade detta felfritt
 

Karmacoma

Aktiv medlem
problem med evf:n

Min evf verkar ha fått fnatt och är väldigt blurry. Jag kan inte alls se vad som är i fokus. På min 18-55 syns det verkligen inget. på min 55-200 kan jag iaf ana lite vad som är i fokus. På skärmen syns det dock vad som är i fokus och bilderna blir som förut.

Någon som vet vad som kan vara fel? har den gett upp eller är det någon inställning jag råkat komma åt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Min evf verkar ha fått fnatt och är väldigt blurry. Jag kan inte alls se vad som är i fokus. På min 18-55 syns det verkligen inget. på min 55-200 kan jag iaf ana lite vad som är i fokus. På skärmen syns det dock vad som är i fokus och bilderna blir som förut.

Någon som vet vad som kan vara fel? har den gett upp eller är det någon inställning jag råkat komma åt.
Dioptriinställningen? Ratten på kortsidan av kameran vid sökaren.
 

martinot

Aktiv medlem
Jättetack! Rattade lite och nu är den sig själv igen.

Var orolig att jag skulle behöva lämna in den. Och ska iväg på semester i 3v och fota bröllop och dylikt.
Ojdå!

Tur att du lyckades få till det med tanke på ditt kommande fotograferingar (speciellt missade bröllopsbilder är sällan kul).

Skönt att det löste sig så att du är redo nu. 🙂
 

Janne_L

Aktiv medlem
X-Pro2 Bug Report!

I have received several reports, including some shared at our Fujifilm X-Pro facebook group, about lock-ups on the X-Pro2 with the new firmware version 4.00.

The good news: the lock up seems to occur only when using advanced filters, definitely not a core feature of the X-Pro2. But anyway, it should work, no matter how important or not this feature is.

https://www.fujirumors.com/fujifilm-x-pro2-firmware-ver-4-00-camara-lock-reports/
 

alfin

Aktiv medlem
Alltid bra att vänta några dagar tills early adopters upptäckt eventuella problem. Den här firmwareuppgraderingen innehåller en hel del nytt för X-Pro2, så det är nog stor risk att det finns en del buggar.
 

agbj

Ny medlem
En fråga om skärmen

Hej! Jag är en ganska ny fotograf, men tog chansen att köpa en X-PRO2 som jag blev erbjuden till ett bra pris. Jag har ju förstått att det ska vara en väldigt bra kamera, men för mig är känslan inte densamma som i min gamla X-E2:a. Jag tycker om att fota med optisk sökare, och jag gillar modellen, men när jag tittar på bilderna på skärmen känner jag mig inte lika nöjd. Bilderna är kalla och överdrivet röda. Självklart vet jag att de blir annorlunda när jag fört över dem till datorn, men jag vill ju även få en bra känsla för mina bilder under själva fotograferingen. Är detta något jag får vänja mig vid eller är det något fel på min kamera? Finns det några inställningar jag missat?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej! Jag är en ganska ny fotograf, men tog chansen att köpa en X-PRO2 som jag blev erbjuden till ett bra pris. Jag har ju förstått att det ska vara en väldigt bra kamera, men för mig är känslan inte densamma som i min gamla X-E2:a. Jag tycker om att fota med optisk sökare, och jag gillar modellen, men när jag tittar på bilderna på skärmen känner jag mig inte lika nöjd. Bilderna är kalla och överdrivet röda. Självklart vet jag att de blir annorlunda när jag fört över dem till datorn, men jag vill ju även få en bra känsla för mina bilder under själva fotograferingen. Är detta något jag får vänja mig vid eller är det något fel på min kamera? Finns det några inställningar jag missat?
Det kan bero på hur kameran är inställd för JPG. Även om du fotar raw är det en liten JPG bild du ser på skärmen. Så har man dragit hårt i spakarna i jpg-inställningarna i kameran så kommer det också synas på skärmen och även i EVF om man har det inställt.

Själv har jag inga problem med detta. Fast jag har också alla inställningar för jpg ställda på låga nivåer. Då stämmer det ganska väl med vad jag får också när det gäller raw.
 

agbj

Ny medlem
Tack för ditt svar! Jag fotar bara raw och har inte gjort om några jpeg-inställningar, men då förstår jag att det är dem jag ska ändra.
 
ANNONS