Annons

Fotopapper eller laminerat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xfinger

Aktiv medlem
Jag funderar på att skriva ut lite foton och göra tavlor, har lamminerat endel på jobbet då vi har maskin där, tycker resultatet blir bra, vanliga bilder utskrivna i a4, dock tänker jag om det blir lite samma grej som fotopapper?
Vad rekommenderas till tavlor?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag funderar på att skriva ut lite foton och göra tavlor, har lamminerat endel på jobbet då vi har maskin där, tycker resultatet blir bra, vanliga bilder utskrivna i a4, dock tänker jag om det blir lite samma grej som fotopapper?
Vad rekommenderas till tavlor?
Fotopapper för utskrifter kan vara både obestrukna alltså bara fiber eller bestrukna för att punkterna inte skall flyta ut och att färgen inte försvinner ner i ytan.

De som är bestrukna kan vara högglansiga eller matta. Ett fotopapper är ofta betydligt bättre än ett vanligt skrivarpapper.

Det där var snabbkursen.

Vill du skriva ut med bra resultat och som håller länge så skaffa ett bra papper. Dessutom behöver du en profil gjord för det papper du använder till din skrivare.

Laminering är bra om man vill skydda något mot väta eller slitage. Det är inte ett sätt att få bra utskrifter.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att skriva ut lite foton och göra tavlor, har lamminerat endel på jobbet då vi har maskin där, tycker resultatet blir bra, vanliga bilder utskrivna i a4, dock tänker jag om det blir lite samma grej som fotopapper?
Vad rekommenderas till tavlor?
Ett bra fotopapper ger bäst resultat.

Jag gillar Epson Hot Press Bright både för färgbilder och svartvitt.

Det har en lätt textur utan att ge den där bleka känslan som billiga matta papper ibland ger.

Många föredrar lite varmare papper, men jag gillar när vitt blir vitt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ett bra fotopapper ger bäst resultat.

Jag gillar Epson Hot Press Bright både för färgbilder och svartvitt.

Det har en lätt textur utan att ge den där bleka känslan som billiga matta papper ibland ger.

Många föredrar lite varmare papper, men jag gillar när vitt blir vitt.
De papper som är högvita har ofta optiskt vitt i både bestrykning och välden. Alltså pappersmassan. Optiskt vitt ger en högre vithet men bryts ganska snabbt ner av uv-ljus och gulnar.
Man skall helst ha papper med hög vithet utan att det innehåller optiskt vitt vilket ofta är titandioxid.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
De papper som är högvita har ofta optiskt vitt i både bestrykning och välden. Alltså pappersmassan. Optiskt vitt ger en högre vithet men bryts ganska snabbt ner av uv-ljus och gulnar.
Man skall helst ha papper med hög vithet utan att det innehåller optiskt vitt vilket ofta är titandioxid.
Det var så förr i tiden, men dessa papper är "archival quality" och gulnar inte.

För dem som är nervösa över detta finns det en variant som heter Natural.
 

Xfinger

Aktiv medlem
Skulle ni kunna ge nå konkreta produkttips på fotopapper till fotoutskrifter till tavlor, blir väl främst standard storlek på foton "likt de man brukade framkalla" då många ramar är det formatet, vet ej exakt vad det är i "A.?" samt cm?
Sedan tänkte jag väl göra ett par stora också, typ A4 om det finns exakt såna ramar, men det bör det väl göra, vet inte cm där heller ifs.
Har tänkt att skriva ut på jobb skrivaren, det är en sån där stor och dyr sak med färg patroner som runda och långa, den är ju till för dokument och sånt. Men bör väl funka med foton? lr bör man maila in bilderna och beställa från någon sida i stället? I så fall vilken är prisvärd och bra kvalitet?

Jag hitta dessa på epsons hemsida när jag valde papper, foto, glansigt, och bäst kvalite:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=384796
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=384797
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=384795
Duger inte dessa?
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns inga billigare papper?
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/10009460/epson/hot-press-bright-a2-340gr-25blad
1400kr känns lite overkill.
Och a2? Vill man inte kunna använda a4 och skriva ut på och sen klippa bilderna? vet inte om det finns a2 fack på jobb skrivaren.
Vill gärna ha något blankt papper, gillar ej matt!
A2 är stor som fyra A4.

Om du vill ha bilder som är mindre än A4 så är A2 overkill, det måste man hålla med om.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Scandinavian photo har sin egna papper som är billigare än Epsons fast med liknande egenskaper. Finns i några olika varianter. Högglans eller sidenmatt.
Personligen gillar jag sidenmatt bäst.

Sidenmatt är mindre känsligt att hantera än högglans. Inramat ser man i princip ingen skillnad.
 
ANNONS