Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, när du kritiserat den och sen till slut kommit fram till samma sak.
Jag har "kritiserat" dig för en massa saker under åren och ibland ifrågasatt din trovärdighet, eftersom du så ofta med stor bestämdhet hävdar saker som är helt uppåt väggarna.

Det är möjligt att jag missminner mig, men just i den här sakfrågan tror jag inte att jag har påstått att det är på något annat vis än det jag har kommit fram till nu.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Har i dag roat mig med lite mejlkonversation med den utmärkt vänliga och hjälpsamma kundtjänsten på E-infinity (nej, jag är inte sarkastisk).
Bara för att de är så snälla att de tar sig tid att svara en person som du så kan jag definitivt tänka mig att handla av dem efter Brexit också.
 

iSolen.se

Guest
Bara för att de inte vill berätta sin affärsmodell eller man inte förstår, betyder inte att det är olagligt.

/Stefan
Eller så läser man på om engelska importlagar (länk se ovan) och ser att det är något skumt.

Eller så använder man sunt förnuft, om detta vore lagligt skulle varenda elektronikkedja göra samma sak, att kunna sälja varorna 20% eller 25% billigare vore fantastisk, det är mer än marginalerna.
 

iSolen.se

Guest
Jag har "kritiserat" dig för en massa saker under åren och ibland ifrågasatt din trovärdighet, eftersom du så ofta med stor bestämdhet hävdar saker som är helt uppåt väggarna.

Det är möjligt att jag missminner mig, men just i den här sakfrågan tror jag inte att jag har påstått att det är på något annat vis än det jag har kommit fram till nu.
Nåja, du har fel också ibland men då brukar du bli väldigt tyst.

Men i denna tråden tycker du jag alltså har rätt utom i den frågan där jag själv sa att jag hade fel (regeln om källmomsuttag)?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men i denna tråden tycker du jag alltså har rätt utom i den frågan där jag själv sa att jag hade fel (regeln om källmomsuttag)?
Något sådant tror jag aldrig att jag har skrivit. Och jag är ledsen, men jag tänker inte läsa igenom hela den här långa tråden igen för att bedöma i vilka inlägg du haft rätt och i vilka du haft fel.
 

iSolen.se

Guest
Något sådant tror jag aldrig att jag har skrivit. Och jag är ledsen, men jag tänker inte läsa igenom hela den här långa tråden igen för att bedöma i vilka inlägg du haft rätt och i vilka du haft fel.
Vi är i alla fall överens om att moms/VAT inte är betalt och att det i högsta grad är ett oklart (om man är snäll) upplägg.
 

non-fiction

Medlem
Tråden är ju väldigt lång och hittade inget definitivt svar, men undrar om man verkligen bara betalar för vad som står som pris. Alltså inga ytterligare tullavgifter eller dyl.

Gällande moms har jag sluppit att betala det när jag beställt saker från England. Men detta eftersom jag som frilans kan visa upp vatnummer. Det är ju ändå ens ansvar att betala momsen till Skatteverket vilket görs vid deklarationen. Detta gör jag t.ex. med Adobes programvara. Lägger på momsen vid deklarationen.

Förstår inte riktigt när folk snackar om moms som E-infitinys marginal. Jag kommer ju betala moms för köpet, pengar som svenska staten får och inte E-infinty.
 

the-mobe

Aktiv medlem
Tråden är ju väldigt lång och hittade inget definitivt svar, men undrar om man verkligen bara betalar för vad som står som pris. Alltså inga ytterligare tullavgifter eller dyl.

Gällande moms har jag sluppit att betala det när jag beställt saker från England. Men detta eftersom jag som frilans kan visa upp vatnummer. Det är ju ändå ens ansvar att betala momsen till Skatteverket vilket görs vid deklarationen. Detta gör jag t.ex. med Adobes programvara. Lägger på momsen vid deklarationen.

Förstår inte riktigt när folk snackar om moms som E-infitinys marginal. Jag kommer ju betala moms för köpet, pengar som svenska staten får och inte E-infinty.
Det tillkommer inga avgifter eller moms om du handlar från dom. Du kommer inte betala moms för detta köp.
 

PMD

Aktiv medlem
Man bör kanske avvakta med att handla hos E-infinity ett tag tills det blir klart hur deadline för Brexit om en vecka kommer att hanteras. Jag tror att det kan vara en chansning att hoppas på att E-infinity hinner leverera på en vecka.
 

non-fiction

Medlem
Man bör kanske avvakta med att handla hos E-infinity ett tag tills det blir klart hur deadline för Brexit om en vecka kommer att hanteras. Jag tror att det kan vara en chansning att hoppas på att E-infinity hinner leverera på en vecka.
Det verkar luta åt att det blir tidigast den 12 april. Kan säkert bli senare också, typ strax innan EU-valet.
 

v.f.

Ny medlem
Köp hos E-Infinity - utan att tveka.

Köpte nyligen Canonutrustning - EOS 5DSR och optik - som skulle kostat kring 80.000 i Sverige för omkring 50.000 hos E-Infinity. Snabb leverans, oftat ett par dagar, bra packat och allting perfekt.
Jag förstår inte varför jag ska göda expediter som står och babblar i svenska butiker samt tre lager mellanhänder, i Europa, Sverige och i butik.
Visten för mig är så pass stor att jag skiter i svensk garanti. För vinsten kan jag skicka på service på egen bekostnad fem varf jorden runt eller slänga kamerahuset och köpa ett nytt - fortfarande tjänsr jag jämfört med att köpa i Sverige.
 

Ades

Aktiv medlem
Idag så anlände mitt paket innehållandes Sony 16-35mm f/4. Ser ut att vara helt nytt, och funkar fenomenalt.

Gick galet fort, torsdag 5 på morgonen var det i Tyskland, 12:20(samma dag) så hämtade jag ut paket i djupaste norrland.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Men jag lär väll som företagare lägga på momsen i bokföringen. Eller har ni klarlagt även det, att det inte går?
I specifikationen/kvittot från E syns inget om moms. Du betalar till de det pris som står på webben.
Jag antar att du kan räkna ut momsen själv och betala in till Skattmasen. 25% ovanpå inköpspriset. Men är E verkligen billiga då?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag antar att du kan räkna ut momsen själv och betala in till Skattmasen. 25% ovanpå inköpspriset. Men är E verkligen billiga då?
De flesta företagare är momsregistrerade, och betalar alltså ingen moms på sina inköp. Dock ska man vid normala inköp från EU-land redovisa en fiktiv moms, som man samtidigt drar av. När det gäller E-infinity är det dock, såvitt jag förstår, inte möjligt eftersom företaget – enligt egen uppgift – smiter från sin momsskyldighet.
 

iSolen.se

Guest
De flesta företagare är momsregistrerade, och betalar alltså ingen moms på sina inköp. Dock ska man vid normala inköp från EU-land redovisa en fiktiv moms, som man samtidigt drar av. När det gäller E-infinity är det dock, såvitt jag förstår, inte möjligt eftersom företaget – enligt egen uppgift – smiter från sin momsskyldighet.
Det kan betyda att affären blir laglig om det är ett företag som köper.
 
ANNONS