Annons

Inköpshjälp till jobbet (max 50,000 kr)

Produkter
(logga in för att koppla)

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Skulle behöva lite inköpshjälp! Jag ska få köpa in en kamera på jobbet. Främst kommer jag fota porträtt men även inomhuslokaler/interiör och personer i föreläsning/klassrum och lite annat smått och gott. Även vissa utomhusbilder. Jag tänker en kamera, 2-3 objektiv, en blixt. Max budget 50,000. Ska vara Canon (iaf kamerahuset).

Tacksam för hjälp med hur jag ska "paketera" detta på bästa sätt.

Tack!

/Erika
 

Linus Talltjärn

Aktiv medlem
Proffspaket:
Canon EOS 5D Mark IV (ca 28 000)
Canon EF 16-35/4 L IS USM (ca 11 000)
Canon EF 135/2,0L USM (ca 10 000)
Canon SpeedLite 430EX III-RT (ca 2 500)
Totalt = 51 500

Budgetpaket:
Canon EOS 90D (ca 15 000)
Canon EF 16-35/4 L IS USM (ca 11 000)
Canon EF 85/1,8 USM (ca 4 000)
Canon SpeedLite 430EX III-RT (ca 2 500)
Totalt = 32 500
 

HaraldN

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på ett lite enklare hus, 6D eller en tidigare version av 5D, för att frigöra mer budget för objektiv. Möjligen att spegellösa EOS R eller RP är nåt att överväga.

Som första objektiv skulle jag välja en normalzoom, 24-70/2.8. 16-35/4 känns för vidvinkligt som allround-objektiv, och det extra bländarsteget (2.8 kontra 4) är fint att ha för inomhusbruk.

135/2 är toppen om ni ska fota mycket porträtt.

Utöver det kanske ett fast normalobjektiv som är ordentligt ljusstarkt. 50/1.4 är väldigt prisvärt och användbart.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Utomhus, eller inomhus med blixt, är det i realiteten mkt svårt att se skillnad på fullformat och APS-C. I svagare ljus, eller om du vill ha lättare att få ett stort skärpedjup så har fullformat cirka ett stegs fördel.

Som fullformatshus skulle jag själv hoppa över 5D mk iv, och hellre satsa antingen på EOS R, eller RP, eller på 6D mk ii, därför att bildkvaliteten är mer än nog, flip-skärmen är otroligt användbar, samt du kan lägga mer av pengarna på stativ, objektiv etc.

Som APS-hus så är Canon 90D nog svår att överträffa.

Oavsett hus skulle jag börja med en normalzoom, för R/RP då RF 24-105, för 6D mk ii Tamron 24-70 VC g2. För 90D Sigma 17-50mm f/2.8 OS, med bildstabilisering.

Det kan finnas situationer där du kanske skulle vilja ha ännu mer vidvinkligt men jag skulle avvakta med det tills du ser om det verkligen behövs.

Som porträttobjektiv för headshots är 135mmL vansinnigt bra, men om man vill ta halv-eller helfigur kräver det stora utrymmen. Själv tycker jag 85mm (på fullformat) oftast är mer praktiskt Och där tycker jag Tamron 85mm F/1.8 VC är väldigt bra, med både hög och jämn skärpa, samt bildstabilisering vilket är extremt användbart i svagt ljus. Som 50mm-alternativ Sigma Art f/1.4

Som blixt är 430 ex iii-rt bra, men om du också ska ha fjärrkontrollen, vilket du nog vill, för off camera-möjlighet så kostar det en slant allt som allt.

Kör man något annat blixtfabrikat så kan man komma väsentligt billigare undan. Själv kör jag Godox 860v ii, som dels är billigare och har högre kapacitet, samt har ett uppladdningbart batteri med hög kapacitet. Dessutom kan Godox fjärrkontroller kombineras med deras studioblixtar, om du skulle ha behov av såna.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Håller med Rickard.
90D är svårslaget, speciellt om man vill filma i 4K också (Har för mig att den klarar det).
För porträtt så är ljuset viktigt.
Jag anser att det är viktigare att jobba med ljuset än kameran.
O då måste man också ha ljus att jobba med.
bakgrund? stativ/blixtar/ljusformare/synkutrustning. Det kostar också.

1,4 & 1,8 i all ära men det ger ett extremt kort skärpedjup. Skall det vara det på de bilder du tar?
Om man skall fotografera makro så kan Tamrons 90/2,8 macro vara ett alternativ till 85/1,8.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle tagit 6D Mark II för 13000kr. 85/1,4 L IS USM för porträtt (16000kr) och sedan 16-35/4 L IS USM (11000kr) och Canon 24-70/4 L IS USM (8500kr). Sedan kan du skaffa en blixt också.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Jag skulle tagit 6D Mark II för 13000kr. 85/1,4 L IS USM för porträtt (16000kr) och sedan 16-35/4 L IS USM (11000kr) och Canon 24-70/4 L IS USM (8500kr). Sedan kan du skaffa en blixt också.
Det här tycker jag var bästa kombinationen hittills. Med reservation för att 85 mm kan vara lite kort om porträtt i huvudsak innebär ”headshots”.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det här tycker jag var bästa kombinationen hittills. Med reservation för att 85 mm kan vara lite kort om porträtt i huvudsak innebär ”headshots”.
Tack! Ja detta med optimal porträttbrännvidd är ju mycket som du säger just vilken komposition man vill ha och från vilket avstånd. Dessutom kan man fota i studio med kontrollerad bakgrund behöver man ju inte ens dtor bländare. Som du säger, 135 kan också övervägas men då skulle jag gå på Sigma 135 och inte Canon då den senare är omsprungen. Fast egentligen skulle jag nog föreslå Sigma 105/1,4 Art för 14000kr i så fall. Porträtt som inte är ute i fält där spelar ju vikten ingen större roll och 105 är ganska nära 135 och den lite kortare brännvidden kanske ändå är lite mer mångsidig.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Utomhus, eller inomhus med blixt, är det i realiteten mkt svårt att se skillnad på fullformat och APS-C. I svagare ljus, eller om du vill ha lättare att få ett stort skärpedjup så har fullformat cirka ett stegs fördel.

Som fullformatshus skulle jag själv hoppa över 5D mk iv, och hellre satsa antingen på EOS R, eller RP, eller på 6D mk ii, därför att bildkvaliteten är mer än nog, flip-skärmen är otroligt användbar, samt du kan lägga mer av pengarna på stativ, objektiv etc.

Som APS-hus så är Canon 90D nog svår att överträffa.

Oavsett hus skulle jag börja med en normalzoom, för R/RP då RF 24-105, för 6D mk ii Tamron 24-70 VC g2. För 90D Sigma 17-50mm f/2.8 OS, med bildstabilisering.

Det kan finnas situationer där du kanske skulle vilja ha ännu mer vidvinkligt men jag skulle avvakta med det tills du ser om det verkligen behövs.

Som porträttobjektiv för headshots är 135mmL vansinnigt bra, men om man vill ta halv-eller helfigur kräver det stora utrymmen. Själv tycker jag 85mm (på fullformat) oftast är mer praktiskt Och där tycker jag Tamron 85mm F/1.8 VC är väldigt bra, med både hög och jämn skärpa, samt bildstabilisering vilket är extremt användbart i svagt ljus. Som 50mm-alternativ Sigma Art f/1.4

Som blixt är 430 ex iii-rt bra, men om du också ska ha fjärrkontrollen, vilket du nog vill, för off camera-möjlighet så kostar det en slant allt som allt.

Kör man något annat blixtfabrikat så kan man komma väsentligt billigare undan. Själv kör jag Godox 860v ii, som dels är billigare och har högre kapacitet, samt har ett uppladdningbart batteri med hög kapacitet. Dessutom kan Godox fjärrkontroller kombineras med deras studioblixtar, om du skulle ha behov av såna.
Håller med angående blixt. Godox är billigare, och kan dessutom utgöra grunden i ett större blixtsystem ifall man skulle behöva mer ljus och ljussättningsmöjligheter i framtiden.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag skulle välja 6D eller 5D efter budget.

Som första objektiv skulle jag absolut välja 24-70 2.8 L II. Det saknar visserligen stabilisering men är grymt skarpt och ger underbara porträtt. Funkar till "allt".

16-35 är kul men jag undrar om du verkligen kommer ha någon nytta av det? Ute på "stan" kan jag använda det till att fota vyer, stora byggnader etc men vidvinkel tycker jag ofta blir lite jobbigt när det är människor i bild.

Har du 24-70 2.8 så behöver du ingen 85:a. 135/2.0 är mycket bra och en favorit - men kräver förstås rätt utrymme. Skall du ta porträtt utomhus är det klockrent.

Blixt efter budget och så ett medelgott stativ så är du på banan.

Jag skulle föreslå att du lägger ditt inköp under budget. Gör du sedan bra fotojobb och alla blir nöjda och glada kan du säkert utverka ytterligar budget för något mer objektiv om ett år eller så.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Sony a7iii - 18 976
Sony 24-70 2.8 - 16 952
Sigma 85 1,4 art - 7992
Godox ad200 -3200
Stativ 1000ca
Softbox 1000ca
1x Batterier till kameran 800

Hammar på 49000kr ca

Då har du fullformat


Edit : missade att det skulle vara Canon
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Här kommer ett Canon EOS r - Kit som kostar precis under 50.

Problemet är att EOS RF är rätt begränsat utbud med objektiv.

24-70 är en bra start dock inte jättespännade men skulle kompletterat med 85 1.2 när du får ny budget.
 

Bilagor

Linus Talltjärn

Aktiv medlem
Lustigt att såna här trådar alltid mynnar ut i att trådskaparen bara försvinner. :)

Går även att fundera över lämpligheten att en person som måste fråga på ett forum ska ansvara för inköp av fotoutrustning för 50 000 kronor.
 

AFJ

Aktiv medlem
Går även att fundera över lämpligheten att en person som måste fråga på ett forum ska ansvara för inköp av fotoutrustning för 50 000 kronor.
?

Vad har företaget för alternativ? Skall Ekonomichefen springa ner till Media Markt och snacka med en säljare?

Mycket talar väl för att TS är den mest fotokompetente på företaget och sannolikt har förmågan att fatta ett vettig beslut.

Just genom att ställa frågor på ett forum så kan man öka sin kunskap och tillsammans med andra källor kan man få ett bra beslutsunderlag.

Hur gör du själv när du skall köpa bil, båt eller TV? Hyr du in en expert som fattar beslutet åt dig? Eller gör du som de flesta andra, läser på, kollar nätet, snackar med kompisar, jämför priser och specifikationer och sedan handlar?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
?

Vad har företaget för alternativ? Skall Ekonomichefen springa ner till Media Markt och snacka med en säljare?

Mycket talar väl för att TS är den mest fotokompetente på företaget och sannolikt har förmågan att fatta ett vettig beslut.

Just genom att ställa frågor på ett forum så kan man öka sin kunskap och tillsammans med andra källor kan man få ett bra beslutsunderlag.

Hur gör du själv när du skall köpa bil, båt eller TV? Hyr du in en expert som fattar beslutet åt dig? Eller gör du som de flesta andra, läser på, kollar nätet, snackar med kompisar, jämför priser och specifikationer och sedan handlar?
Håller med! Varför skulle man inte kunna fråga om det sen är det frågan hur TS behandlar alla tips. Men jag tycker ändå att man kan få idéer till saker.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med. Jag har lärt mig jättemycket och fått många bra tips både kring själva hårdvaran, och fotandet via Fotosidan och andra forum.
 
ANNONS