Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför står det att mitt DPI är för lågt i Windows?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heimerdinger

Aktiv medlem
Kort sammanfattning:
Enligt Windows så ligger mina Tiff filer alltid bara på 96 dpi oavsett vilken upplösning bilden har, kan man lära windows att förstå bättre?

Jag bryr mig egentligen inte om det speciellt mycket.
Problemet syns om jag högerklickar på en bild och visar Egenskaper.
Upplösningen som är skriven över stämmer och Bit depth är också rätt men just dpi är alltid fast på 96...

Blev uppmärksammad på det av en kund som skulle trycka en bild och tryckeriet sa att dom inte trycker bilder under 600 dpi (enligt mig är nog PPI-värdet ungefär 1200)

Även fast upplösningen är 12264 x 16352 och bilden ska vara 20 x 30 cm
Problemet är alltså inte upplösningen utan att Datorn säger fel :)

Som lite kuriosa kan jag berätta att filen är en skiss av en känd konstnär och att nytrycket ska vara så identiskt som möjligt med originalet, fast 2cm större för att passa en specifik ram.
Bilden består av 12 olika bilder som är fotade med en monokrom-kamera och har ett djup på 48 bitar. Storlek ca 1.14GB
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För att datorn läser dpivärdet som är inskrivet i filen.
Tanken med värdet var väl från början att tala om för printern vilken dpi den skulle printa med. Men ett bra program skiter i det värdet.
När första Mac kom så hade både dess skärm och printer 72 dpi. O det är därför som en del än idag sätter 72i filens dpi-värde.

Och det har inget med ppi att göra. O det är ungefär där som en hel del slutar att förstå.

Sen blir man lite perplex när en tryckare inte förstår basic. Det är ändå deras yrkesvärld.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Kort sammanfattning:
Enligt Windows så ligger mina Tiff filer alltid bara på 96 dpi oavsett vilken upplösning bilden har, kan man lära windows att förstå bättre?
Som påpekats har dpi-värdet ingen större betydelse men vissa program använder det för att bestämma hur stort en bild skall presenteras. Till exempel kan vissa mailprogram använda dpi-värdet när man väljer att infoga en bild i själva mailtexten för att bestämma den initiala presentationsstorleken.

Håller med om att det är märkligt att ett tryckeri inte förstår att upplösningen är tillräcklig.

Att Windows rapporterar 96 dpi beror på att filens "flagga" har det värdet.

Jag vet inte vilket program du använder för att skapa TIFF-filen men i t ex Lightroom kan du sätta dpi-värdet vid export, det påverkar inte filens storlek men sätter "flaggan" till det du vill ha.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nej
Men ppi-värdet, som är helt meningslöst.
Photoshop kan sätta det, men jag vet inte hur. Gissar att det är när man sätter canvas storleken.
Har inte LR framför mig men nog är det väl det man sätter i LR det som sedan kommer ut som dpi värde när man kollar på filen i Windows.

Sedan har jag för mig att värdet faktiskt har en påverkan när man väljer att skärpa bilden vid exporten i LR - tror det finns någon gammal tråd om det...

Jag får kolla ikväll.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har inte LR framför mig men nog är det väl det man sätter i LR det som sedan kommer ut som dpi värde när man kollar på filen i Windows.

Sedan har jag för mig att värdet faktiskt har en påverkan när man väljer att skärpa bilden vid exporten i LR - tror det finns någon gammal tråd om det...

Jag får kolla ikväll.
Det blir samma som man ställt in i Capture One i alla fall. Förvirringen är dock total eftersom det som Windows skriver som dpi i själva verket är ppi.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kollade nu och i Lightroom heter inställning pixel per inch vilket är den korrekta benämningen och den information som lagras i filen. Windows utforskaren läser av denna information korrekt MEN rapporterar den i enheten dpi.

Även Corel Photo Paint läser informationen som dpi. Det programmet använder även termen dpi vid sparande av filen.

Som sagt så påverkar inte inställningarna bildens verkliga upplösning men inställningen kan ändå ha betydelse för många program.

Jag testade att skapa två filer som är 800 pixlar breda. Den ena med 600 ppi och den andra med 100 ppi.

Startade sedan Word och Outlook och valde att infoga bild och bilden presenteras olika. I Word så sparas även dokumentet med olika storlek.

Tryckeriet borde som sagt kunna hantera detta men istället för att övertala dem kanske det bara är enklast att spara/exportera om filen med 600 ppi?
 

mombasa

Aktiv medlem
Okunskapen om ppi, dpi och andra enheter har tydligen sipprat upp till tryckerinivå ;-)

ppi= hur många pixlar det finns i varje tum.

Hur stor bild ska det vara i trycket? Och då talar vi i måttenheter som millimeter. Bilder i tryck är fysiska och beskrivs bäst i fysiska mått.

Lite huvudräkning:
Om bilden är 3000 pixlar på bredden, hur stor bild kan man då trycka med bibehållen kvalitet?
300ppi ( 300 pixlar på en tum). 3000/300 =10 (tum)
1 tum är ungefär 25 mm
10x25 =250 mm Typ 25 centimeter. Räcker och blir över för en stående A4sida.
Svårare än så är det inte.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
För att datorn läser dpivärdet som är inskrivet i filen.
Tanken med värdet var väl från början att tala om för printern vilken dpi den skulle printa med. Men ett bra program skiter i det värdet.
När första Mac kom så hade både dess skärm och printer 72 dpi. O det är därför som en del än idag sätter 72i filens dpi-värde.

Och det har inget med ppi att göra. O det är ungefär där som en hel del slutar att förstå.

Sen blir man lite perplex när en tryckare inte förstår basic. Det är ändå deras yrkesvärld.
Tack för förklaringen :)
 

Tiny Turtle

Medlem
Om man öppnar bilden i Photoshop och väljer bildstorlek så kommer dialogrutan visa att bilden är 12264 x 16352 pixlar stor i 96 dpi. Om man då ändrar enhet från pixlar till centimeter så visas det att bilden är 324,49 x 432,65 centimeter i 96 dpi. Genom att då bocka ur rutan vid "Ändra" och sedan skriva in 30 istället för 432,65 för höjd så kommer "Upplösning" ändras till 1384,469 pixlar/tum. Längst upp står fortfarande att bilden har "Dimensioner:" 12264 x 16352 pixlar eftersom det inte ändrats.

Genom att sedan trycka OK och spara bilden så kommer den fortfarande innehålla lika många pixlar, men DPI-värdet kommer vara angivet till 1384,469 och den okunnige tryckaren kommer tro att din bild plötsligt fått drygt fjorton gånger så hög upplösning och vara nöjd trots att det är exakt samma bild och som han kunnat använda redan första gången.

Observera att bilden dock inte har rätt proportioner så om höjden är 30 centimeter så kommer bredden vara 22,5 centimeter så du måste beskära bort 2,5 centimeter där.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag håller med Martin.
Byt tryckeri, alternativt utbilda tryckaren.
Lättar sagt än gjort? Det är ju en kund till fotografen/TS som har kontakt med tryckeriet om jag förstår rätt.

Ibland är det inte fel att följa minsta motståndets lag - ändra dpi-värdet i bilden tar 2 sekunder och så är problemet ur världen.
 

Artis

Aktiv medlem
Lättar sagt än gjort? Det är ju en kund till fotografen/TS som har kontakt med tryckeriet om jag förstår rätt.

Ibland är det inte fel att följa minsta motståndets lag - ändra dpi-värdet i bilden tar 2 sekunder och så är problemet ur världen.
När det brister i de grundläggande kunskaper så det enda riktiga i långa loppet är att byta leverantören av trycksaker.
Annars är det som att anlita till bröllopsfoto någon som inte vet vad ISO är för någonting.
 

alfin

Aktiv medlem
När det brister i de grundläggande kunskaper så det enda riktiga i långa loppet är att byta leverantören av trycksaker.
Annars är det som att anlita till bröllopsfoto någon som inte vet vad ISO är för någonting.
Om det nu brister i grundläggande kunskaper. Kan ju också vara så att man vill ha bilderna färdigställda för att slippa fippla själv med dem och förväntar sig att fotografen förstår hur man ändrar dpi/ppi i Photoshop före leverans.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om det nu brister i grundläggande kunskaper. Kan ju också vara så att man vill ha bilderna färdigställda för att slippa fippla själv med dem och förväntar sig att fotografen förstår hur man ändrar dpi/ppi i Photoshop före leverans.
Om kunskap finns och det upplevs som ett problem att filerna som kommer in inte råkar ha just det värdet åsatt som önskas, vore den rimliga åtgärden att fixa ett makro som man trattar inkommande bilder igenom, istället för att hålla på och käfta med kunder och/eller leverantörer om något som bara är en siffra.
 

alfin

Aktiv medlem
Om kunskap finns och det upplevs som ett problem att filerna som kommer in inte råkar ha just det värdet åsatt som önskas, vore den rimliga åtgärden att fixa ett makro som man trattar inkommande bilder igenom, istället för att hålla på och käfta med kunder och/eller leverantörer om något som bara är en siffra.
Tycker du ja. Hur svårt är det för fotografen att avlämna bilder som efterfrågas? Eller alla som tar emot bilder är idioter, men de som avlämnar dem är det inte?
 

Artis

Aktiv medlem
Om det nu brister i grundläggande kunskaper. Kan ju också vara så att man vill ha bilderna färdigställda för att slippa fippla själv med dem och förväntar sig att fotografen förstår hur man ändrar dpi/ppi i Photoshop före leverans.
Man brukar ha en dialog /relation mellan kund och leverantör. Om kunskapen och goodwill finns hos båda är det inga problem men här saknas det kanske kunskap och framförallt goodwill. Om jag skulle ha en trycksaksleverantör som säger: kom med en bild i 600 dpi annars trycker jag den inte då skulle jag gått till en annan. För tryckaren kunde sagt att han kan fixa det själv med ett pristillägg om fotografen förstår sig inte riktigt på det. För ingen förväntar sig att andra ska jobba gratis för en. Men det är min egen uppfattning. Det ska finnas en dialog framför allt och goodwill. Det sista börjar bli en bristvara nuförtiden.
 
ANNONS