Annons

Framkalla själv för första gången

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
sebbex skrev:
..........Dock är jag av motsatt åsikt när det gäller att använda diskmedel som vätmedel. Har fungerat utan problem för mig och för den skola som lärde mig mökrumsteknik. Främsta orsaken till att jag använder diskmedel är att jag försöker vara sparsam även i mörkrummet, dock får man ju inte bli dumsnål.
Jag köpte en flaska vätmedel för ca 20 år sedan och den är inte slut än.....behövs bara ett par droppar i sista sköljvattnet. Kodaks vätmedel ska inte blandas ut med mindre än 600 delar vatten och filmen ska ligga ca 30 sek innan upphängning till tork. Är koncentrationen för hög bildas skum som i sin tur kan ge torkfläckar.

Vad gäller diskmedel så innehåller det kemikalier för rengöring som, om man har otur inte är så bra för filmen. Därför är äkta vätmedel att rekommendera, det innehåller bara det som krävs för att få en bekymmersfri torkning av filmen.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Fuzzy Stone skrev:
Okej, då ska vi se, börjar bli otålig att få se om det blir något av mina rullar! Jag är påväg att lägga in en beställning på Photax. Vad jag tänkt mig:

Kodak D76
Kodak T-Maxfix för film 1 liter
Kodak Max-Stop
Termometer, glas 15 cm
Paterson Universaldosa med 2 spiraler
APMätglas 50ml. (grad 2ml)
AP Mätglas 650ml. (grad 25ml)

Vad tror ni? Något mer som behövs? Passar grejerna med varandra?
Låter kanonbra. Passa även på att köp hem lite olika filmsorter för Photax har klart spännande sortiment.

Själv ser jag till att alltid ha Trix & T-max 400 i kylen hemma. T-max 400 har bra gråskala för hudtoner och passar bra till poträtt.

Själv är jag lite sugen att prova Efke 25..

Själv är jag inte så förtjust i Kodak T-max fix för jag gillar inte lukten. Prova någon annan fix om du inte ska köra mycket T-korn film (typ Kodak T-max & Ilford Delta).

Stopbad kan du även andvända vanlig ätika och själv kör jag fortfande med Isätikan som jag köpte för 22 års sedan. Stopbadets funktion är att ta bort framkallare så fixet får längre livslängd (man kan andvända fixet till flera rullar).

Vätmedel kan vara bra att ha och är snuskigt drygt. HCA snabbar upp slut sköljninen av filmen för minuterna man väntar på att det ska bli klart är oftast mycket långsamma minuter.

// Fredrik
 
Senast ändrad:

Fuzzy Stone

Aktiv medlem
Första rullen är nu framkallad, ser bra ut, men jag vet inte riktigt ännu eftersom jag inte hunnit skaffa någon scanner. Gick rätt smidigt, en grej bara. På vissa filmer har jag missat att lämna sista biten av filmen utanför rullen. Höll på och fibbla för att få ut filmen ändå men misslyckades. Finns det någon bra lösning?
 

Bengus

Aktiv medlem
Fuzzy Stone skrev:
Första rullen är nu framkallad, ser bra ut, men jag vet inte riktigt ännu eftersom jag inte hunnit skaffa någon scanner. Gick rätt smidigt, en grej bara. På vissa filmer har jag missat att lämna sista biten av filmen utanför rullen. Höll på och fibbla för att få ut filmen ändå men misslyckades. Finns det någon bra lösning?
Jag brukar alltid "spräcka" filmrullen, dvs med kraft bryta upp filmmunnen (den luddiga ytan) och därefter försiktigt dra ut filmen mot den kvarvarande luddsidan.. har funkat för mig under många år och inte gett några repor som jag märkt iallfall... alla sätt är bra utan de dåliga...

Har aldrig behövt en filmöppnare med den tekniken...

BAW
 

TA0

Aktiv medlem
Fuzzy Stone skrev:
Första rullen är nu framkallad, ser bra ut, men jag vet inte riktigt ännu eftersom jag inte hunnit skaffa någon scanner. Gick rätt smidigt, en grej bara. På vissa filmer har jag missat att lämna sista biten av filmen utanför rullen. Höll på och fibbla för att få ut filmen ändå men misslyckades. Finns det någon bra lösning?
Jag använde alltid en ölöppnare (flask- eller colaöppnare för nykterister)på den analoga tiden och bröt upp en gavel.
---/Thomas
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
TA0 skrev:
Jag använde alltid en ölöppnare (flask- eller colaöppnare för nykterister)på den analoga tiden och bröt upp en gavel.
---/Thomas
Ja, det är vettigt & ger mindre risk för repor.

stoppbad har man för att hastigt förändra PH-värdet. Om man gör det stoppar framkallningwsprocessen tvärt och därmed hålls tiderna mer exakta. Men flera jag känner använder vanligt vatten som stoppbad.

Själv använder jag bara några droppar så flaskan räcker länge. Funkar bra med en barnmedicinspruta för portioneriing.
 

tormig

Aktiv medlem
Ni som skannar era sv/v negativ, har ni förändrat er framkallning på något sätt för att underlätta skanning?

Eller formulerat på ett annat sätt, skall man exponera/framkalla sina filmer annorlunda om målet är skanner/printer snarare än traditionellt mörkrum?
 

Fuzzy Stone

Aktiv medlem
Svårt det här med damm alltså. Köpte en Epson 4490 som ska ha någon slags "Digital ICE", den verkar funka sådär men men. Tror min luddiga matta har ett finger med i spelet... Hursomhelst, ett smakprov (Untitled) från första rullen ligger nu uppe här: http://blog.alexanderkirkhoff.se Mer kommer med tiden komma upp på samma adress.

Tack för all hjälp jag fått i den här tråden! Hade inte gått annars.
 
Senast ändrad:

tormig

Aktiv medlem
ICE funkar sådär eller rent av inte alls på tradionella sv/v filmer. Det är silvret i filmen som spökar, ICE bygger på att det är en film som är "genomskinlig" vilket metall inte är. Vanlig färgfilm och dia använder en annan teknik, utan silver. Jag antar att ICE funkar på Ilford XP som ju är ett slags sv/v färgfilm. Men den är ju svår att framkalla själv.

Du kan/kommer säkert att få en tekniskt mer korrekt förklaring men ICE funkar på färg och dia-filmer (C-41, E-6) men inte på silverbaserade sv/v filmer (och Kodachrome borde inte heller funka så bra med ICE då den väl bygger på samma principer som sv/v film).
 

fredrikru

Aktiv medlem
ICE fungerar inte på SV eller Kodachrome om man inte har dyrare scanners exempel Nikon SUPER COOLSCAN 9000 som har något som kallas ICE4 som ska ta Kodachrome.

Så jag får väl ha kvar min Epson 4990 ett tag till och vänta tills någon gång i framtiden då även Epson erbjuder denna teknik till något bättre pris.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Fuzzy Stone skrev:
Svårt det här med damm alltså. Köpte en Epson 4490 som ska ha någon slags "Digital ICE", den verkar funka sådär men men. Tror min luddiga matta har ett finger med i spelet... Hursomhelst, ett smakprov (Untitled) från första rullen ligger nu uppe här: http://blog.alexanderkirkhoff.se Mer kommer med tiden komma upp på samma adress.

Tack för all hjälp jag fått i den här tråden! Hade inte gått annars.
Jag tyckte bilden var skitsnygg, lite damm får man räkna med och det är ju som tur är lätt att redigera bort digitalt :)
Jag försökte skriva en kommentar i din blogg men "den kommentar du angav accepterades inte" fick jag till felmeddelande....skumt..
 

Fuzzy Stone

Aktiv medlem
Skumt, det borde funka och din kommentar kom med (tack förresten).

För att följa upp mina äventyr kan jag konstatera att dammproblemet har blivit bättre i och med att jag kastade ut mattan. Det damm som blir är oftast lätt att redigera bort. Lite svårare att redigera bort är dom fläckar som blir av torkningen. Vad ska man köra för teknik här? Som det är nu hänger jag bara upp dom inne på toan och sen är det väntan som gäller. Kan man köra hårtork (utan värme) eller finns det andra trix?
 

fredrikru

Aktiv medlem
Fuzzy Stone skrev:
Skumt, det borde funka och din kommentar kom med (tack förresten).

För att följa upp mina äventyr kan jag konstatera att dammproblemet har blivit bättre i och med att jag kastade ut mattan. Det damm som blir är oftast lätt att redigera bort. Lite svårare att redigera bort är dom fläckar som blir av torkningen. Vad ska man köra för teknik här? Som det är nu hänger jag bara upp dom inne på toan och sen är det väntan som gäller. Kan man köra hårtork (utan värme) eller finns det andra trix?
Använder du vätmedel när som sista bad innan du hänger upp negativen för torkning?

Mvh
Fredrik
 

Fuzzy Stone

Aktiv medlem
Vätmedel? Först fix sen vatten i någon halvtimme kör jag. Har en påse HCA också som jag inte orkat blanda till. Kan det vara en lösning?
 

fredrikru

Aktiv medlem
Fuzzy Stone skrev:
Vätmedel? Först fix sen vatten i någon halvtimme kör jag. Har en påse HCA också som jag inte orkat blanda till. Kan det vara en lösning?
Vätmedel tar bort ytspänning så det inte bildas droppar när det torkar. När dropparna torkar så blir det fläckar.

HCA är bra om man vill ha snabbare slut sköljning men det löser inte ditt problem.

Det finns en del som använder diskmedel till detta men det finns rätt många delade meningar om och själv så tror jag det är bättre att köpa en flaska vätmedel. Du behöver bara några droppar per gång så det räcker mycket länge.

// Fredrik
 

Graal

Avslutat medlemskap
fredrikru skrev:
Vätmedel tar bort ytspänning så det inte bildas droppar när det torkar. När dropparna torkar så blir det fläckar.

HCA är bra om man vill ha snabbare slut sköljning men det löser inte ditt problem.

Det finns en del som använder diskmedel till detta men det finns rätt många delade meningar om och själv så tror jag det är bättre att köpa en flaska vätmedel. Du behöver bara några droppar per gång så det räcker mycket länge.

// Fredrik
Ja vätmedel är säkrare. Det är framtaget specifikt för film och innehåller garanterat inga kemikalier som kan skada eller inverka negativt på filmen.
 
ANNONS