Annons

Köpa studentversion av Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

mater

Aktiv medlem
Detta är en "hypotetisk" fråga. :)

Prissättningen på Adobes produkter är ju som bekant inte alltid det roligaste för en privatperson.Om man känner någon som kan köpa en studentversion av photoshop så "får" man ju en riktig version till ett helt annat pris. Fast givetvis registrerad på studenten.

Däremot är den ju begränsad på så sätt att man får inte flytta licensen till någon annan (enligt EULA). Däremot går den ju sedan att uppgradera som vanligt (när CS4 kommer ut). http://www.adobe.com/se/education/purchasing/faq.html

Så till frågan: Kan man flytta licensen när man uppgraderat en gång? Alltså när den inte längre är studentversion.

Mvh
Mattias

PS. Jag är inte ute efter att skapa en debatt om moral och etik. Jag undersöker bara möjligheten att köpa en produkt till lägsta möjliga pris.
 

Kapten Stofil

Aktiv medlem
Den för ca 2000:- går inte att uppgradera och får inte användas yrkesmässigt. Den för ca 4000:- går att uppgradera och får användas yrkesmässigt. Kollade nyss med Miscos licensexperter när min son skulle köpa.
 

mater

Aktiv medlem
Tack för svaret Jonas.
Jag kollade på denna sidan: http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_nationell=354&categoryid=

Där är priset ett annat än det du anger:

Adobe Photoshop Extended CS3 Student Edition (Mac/Win/Engelsk och Svensk version)
Ordinarie pris ca: 7 600 kr
Studentpris ca: 2 000 kr
==============================
Adobe Photoshop Extended CS3 Utbildningslicens (Mac/Win/Engelsk och Svensk version)
Ordinarie pris ca: 12 400 kr (engelsk) 15 700 kr (svensk)
Studentpris ca: 2 800 kr


För 2800:- skulle inte vara något problem att köpa. Fast i slutändan vill man ju äga den själv. Eller så får man hoppa på och ta någon distanskurs så man blir student igen. Skulle ändå behöva fräscha upp en del kunskaper :).

/Mattias
 

Kapten Stofil

Aktiv medlem
Varför inte helt enkelt ringa och fråga om man kan flytta licensen när den uppgraderats? Du behöver ju inte tala om vad du heter ;-) Dessutom kan det ju inte vara olagligt att fråga.

Det sägs att Adobe hellre ser att folk piratkopierar deras grejor än använder konkurrenternas, det tyder ju på en ganska pragmatisk attityd. Man kanske kan deala med dem?
 
ANNONS