Annons

Rengöra negativ (och positiv)

Produkter
(logga in för att koppla)

mb90

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Jag har i lite över ett år framkallat svartvitt själv (även om det inte blivit så jättemycket). Det går ganska bra tycker jag själv, men tyvärr har jag problem med damm och andra partiklar som fastnar på negativen. Jag har därför försökt åtgärda detta genom att exempelvis använda destillerat vatten och att hänga filmen på tork i duschen (efter att ha låtit duschen rinna på med varmvatten i några minuter). Detta verkar ha gett ett resultat då min senaste framkallade 135-film inte verkade ha så mycket damm på sig när jag skannade den (kopierar inte så mycket själv än eftersom jag saknar en vettig lokal att vara i).

Problemet är nu att jag har en hel del negativ som redan är dammiga och därför undrar jag vad det finns för effektiva metoder för att få bort åtminstone en del av dammet? Har även något dammit dia som skulle behöva rengöras.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Är det damm som inte går att blåsa bort du talar om? Det händer mig ytterst sällan, och jag är verkligen ingen pedant när det gäller dammsugning etc. Men jag hänger mina neg på tork i badrummet, precis som du.

Om det är damm i emulsionen (dvs det ställe där dammet kan fastna) tror jag det är photoshop som gäller. Jag skulle tippa att en omsköljning kunde hjälpa att få bort dammet, men frågan är hur emulsionen ser ut under dammet. Kanske blir det bara sämre?

Jag tror det är bra att kolla lite extra noga på din negativhantering, vilket vatten du använder mm. Kanske kan det vara en bra idé att investera i ett vattenreningsfilter? Om det nu är så att det är partiklar i ditt vatten som är problemet.

Som sagt, det är mycket ovanligt att jag har problem med damm i emulsionen, det är baserat på det som jag rekommenderar en översyn av vattentillförseln.

Kanske är det din skanner som är dammig inuti? Kolla dina neg med lupp mot ljusbord. Kanske ser du att det är dammfritt! :)

Lycka till!
 

mb90

Avslutat medlemskap
Tro mig de är dammiga och det beror förmodligen på att jag tidigare inte behandlade dem särskilt optimalt (läs visste inte bättre). På de senaste framkallade filmerna där jag använt destillerat vatten i sista sköljen så har problemen minimerats. Problemet är de redan framkallade filmerna.

Jag har provat att blåsa med en liten blåsbälg, men det har tyvärr inte hjälp så mycket (några dammkorn har försvunnit), kanske skulle det vara effektivera med tryckluft på burk? Omsköljning av negativen har jag också funderat på, lite osäker på hur man ska göra rent praktiskt dock (negativen är ju klippta så det går ju inte att köra dem i dosan igen). Kanske helt enkelt lägga dem i en tank med vatten+vätmedel i några minuter?

Fixa till vid skanning går ju, men jag saknar skanner för 120-film och det hjälper ju ändå inte när jag vill kopiera negativen. Ljusbord saknar jag tyvärr, men jag planerar att köpa in ett (lär dock inte hända inom den närmsta tiden)
 

Kapten Stofil

Aktiv medlem
Själv kör jag med kranvatten + ett par droppar vätmedel (Ilfords) i dosan efter sköljningen. Jag inverterar dosan ett par tre gånger när jag fyllt på, sen får den stå ett par minuter. Jag hänger filmen på tork i förrådet (inte särskilt dammfritt, men inte mycket spring heller) och har inget problem med damm som fastnar i filmen. Utan vätmedel tror jag det vore annorlunda.
 
ANNONS