Annons

minolta 7 och 3500xi

Produkter
(logga in för att koppla)

NixXxoN

Aktiv medlem
hej!

jag har en minolta dynax 7 och en blixt vid namn 3500xi, nu till frågan: på kameran finns det en finess som är blixt på andra ridån. Om jag har kameran inställd på det och har blixten påkopplad, förs den effekten över på den blixten?
om ni förstår? :confused:
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Ingen aning, men det borde gå att prova på detta sätt;
Ställ in för blixt på andra ridån på kameran samt välj en lång slutartid t ex 1 sekund. Nu borde du hinna uppfatta om blixten löser ut strax innan slutaren stängs.

Lycka Till / Björn
 

mrsandin

Aktiv medlem
Funktionen synk på andra ridån fungerar bra med en 3500xi. Har själv en sån blixt tillsammans med ett 800Si hus. Det som händer vid synk på andra ridån är att blixten tänds just innan slutaren stängs, så enligt mig ska det fungera med alla kompatibla blixtar, å garantetat med 3500xi. Det gör den för mig iallafall!

Lycka till!

/David
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
en diskution man kan dra nytta av =)

Så...i dagsläget har jag en blixt, som e ttl-styrd, o e "standard", dvs inge direkta inställningar på blixten (Sigma EF430ST) men en kamera som inte har synk på andra ridån.

Om jag i framtiden köper en kamera som har stöd för den funktionen, går det att använda blixten med den kameran, dvs att det helt och hållet det e kameran det hänger på, eller blir det att dumpa blixten o bli ännu fattigare?

Funderar nämligen på att ev byta upp mig från en Minolta dynax 505si till en minolta dynax 7 (när plånboken tillåter)
 
ANNONS