Annons

Hjälp mig välja objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
I nuläget har jag en kamera (Canon 650D) med ett objektiv som heter Canon EF 17-40mm f/4L USM.

Jag ska nu köpa ett nytt och undrar vilket jag ska välja.
1. Sigma Art AF 35 mm vidvinkelobjektiv
2. Tamron SP 24-70 mm f/2,8 Di VC USD

Jag vill fota mycket porträtt med bra skärpa. Vad väljer jag???
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menar du att de blir suddiga för att du tvingas till för långa slutartider?

I så fall vill du ha ljusstarkare objektiv.

I princip måste du satsa på /1,4.

Då får du 2 steg snabbare än /4.
Men du skall vara medveten om att det inte är fantastisk stor skillnad. Och skärpedjupet blir lövtunt.

Vilka tider får du när du använder /4?
 
Menar du att de blir suddiga för att du tvingas till för långa slutartider?

I så fall vill du ha ljusstarkare objektiv.

I princip måste du satsa på /1,4.

Då får du 2 steg snabbare än /4.
Men du skall vara medveten om att det inte är fantastisk stor skillnad. Och skärpedjupet blir lövtunt.

Vilka tider får du när du använder /4?
Vad menas med att skärpedjupet blir lövtunt? Är de ovärt att köpa ett nytt objektiv? Vill så gärna ha skarpare foton då de oftast blir grynigt när jag fotar med manuellt. Fotar mycket i rörelse och då fungerar inte den längre slutartider..
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad menas med att skärpedjupet blir lövtunt?
Tiden styr hur länge slutaren är öppen och hur mycket ljus som träffar sensorn.

Bländaren styr ljusinsläppet.
1/1,4 är en stor bländare som släpper in mycket ljus.
1/4, som ditt objektiv har, släpper in 3 steg mindre med ljus (eller blir det 3.... jo 3 steg 1,4 2 2,8 4.

Och desto mindre hål du har in desto större skärpedjup får du.

1,4 i ett nära porträtt innebär att om du sätter skärpan på nästippen så har du troligtvis inte skärpa på ögonen.

Det finns tabeller på nätet o då kallas det dof, depth of field.
Här är en simulator av effekten
https://dofsimulator.net/en/
 
Tiden styr hur länge slutaren är öppen och hur mycket ljus som träffar sensorn.

Bländaren styr ljusinsläppet.
1/1,4 är en stor bländare som släpper in mycket ljus.
1/4, som ditt objektiv har, släpper in 3 steg mindre med ljus (eller blir det 3.... jo 3 steg 1,4 2 2,8 4.

Och desto mindre hål du har in desto större skärpedjup får du.

1,4 i ett nära porträtt innebär att om du sätter skärpan på nästippen så har du troligtvis inte skärpa på ögonen.

Det finns tabeller på nätet o då kallas det dof, depth of field.
Här är en simulator av effekten
https://dofsimulator.net/en/

Okej! Vad skulle du rekommendera för objektiv som är bra för porträtt och som ger bra ljusinsläpp?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Är de ovärt att köpa ett nytt objektiv? Vill så gärna ha skarpare foton då de oftast blir grynigt när jag fotar med manuellt. Fotar mycket i rörelse och då fungerar inte den längre slutartider..
Nej absolut inte.
Frågan är bara om att ett dyrare o finare objektiv verkligen ger dig det du vill ha.

Om du fotar manuellt eller med Auto har inget med detta att göra.

kortare slutartider, då behöver du större bländare.
Eller använda högre ISO som ger mer brus.

Alternativet är att lägga till ljus med en blixt. Kanske det billigaste alternativet till att ge dig det du vill ha?
 
Nej absolut inte.
Frågan är bara om att ett dyrare o finare objektiv verkligen ger dig det du vill ha.

Om du fotar manuellt eller med Auto har inget med detta att göra.

kortare slutartider, då behöver du större bländare.
Eller använda högre ISO som ger mer brus.

Alternativet är att lägga till ljus med en blixt. Kanske det billigaste alternativet till att ge dig det du vill ha?
Ogillar blixt då de blir så stelt samt att jag fotar mitt barn mycket o då känns inte blixt aå optimalt
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Okej! Vad skulle du rekommendera för objektiv som är bra för porträtt och som ger bra ljusinsläpp?
För det första så skulle jag inte allmänt rekommendera 35mm till porträtt.
Ngt av det billigaste du kan köpa är ett 50/1,8 som är extremt skarpt o bra för den lilla peng det kostar. Bra för porträtt på APS-formatet.

Men visst vill man ta miljöporträtt så hade jag rekommenderat mer 24mm.
Så det beror på....

fast.... ditt 17-40 och en blixt är nog det jag skulle rekommendera.
Men det beror ju lite på hur du fotar.
Funkar i alla riktigt mörka miljöer.

Jag menar inte att det ena eller det andra är rätt.
Jag menar att man skall vara ärlig mot sig själv o verkligen reda ut vad man behöver så att man inte bara köper ngt dyrt o så blev det inte bra i alla fall.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har kört Canon 5D under väldigt många år. Har nu kört Fuji X till större delen under 3-4 år. Fast jag har fortfarande Canon 5D MKIV med deras senaste porträtt objektiv samt en hel del andra L-objektiv. Så jag kör FF vilket ger kortare skärpedjup än öm jag använder min Fuji

Jag blir bara så trött på att alla tror att det bara är bländaren som gör att man får bra släpp mot bakgrunden. För den som kan sin teknik är detta ett väldigt litet problem.
Titta lite på reklambilder. De är ofta tagna på bländare 5,6 till 11.

Se till att flytta motivet tillräckligt långt från bakgrunden och gå närmare motivet.

Foto är inte bara teknik utan väldigt mycket också kunskap. Köp ett 50/1,8 vilket blir cirka en 80/2,8 på din kamera eller gå och skaffa ett 85/1,4 IS som ger mer tele samt kortare skärpedjup och var beredd att betala för kalaset.

De flesta berömda porträtt genom tiderna är tagna på bländare 4-5,6.
Även om jag haft både 85/1,2 och numera 85/1,4 IS kör jag sällan på största bländaren.
Det är helt enkelt inte det bästa alternativet utan brist på kunskap.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har kört Canon 5D under väldigt många år. Har nu kört Fuji X till större delen under 3-4 år. Fast jag har fortfarande Canon 5D MKIV med deras senaste porträtt objektiv samt en hel del andra L-objektiv. Så jag kör FF vilket ger kortare skärpedjup än öm jag använder min Fuji

Jag blir bara så trött på att alla tror att det bara är bländaren som gör att man får bra släpp mot bakgrunden. För den som kan sin teknik är detta ett väldigt litet problem.
Titta lite på reklambilder. De är ofta tagna på bländare 5,6 till 11.

Se till att flytta motivet tillräckligt långt från bakgrunden och gå närmare motivet.

Foto är inte bara teknik utan väldigt mycket också kunskap. Köp ett 50/1,8 vilket blir cirka en 80/2,8 på din kamera eller gå och skaffa ett 85/1,4 IS som ger mer tele samt kortare skärpedjup och var beredd att betala för kalaset.

De flesta berömda porträtt genom tiderna är tagna på bländare 4-5,6.
Även om jag haft både 85/1,2 och numera 85/1,4 IS kör jag sällan på största bländaren.
Det är helt enkelt inte det bästa alternativet utan brist på kunskap.
Fast nu är det inte kort skärpedjup hon vill ha utan snabbare tider...
Så jag förstår inte riktigt vad du menar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ogillar blixt då de blir så stelt samt att jag fotar mitt barn mycket o då känns inte blixt aå optimalt
Blir nog minst lika stelt med 1.4 eftersom du måste se till att de är stilla rör de, eller du, några millimeter hamnar skärpan fel p.g.a. det korta skärpedjupet.
Nog bättre att du går någon kurs och lär dig använda blixt så att du kan ta blixtbilder utan att det blir stelt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det blev många och kloka råd. Mycket riktigt handlar det om att öva teknik men det lär även behövas ny utrustning då det är svårt att fota barn inomhus denna mörka årstid med f/4 utan blixt.

Gäller det rena porträtt där barnen försöker stå helt stilla så kan ett ljusstarkare objektiv vara en bra idé (med eller utan behov av blixt). En bra start är t ex en 50/1,8 eller 50/1,4 om man har råd med det senare.

Däremot gäller det lekande barn lär skärpedjupet vara för kort med ett ljusstarkt objektiv på nära full öppning då man lätt får fokusmissar p g a tunt skärpedjup. Här behövs blixt. Jag skulle aldrig använda den inbyggda blixten som huvudsakliga ljuskälla - direkt blixtljus är väldigt tråkigt. Om du inte har en extern blixt rekommenderas detta starkt. Blixten bör kunna vridas i både höjdled och sidled för att ge indirekt blixtljus. Det är en fördel om den kan vridas 180 grader och vinklas upp så det finns möjlighet att studsa ljuset mot taket/väggen bakom fotografen ffa om rummet är litet.

De stora tillverkarna har alla bra och prisvärda blixtar men söker man någon särskilt kompakt modell så finns Nissin i40 dedicerad för flera av systemen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tänkte köpa sigma 50/1.4. Stod mellan canons eller detta men enligt tester var sigma snäppet vassare.
Jovisst är det så.
Och 50% dyrare, större och tyngre.

Cyberphoto har oftast en väldigt bra beskrivning till varje objektiv, en bra källa om man vill läsa lite om dem.
Art - i princip full skärpa på full öppning, ett fantastiskt omdöme.
 
ANNONS