Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro Extension Tube Ring nåt att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

j777

Aktiv medlem
Ser ut att vara sådana där billiga som man köper från Hongkong för en hundralapp eller så. Jag har en sådan uppsättning till min Canon. Fungerar men har en stor brist: ingen elektrisk kontakt mellan hus och objektiv. Vilket innebär att det inte går att ställa bländare eller autofokus. Med Nikon så tror jag att det kan bli problem med ljusmätning också.
 

HusKul

Aktiv medlem
100:-??
då har du blivit lurad ;)

finns för 55:- inkl frakt
duger det som lek o kasta pryl?

edit.
la in en order
värt att testa
 
Senast ändrad:

j777

Aktiv medlem
100:-??
då har du blivit lurad ;)

finns för 55:- inkl frakt
duger det som lek o kasta pryl?

edit.
la in en order
värt att testa
Jodå, duger för oss som kanske har mer tid än pengar. Vad gäller priset så skrev jag det utan att kolla. Men nu tittade jag efter och ser att jag betalade $9.94 USD (också inkl. frakt). De känns som metall vilket brukar göra dem en liten aning dyrare. Det kanske dina var också förresten, då är det bara att gratulera till att du har hittat ett billigt ställe.
 

HusKul

Aktiv medlem
Jodå, duger för oss som kanske har mer tid än pengar. Vad gäller priset så skrev jag det utan att kolla. Men nu tittade jag efter och ser att jag betalade $9.94 USD (också inkl. frakt). De känns som metall vilket brukar göra dem en liten aning dyrare. Det kanske dina var också förresten, då är det bara att gratulera till att du har hittat ett billigt ställe.
du har ingen möjlighet att skicka en bild med o utan
så man kan se hur det ser ut
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Fast de kanske inte är så smidiga om du har Canon-systemet. Mellanringarna du tittar på saknar all form av elektrisk koppling, du kan därför inte använda autofokus (går att leva med) eller styra bländaren (lite knepigare att vara utan, speciellt för makro).

Det går förvisso att först montera objektivet, ställa in bländaren, hålla in nedbländningsknappen (skärpedjupskontroll), ta av objektivet med kameran på, montera mellanringarna, montera objektivet på mellanringarna, titta i sökaren (som nu är bäcksvart) och försöka att fokusera...

Satsa hellre på mellanringar från Kenko eller Soligor, de har elektriska anslutningar och fungerar fullt ut med Canonobjektiv.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Ja, eller kör adapter och använd gamla M42 objektiv som går att ställa bländare på manuellt.
Håller med, med m42 objektiv så blir dessa mellanringar riktigt smidiga att används. Dessa objektiv har ytterligare en fördel och det är att nerbländningsfunktionen sitter i objektivet så det går snabbt och smidigt att växla mellan full öppning (för fokusering) och den bländare man vill använda.
 

EVK200H

Medlem
Det är väldigt litet fokusområde så det kan vara svårt att hitta innan man lärt sig.
Brukar gå att fokusera på dammet på linsen (och även innanför linsen). Ställ in fokus på oändligt och flytta kameran fram och tillbaka för att hitta fokus.

Kan vara idé att börja med endast den tunnaste ringen också.

Denna bild är förövrigt tagen med mellanring och EF 50mm 1.8, bländaren fullt öppen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1700610.htm
 

bengt-re

Aktiv medlem
Macrosläde är en bra pryl också när man leker med dessa saker - några hundralappar på kaffebrus och den är oki kvallite faktist.
 
ANNONS