Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knivskarpt porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

veneno

Aktiv medlem
Jag fotar mycket porträtt och jag har nu införskaffat mig ett nytt objektiv Nikon 50 mm f 1,8D. Nu är det så att när jag fotar en helkropps bild av en modell och lägger fokus i ansiktet, så blir bilden ändå oskarp i fejan. jag brukar hålla mig vid ett så lågt bländartal som möjligt då jag vill ha ett riktigt kort skärpedjup. Är det där som problemet ligger ? Att jag har ett för lågt bländar tal? Men om jag drar upp det så kanske bilden blir skarpare men då förlorar jag ju kanske det skärpedjupet som jag vill ha. Hoppas att ni förstår ungefär vad jag menar. Kanske även skall nämna att jag fotar med en Nikon D90. Jag kan också berätta att jag är långt ifrån proffs, så när ni förklarar så kan ni gärna göra det så pedagogiskt så möjligt utan att försöla svänga er med allt för många foto termer.

Tack på förhand.
MVH: Markus
 

namon

Aktiv medlem
Testa att plåta under bra ljusförhållanden så du kan ha liten bländare (alltså högt bländartal), kort slutartid och lågt ISO och se om bildkvalitén ser bättre ut.
 

Starslin.se

Aktiv medlem
Autofokus?

Ställer du skärpan manuellt eller med autofokus?

Om det är med autofokus och skärpan hamnar fel så kan det ju vara fel på objektivet.

Med Pentax/Samsungs senare kameror har man möjlighet att justera fram och bakfokusering med flertalet objektiv.

Vet inte hur det är med Nikon.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Om du ställer fokus på ansiktet med mittfokuspunkten och sedan omkomponerar så att ansiktet kommer längre ut från centrum, så är risken stors att det hamnar utanför fokusområdet. Avståndet till ansoktet ändras (ökar) då du justerar kompositionen. Fokusområdet är inte plant utan lätt sfäriskt (böjt) och med kort skärpedjup (pga stor bländaröppning typ 2-2,8) så kommer ansiktet ur fokus.

Ställ fokus med en fokuspunkt som ligger på ansiket utan att du sedan måste ändra komposition, Det kan hjälpa. Om det inte hjälper helt får du minska bländaröppningen (= högre bländartal).
 

veneno

Aktiv medlem
Testa att plåta under bra ljusförhållanden så du kan ha liten bländare (alltså högt bländartal), kort slutartid och lågt ISO och se om bildkvalitén ser bättre ut.
Då jag har fotat har det varit fint väder = solsken. Men är det inte så att om jag har liten bländare så får jag långt skärpedjup, vilket inte riktigt är vad jag e ute efter.
 

veneno

Aktiv medlem
Ställer du skärpan manuellt eller med autofokus?

Om det är med autofokus och skärpan hamnar fel så kan det ju vara fel på objektivet.

Med Pentax/Samsungs senare kameror har man möjlighet att justera fram och bakfokusering med flertalet objektiv.

Vet inte hur det är med Nikon.
Jag har testat båda delarna. oftast så kör jag med autofokus, men då den inte riktigt sätter fokus där jag vill så brukar jag köra med manuellt. Det blir som sagt oskärpa vilken jag än har. Och vad gäller justering av fram och bak fokusering på nikon, så vet jag inte riktigt om det går eller ej
 

namon

Aktiv medlem
Då jag har fotat har det varit fint väder = solsken. Men är det inte så att om jag har liten bländare så får jag långt skärpedjup, vilket inte riktigt är vad jag e ute efter.
Jo, precis. Och om det hjälper med mindre bländare så vet du ju att det är det korta skärpedjupet som ställer till det för dig och du kan använda teknikerna som nämnts här i tråden (närmaste AF / manuell fokus etc).
 

veneno

Aktiv medlem
Om du ställer fokus på ansiktet med mittfokuspunkten och sedan omkomponerar så att ansiktet kommer längre ut från centrum, så är risken stors att det hamnar utanför fokusområdet. Avståndet till ansoktet ändras (ökar) då du justerar kompositionen. Fokusområdet är inte plant utan lätt sfäriskt (böjt) och med kort skärpedjup (pga stor bländaröppning typ 2-2,8) så kommer ansiktet ur fokus.

Ställ fokus med en fokuspunkt som ligger på ansiket utan att du sedan måste ändra komposition, Det kan hjälpa. Om det inte hjälper helt får du minska bländaröppningen (= högre bländartal).
Jag brukar köra med autofokus men om den inte fokuserar där jag vill (mellan ögonen) utan att jag flyttar kameran så väljer jag manuell fokus och väljer den fokuspunkt som hmanr närmast mitt önskade mål utan att jag rör/flyttar kameran. Det jag funderar på är om jag står för långt från modellen så att skärpedjupet hamnar framför modellen, vilket gör henne suddig. Kan det vara så?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Vill du ha kort skärpedjup så måste du se till att allt som skall vara skarptligger på samma avstånd från kameran, vilket inte alltid är lätt. Särpeplanet är böjt så då måste motivet vara böjt i samma utsträckning! Prova med att fota bananer kanske :)

Då jag har fotat har det varit fint väder = solsken. Men är det inte så att om jag har liten bländare så får jag långt skärpedjup, vilket inte riktigt är vad jag e ute efter.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det borde inte vara så om inte objektivet felfokuserar dvs lägger fokus framför eller bakom där du ställt fokus.

Jag brukar köra med autofokus men om den inte fokuserar där jag vill (mellan ögonen) utan att jag flyttar kameran så väljer jag manuell fokus och väljer den fokuspunkt som hmanr närmast mitt önskade mål utan att jag rör/flyttar kameran. Det jag funderar på är om jag står för långt från modellen så att skärpedjupet hamnar framför modellen, vilket gör henne suddig. Kan det vara så?
 

veneno

Aktiv medlem
Vill du ha kort skärpedjup så måste du se till att allt som skall vara skarptligger på samma avstånd från kameran, vilket inte alltid är lätt. Särpeplanet är böjt så då måste motivet vara böjt i samma utsträckning! Prova med att fota bananer kanske :)
Ah oki det skall jag testa. Tänkte även höra om någon kan förklara de olika tabellerna med bländare avstånd mm på ett väääldgit enkelt sätt. har sett sådana tabeller men inte fått någon vettigt förklaring av hur man använder sig av dem eller tyder dem
'
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Skärpedjup är inte så enkelt att förklara. Här finns en sida med djup information om hur det fungerar. Inte enkelt men informativt:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1686.htm

Ah oki det skall jag testa. Tänkte även höra om någon kan förklara de olika tabellerna med bländare avstånd mm på ett väääldgit enkelt sätt. har sett sådana tabeller men inte fått någon vettigt förklaring av hur man använder sig av dem eller tyder dem
'
 

EVK200H

Medlem
dofmaster verkar för tillfället var nere, men enligt den här kalkylatorn. Så har du på 2m med 50mm/1.8 ungefär en decimeters skärpedjup. Det innebär att ungefär 5cm framför och bakom fokuspunkten är i fokus. Bör alltså räcka till hela ansiktet. Men det innebär också att om kameran eller modellen flyttas mer än 5cm i djupled så kommer fokuspunkten inte längre vara korrekt.

Ökar du avståndet (2m låter kort för helfigur med 50mm + crop) så blir också skärpedjupet större.
 

veneno

Aktiv medlem
dofmaster verkar för tillfället var nere, men enligt den här kalkylatorn. Så har du på 2m med 50mm/1.8 ungefär en decimeters skärpedjup. Det innebär att ungefär 5cm framför och bakom fokuspunkten är i fokus. Bör alltså räcka till hela ansiktet. Men det innebär också att om kameran eller modellen flyttas mer än 5cm i djupled så kommer fokuspunkten inte längre vara korrekt.

Ökar du avståndet (2m låter kort för helfigur med 50mm + crop) så blir också skärpedjupet större.
shit asså hur skall man ha kolla på allt detta. känns som flera månaders övning innan detta sitter i ryggmärgen:) det känns som om jag helt enkelt får fortsötta pilla på knapparna och kliva fram o tbax o analysera resultat.
Tack så mycket för all hjälp.
 

EVK200H

Medlem
shit asså hur skall man ha kolla på allt detta. känns som flera månaders övning innan detta sitter i ryggmärgen:)
Jag skulle tro att det snarare handlar om många år. Själv är jag långt ifrån att ha någon känsla för det, men jag förstår de teoretiska grunderna och kan med verktyg räkna fram värdena när jag sitter i lugn och ro framför datorn.

Precis som du säger så handlar det nog om mycket experimenterande innan man hanterar detta på ett smärtfritt sätt.

1.8 är ganska stor bländare och ger ett litet skärpedjup, har man inte tid eller möjlighet att experimentera för att få det helt rätt så bör man nog minska en aning, för att få mer marginaler.
 

windmark

Aktiv medlem
Det kan också vara så att när du fotar från lite avstånd så måste du zooma in mer i efterhand för att se skärpan. Vid till exempel ett ansiktsporträtt på närmare håll så ser vi bilden inte lika mycket uppzoomat och ser den därför som skarpare.

Inte alls säkert att det är det här du menar men det är vad jag kom att tänka på i alla fall.
 

gorse

Aktiv medlem
Varför göra allt så komplicerat? Är inte D90 en digital kamera? Det är gratis att testa olika inställningar.

Jag har svårt att tro ett ett eller två stegs högre siffra på bländaren kan förstöra hela skärpedjupet. Jag lever i min enfald att man rattar in skärpedjupet så att djupet blir tillräckligt djupt för att täcka in hela området som skall vara skarpt, dvs hela modellens tjocklek. Gravida kvinnor kräver högre bländarsiffra helt enkelt, medan smala spetor kan fotograferas med lägre siffra på bländaren. (Nästan helt allvarlig :) )

Sen, funderar jag på om objektivet verkligen är lika skarpt över hela bilden i största öppningen? Det som är superskarpt i mitten, kanske inte går att få lika skarpt i periferin? (Sen brukar mina objektiv ur min blygsamt dyrbara utrustning inte vara särkillt skarpt nånstans alls i största öppningen.)

Fler dumma förslag från mig (förutom de som redan getts i tråden): Om det är bakgrunden som skall vara suddig, kan man inte flytta bort bakgrunden en smula så att bakgrunden hamnar ordentligt utanför fokus?
Om objektivet inte är så skarpt i periferin, kan man inte flytta kameran lite längre ifrån modellen, och croppa bilden lite i efterhand? En D90 har väl ganska mycket upplösning ändå?
Om du ställer fokus manuellt, hur är det med synen egentligen? Objektivet kompenserar även för synfel. Det du tycker är skarpt i sökaren kanske kameran tycker är suddigt. Ta på glasögonen.

Edit: Medan jag skrev han flera inlägg skrivas... Nåja...
 
ANNONS