Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jobbar med säkerhetsdörrar och skulle behöva en utrustning som passar sig för att ta produktbilder i miljöer som t.ex. trapphus.

Är ganska grön när det gäller detta område så vore tacksam för lite förslag på kamera i klassen runt 8.000:- om det är möjligt?

En dörr är ju som att ta kort på en rektangel... vinklarna är räta och det är viktigt att inte bilden "buktar" eller vad man säger.

www.torteroloere.se under bildgalleri kan man se hur "miljöerna" är.
 

perstromgren

Aktiv medlem
I princip duger vilken systemkamera som helst från de stora leverantörerna (Canon, Nikon, Pentax, Sony och Olympus) men alla har så kallad tunnformig distortion på sin kortaste brännvidd på de objektiv som ingår i paket. Antingen fixar du det i datorn, eller så köper du en vidvinkelzoom, men då spräcker du din budget.

Två exempel på kameror:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=500D1855IS
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid30001855VR

Och vidvinkelzoom

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=10-20exdcc (Finns med andra fattningar)

En mer flexibel blixt kanske behövs också?

Per.
 
Tack för svaret!

För att ställa ännu en amatörfråga, om jag ska ta bild på en dörr som är c;a 2,5 m hög, hur långt ifrån produkten behöver kameran vara ungefär, 2 meter eller 15 meter?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tack för svaret!

För att ställa ännu en amatörfråga, om jag ska ta bild på en dörr som är c;a 2,5 m hög, hur långt ifrån produkten behöver kameran vara ungefär, 2 meter eller 15 meter?
Det beror på objektivets brännvidd.

Med 18mm(*) på ett Nikonhus skulle du precis fylla en dörr på 2 m avstånd. Men du vill nog ha litet luft också, så säg 2.5 m. Men du får litet tunn-distortion, se här: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/234-nikkor-af-s-18-55mm-f35-56-g-ed-dx-ii-review--test-report?start=1 Vill du få bort distortionen, kan du "zooma" till 55 mm, men då får du backa till 5 m från dörren.

Per.

PS. Här har du kalkylatorn jag använt: http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm Ställ "Focal length multiplier" på ca 1.5 DS.


*) 18 mm är en slags standard som den kortaste brännvidd som brukar förekomma på paketgluggar till de vanligaste kamerorna.
 

perstromgren

Aktiv medlem
tack för svaren, då är det bara att beställa, vilken ska jag ta... en EOS eller D3000?
Bestäm dig kvickt innan det utbryter ännu en Canon-mot-Nikon-brottning! :)

Skämt åsido: känn på bägge och ta den som känns trevligast. Se bara till att om du väljer Canon, får 18-55 med tillägget "IS"(*). Det är viktigt, motsvarande objektiv utan IS var ett avsevärt sämre objektiv, trots den lilla skillnaden i pris. Nikon har inte det problemet, både 18-55 och 18-55 VR(*) har samma optiska prestanda.

Per.

*) Funktion för bildstabilisering.
 
Tack för hjälpen.

En D3000 blev det. Kanske blir ett vidvinkel objektiv senare.

Om jag skulle behöva "ljus" senare, ska man köpa skärmar, en annan blixt eller vad funkar bäst för mitt ändamål tro?`

Tack igen för bra och "lättförståelig" information!
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tack för hjälpen.

En D3000 blev det. Kanske blir ett vidvinkel objektiv senare.

Om jag skulle behöva "ljus" senare, ska man köpa skärmar, en annan blixt eller vad funkar bäst för mitt ändamål tro?`

Tack igen för bra och "lättförståelig" information!
Jag tror att en extern blixt skulle ge dig en hel del. Köp Nikon i så fall.

Men ditt motiv står ju still, hoppas jag, så ett stativ kan räcka utmärkt om ljuset är jämnt i lokalen.

Kul att kunna hjälpa till!

Per.
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Canon 1000D kamerahus. 3.395:- på Cyberphoto
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX. 6.965:- också på Cyberphoto

Kolla även begagnatmarknaden både på den Tokinan och dess föregångare. Föregångaren var aningen ljussvagare (3,5 eller vad det nu var istället för 2,8). Kika även på Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM där och då.

Behöver du blixt så kom för guds skull ihåg att köpa på dej softboxar, radioutlösare och stativ till dom. Det är nästan tji att lysa ut hela den vidvinklighet som de där objektiven ger.

Mycket nöje!
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
En D3000 blev det. Kanske blir ett vidvinkel objektiv senare.

Om jag skulle behöva "ljus" senare, ska man köpa skärmar, en annan blixt eller vad funkar bäst för mitt ändamål tro?`

Tack igen för bra och "lättförståelig" information!
Ashdå! Du hade visst redan köpt! Nåja Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX finns till Nikon också. Jag tror att den passar till D3000 men problemet är att jag inte följer med vad som händer i det märket. Fråga nån annan.

Men du: Betänk att de där extrema vidvinklarna är jättesvåra att matcha med blixtbelysning innan du försöker! Blixtar lyser inte så där brett även om man förser dom med softbox. Man måste tänka genom belysningen rätt noga om man inte klarar sej med befintligt ljus.
 
ANNONS