Annons

Räcker 2-3 speedlights?

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har fått frågan om att plåta lagbilder på ett antal knatte och ungdomslag där man ska montera alla lagen på en större affisch. Dom har givetvis en väldigt liten budget via några små bidragsgivare/sponsorer. Därför kom ju frågan ganska naturligt, "vi frågar han som alltid är med och plåtar matcher, träningar, avslutningar och andra jippon. Han har ju en jättestor kamera...".

Jag fick intrycket att dom vill ha en ganska klassisk lagbild med en ren mörk bakgrund. Det betyder att jag troligen behöver jobba med övervägande blixtljus, ganska stora grupper och även hyfsat höga förväntningar. Spontant så kändes det som att 2-3 speedlights samt min ringa erfarenhet inte kommer att räcka och jag tackade nej. Jag är dock grymt sugen men jag vill inte göra ett dåligt jobb.

Jag skulle kunna skrapa ihop två speedlights (54-58) samt en 43:a, lite stativ och paraply. Sändare och mottagare till alla blixtar har jag. Jag kan även få "låna" ett tjugotal sjuåringar (med det tålamod dom har) efter en träning för att testskjuta. Är det dödsdömt eller värt ett försök?
 

joyn

Aktiv medlem
3 speedlight kan nog räcka

Jag tror att det räcker, fundera på om du kan ha blixtarna på bom framför/över gruppen.
3 x 1/1 är rätt mycket ljus om du kan ha det nära nog.
MVH Joachim
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Med en tight men inte obefintlig bidget finns en del alternativ också. Att köpa några gamla manuella blixtar (på typ tradera eller blocket) och eventuellt slavtändare till dem ger dig bra mycket mer ljus för en liten peng. Det andra alternativet är billiga studioblixtar som (iaf i mina ögon) nu för tiden är riktigt billiga. Jag köpte nyligen ett set med två blixtar och tillbehör för 2000:-.
Slutligen finns det kanske någon fotograf som lånar ut grejor åt dig om du förklara vad de ska användas till och att klubben inte har budget för att köpa något.
Dock kan nog även tre "småblixtar" räcka rätt långt och har du grejor till hands är det ju bara att prova, det kanske är lättare att rigga och plåta på grabbarnas väskor under träningen än att få dem att sitta still efter ett pass?
 

Drogen

Aktiv medlem
Tackar för tipsen. Jag har surfat runt lite på Flickr och sett att tekniskt är det nog lösbart. Tror nog att jag skulle kunna få tillgång till lokalen för att testa lite också. Lite "attrapper" och några statister att öva på skulle kännas tryggt...
 

Tokoza

Aktiv medlem
Gäller också att ha tillräckligt bred ljustäckning så att inga ansikten hamnar i skugga. Diffusion av ljuset är antagligen ett måste för att undvika fula skuggor, fast då gäller det att välja sättet med omsorg - så att ljusbortfallet inte blir alltför stor (gruppbilden kräver förmodligen mindre bländare för att uppnå ett större skärpedjup).

Har ingen erfarenhet av fotografering av större grupper med hjälp av blixtar. Men det skulle vara intressant att få höra vilket diffunderingsmetod som ger bäst resultat då blixten inte kan placeras nära motivet. Stora vita paraplyer som genomlyses borde ge mjukare ljus och mindre ljusbortfall eftersom dessa kan placeras närmare motivet. Eller så är omvända paraplyer med silverfolie mer lämpliga eftersom dessa inte attenuerar ljuset i samma grad.
 

Drogen

Aktiv medlem
Frågan har kommit upp igen och jag kommer nog att göra ett försök i alla fall. Därför är jag nyfiken på Tokozas inlägg ovan. Om man vill softa ljuset lite utan att tappa för mycket spridning och styrka - vad ska man välja? "Shoot thru"-paraply känns som en rimlig kompromiss, eller stjäl det för mycket ljus? Påverkar ett "bounce"-paraply spridningsvinkeln negativt? Ska man kanske köra Speedlites rakt av, utan ljusformare?
 

Zyan

Aktiv medlem
Prova

En sak jag har upptäckt med få speedlights på flera personer uppställda är att de lätt blir skuggor från de på första raden på de på andra raden.

Ett tips är att ha blixtarna när kameran, gärna någon decimeter från objektivet och sen ha lite kortare brännvid och justera prespektivförvrängningen i efterhand.

Ha dem gärna med mycket utrymme bakom, kanske utomhus på en kvällsträning. Då ser man dem verkligen sticka ut ur bilden.
 

cakon

Aktiv medlem
Jag plåtade ett handbollslag för ett par år sedan. Med min D80 och en SB-800 på kameran. Blev faktiskt rätt hyfsat utan skuggor och annat vare sig på bakre raden eller under ögonen. Givetvis var hallen upplyst också och blandljuset går ju att fixa i raw-konverteraren. Blixten var mest tänkt att ljusa upp skuggor som kunde uppstå pga ljuset från taket. Man behöver inga studioblixtar i normalfallet. Är man amatör så kan man göra ett riktigt schysst jobb med den utrustning man har och jag tror inte att klubben har några jätteförväntningar faktiskt. En som jag vet (rättare sagt tror) har fotat denna typ av bilder ganska mycket är Danne Malmberg (sportskjutaren). Kolla med honom. Han fotade alla innebandylag på Fair Play Cup i Jönköping förra året vill jag minnas. Fast då under betydligt proffsigare former än min handbollsbild. :)
 
Senast ändrad:

Drogen

Aktiv medlem
Jag är inte så förtjust i att blanda lokalens lysrörsljus med mitt blixtljus. Det kan bli besvärligt att reda ut även i raw. Jag har i.o.f.s. filter så jag kan justera tempen på blixtarna men vill helst undvika det.

Önskemålet på antal bilder har utökats något, och därmed har mina krav ökat en aning. Jag kommer dock att göra en test på knattelaget nästa vecka. Jag tänker köra med två Speedlites och paraply. Förhoppningsvis har gruppen så mycket tålamod så jag hinner testa både "shoot thru" och "bounce" ;) Faller det väl ut så blir det ett par seniorlag inkl. individuella spelarporträtt längre fram.

När det gäller förväntningarna så ska bilderna användas i en folder som delas ut till ett antal tusen hushåll. Tidigare har bilderna tagits av en professionell fotograf fast med en ganska enkel uppställning i träningslokalen. Nu finns ingen budget för detta och även om föreningen sänker sina krav lite så kommer många som läser foldern att jämföra med förra årets upplaga. Ska "Svensson" kommentera bilderna med "det såg mycket bättre ut förra året", så står jag hellre över...
 

cakon

Aktiv medlem
Ska "Svensson" kommentera bilderna med "det såg mycket bättre ut förra året", så står jag hellre över...
Förstår dina tankar fullt ut. Dock är det ju så att 99 % av alla som kommer att läsa foldern inte ägnar en tanke åt det professionellt fotografiska utan endast är intresserad av innehållet d.v.s. på hur man själv eller kompisen ser ut eller det faktum att ens barn är med. Om det mot förmodan finns något litet färgstick i bilderna så tror jag inte att någon tänker på det. Fast visst, det är jättebra med höga ambitioner när man tar på sig ett dylikt uppdrag men för egen del hade jag, eftersom det är ett mer eller mindre ideellt upprag, aldrig köpt in någon utrustning för att klara jobbet utan kört helt med de prylar jag har. Men om du har 2-3 blixtar med stativ och paraplyer så är det bara att testa :) Det vore kul med lite återkoppling kring hur det blev så att man får lära sig lite mer om detta med lagfoto :)
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag förstår precis vad du menar. Har jag två bilder på frugan, en med färgstick, brus och oskärpa, och en med "bra" kvalité, så säger frugan att den "bra bilden" är kass för det ser ut som hon har dubbelhaka eller nåt... ;) Den tekniska kvalitén är något underordnad.

Jag har det mesta av utrustningen och ett intresse av att komplettera och lära mig mer så det blir inte något som handlas enbart för detta. Jag kommer att återkoppla ang. hur det gick senare. Om det blir med bilder får väl resultatet visa :)
 

Tokoza

Aktiv medlem
Vore riktigt intressant att få se testbilderna.

Enligt Strobistlänken ovan skulle det kosta 2/3 stop i ljusstyrka vid ev korrektion av vitbalans för fluorescents. Men om lysrörsbelysningen står för en betydande del kan det ändå lämpligt att inkludera denna belysning, speciellt om det gäller bildtagning av större grupper - där avståndsskillnaden från blixt till främre och bakre raden ger upphov till olika blixtexponering (exponeringen faller snabbt med ökat avstånd från ljuskällan eftersom ljusets intensitet sägs vara omvänt proportionell mot avståndet i kvadrat). Men om du inte tänkt använda dig av lysrörsbelysningen kan det ändå vara lämpligt att rikta blixten så att denna kan studsa så att mer ljus koncentreras till de bakre raderna, eftersom ljuset avtar mer från (och till) dessa rader.
 

Drogen

Aktiv medlem
Nu har jag haft möjligheten att testa lite. Tyvärr stod det ett möblemang emot den enfärgade väggen jag hade tänkt ha som bakgrund. Jag körde två speedlites (580 EXII och 430 EXII) genom två paraply för att få ett mjukt ljus. Eftersom bakgrunden var upptagen ställde jag istället upp laget mitt i ett stort rum men ljuset spillde så mycket så jag fick med lite rörig omgivning i alla fall. Nåja, det går att rätta till till nästa gång.

Kontentan är att ljuset räcker gott. Inga slagsguggor eller annat konstigt. s1/160, f8, ISO 400 (tog några med ISO 200 och det funkade fint det med). Jag fattar dock inte varför fotosidan messar till bilderna man lägger upp. Även om man skalar ner under 400px och slutskärper så ser ju bilderna ut som skit. Nåja, syftet med att kolla om ljuset räcker är i alla fall klarställt :) https://picasaweb.google.com/lh/photo/Mt-ct7iafzlNdZ4LKLN0ljFBmqLhDi6mCRUUEK5udIU?feat=directlink

Uppställningen
Bidraget av omgivningsljuset
Testbild på laget
 

Bilagor

Tokoza

Aktiv medlem
Ljuset verkar räcka bra. Du verkar också ha träffat rätt med fokuspunkten då alla tycks vara i fokus. Höjden hos paraplyerna gör också att avståndsskillnaden mellan främre och bakre raden inte blir så stor, vilket gör att raderna ser ut att vara jämnt exponerade.

Kanske går det att använda ännu mindre bländare än f/8 för ännu bredare skärpeområde, fast då måste säkert iso också ökas…Men om skärpan är bra finns ju ingen anledning att minska bländaren...

Enda invändningen egentligen, förutom bakgrunden, är att du kunde använda lite större brännvidd än 20mm. Upplever nu en liten förvrängning av de som finns i bildens ytterområden. Men att jag nu upplever detta kan bero på viss placeboeffekt - eftersom jag kollat Exif och sett att det rörde sig om 20mm… ;) Men kanske saknas möjlighet att backa för lite längre brännvidder (inget rörelseutrymme bakåt, eller blixtarna går inte placera på sådant sätt så att ströljus inte når objektivet).

I det stora hela tror jag att din bild kommer att tillfredställa föräldrarna. Det viktigaste förutom att skärpan är bra är ju att fånga dem i rätt ögonblick. Är ju inte är speciellt enkelt att få ett resultat där alla barnen t ex har blicken mot kameran. Men om du har vissa kunskaper i bildbehandling och använder stativ är det inte speciellt svårt att "trolla" bort de värsta ”felen” som kan tänkas uppstå…
 

Drogen

Aktiv medlem
Tackar för responsen. Detta var mest ett "övningsobjekt" så jag har inte lagt så mycket krut på position och komposition. Utrymmet medgav inte mycket mer än 20mm men jag har kompenserat för det i Lightroom. I annat fall hade jag behövt flytta blixtarna bakåt/utåt och det vågade jag inte. När det blir skarpt så blir det stativ till kameran och samma avstånd/brännvidd hela tiden så det blir lättare att justera i efterhand.
 

Drogen

Aktiv medlem
Nu har jag skjutit skarpt på ett lag. Det har dessutom utökats till ytterligare fyra lagbilder och närmare 100 porträtt. Jag har hittills hunnit med en lagbild och ca 60 porträtt på två kvällar. Jag måste säga att det har varit skitkul och jag har lärt mig massor.
 

Bilagor

ANNONS