Annons

skillnader mellan micro 4/3 och 4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag skulle behöva ett komplement till min stora systemkamera som jag tråkigt nog inte alltid orkar bära med mig. Funderar därför på att komplettera min utrustning med en liten systemkamera, antingen micro 4/3 eller någon av olympus andra mindre modeller framför allt 400 och 600 serien som går att få till fyndpris på beg marknaden. Frågan är hur stor skillnad det är i bildkvalitet etc mellan tex e-pl1 och e-420 och vad det är i övrigt som talar för respektive modell?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Beträffande bildkvaliteten så är ju sensorns storlek identisk.

Medan Olympus PEN kamerorna vidareutvecklas allt mer mot att leverera förstklasigt JPEG-resultat, så bör du för att nå bästa prestanda från de klassiska Four Thirds (FT)-kamerorna räkna med att utgå från .ORF, dvs råfilerna. I grund och botten är det samma 12 Megapixel sensor i PEN, som det är i gamla E-620/E-600.

E-420/E-450 levererar bra JPEG från den tidigare 10 megapixel sensorn. E-410/E-510 hade en mer otämjd karaktär. E-400, dvs ursprungsmodellen för dessa kompakta systemkameror, hade vidare en Kodak-sensor på 8 Megapixel som gav ohemult stora okomprimerade råfiler.

Alla dessa modeller (E4xx/E-6xx) är trevliga i handhavandet, fast E-6x0 har både förbättrad autofokus samt inbyggd bildstabilisering. Sen finns det ju så mycket bra optik till dessa kameror, i alla prisklasser dessutom.
 
ANNONS