Annons

Objektiv till Olympus E-P3

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Vidvinkel till PEN (matching simulation)

Hade tänkt använda kitzoomen för vidvinkel tills vidare, eventuellt med wide-convertern. Nån som har erfarenhet av den och/eller macro-convertern som budgetalternativ?

Du får till en 11mm vidvinkel med konvertern monterat på normalzoomen, vilket är mycket användbart. Påminner om den 21mm jag körde på filmtiden. En adapter är billigare än en vidvinkelzoom, men om kvaliteten är tillräcklig så varför inte.

Bilderna från Matching simulation på sidan: http://www.four-thirds.org/en/special/matching.html

Ref:
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
Macro till PEN

Macro Converter MCON-P01 är vad jag kan se en enkel försättslins med bajonettfäste till standard-zoomarna, tele- och super-zoomen. Största avbildningsskala erhålles som synes med 40-150mm telezoomen.

Tyvärr dras en enkel menisk-lins (MCON-P01) med diverse optiska ofullkomligheter, så för bättre resultat rekommenderas s.k.Doublets. Billigast från tredjepartstillverkare, som t.ex. den akromat med de alternativa handelsnamnen Dörr/Soligor/Marumi.

En billig telezoom på 40-150mm är en bra utgångspunkt för att ta närbilder, se den refererade tråden. Bättre är förstås ett anpassat makro-objektiv, men i dagsläget finns bara ett sådant till MFT. Visserligen finns också 35mm & 50mm från klassiska Four Thirds. Makro är därför ett lämpligt intresseområde att experimentera med diverse gamla manuella objektiv via adapter.

Ref:
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag kunde på Olympus Pens hemsida se 2 blixtar

Olympus FL-14 och Olympus FL-300R

Det var dessa jag tänkte på, vilket rekommenderas här? Har Olympus fler blixtar till Pen?
FL-36R såg jag inte här.. Olympus Pen tillbehör

Är Metz ett bättre val?

Tog några bilder med E-P3 med 14-150 på med inbygd blixt, mest för att prova. I 14 mm-läget fick jag en svart skugga i kanten. Kanske måste zooma in lite alt. köra med min 12 mm 2,0
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Blixtar till PEN

Du har rätt, dessa mindre blixtar kanske är mer lämpade för en PEN kamera.
FL-300R är ny, har inte sett den ännu, men den skulle passa min XZ-1 dessutom. Samtidigt klarar den av fjärrstyrningsprotokollet.

Vilket val? Beror på hur mycket 'kräm' du behöver.
FL-300R verkar vara den minsta att rekommendera.
(Lite fult av Olympus dock att speca den vid ISO200, normalt anges ledtalet vid ISO100, där den bara får 20.)

Är Metz ett bättre val?
Från 44-modellen och uppåt i så fall, vilka kan fjärrstyras.
 

msjolund

Medlem
Tack Thore för utförliga svar ang. convertrar! Hade inte sett Matching simulation heller, så tack för tipset.

Det lutar åt att wide-konverter får någon plats i önskelistan.
 
ANNONS