Annons

"Spara som" i rätt storlek direkt

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsNyberg

Ny medlem
Hej!

Är det någon som vet hur man kan kopiera en bild i Photoshop så man får den storlek man vill ha på kopian direkt, ungefär som man kan göra genom "Spara för webben". Den här funktionen kan inte användas med en högupplöst bild. Vet inte hur många tusen gånger jag använt "spara som" för att sedan behöva öppna den nya filen och ändra upplösningen. Det är enormt orationellt så jag tycker funktionen borde finnas. Tacksam för hjälp.

MatsN
 

Osquar

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som vet hur man kan kopiera en bild i Photoshop så man får den storlek man vill ha på kopian direkt, ungefär som man kan göra genom "Spara för webben". Den här funktionen kan inte användas med en högupplöst bild. Vet inte hur många tusen gånger jag använt "spara som" för att sedan behöva öppna den nya filen och ändra upplösningen. Det är enormt orationellt så jag tycker funktionen borde finnas. Tacksam för hjälp.

MatsN
Gör bilden i önskad storlek och upplösning innan du spar den, antingen i samband med beskärningen ("Beskärningsverktyget") eller i efterhand med menyn "Bildstorlek...". Eller missförstår jag din fråga/ditt problem?

/Oscar
 

joakim d

Aktiv medlem
Är inte det enklaste att spela in ett makro/action som gör Image->Image Size... och sedan File->Save As... kommandona?
 

MatsNyberg

Ny medlem
Nu vet jag inte varför det går för högupplösta bilder. Men det är väl bara att förminska bilden i programmet och sedan spara för web?



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Jo, men jag vill ju inte minska upplösningen på originalbilden. Menar du att jag sedan ska stänga den utan att spara ändringen? Lite riskabelt när man har många bilder uppe samtidigt och är van att oftast svara ja när man stänger en fil och får frågan om man ska spara ändringen. Tycker att det borde finnas ett bättre sätt t ex en direkt fråga när man väljer Spara som.
 

MatsNyberg

Ny medlem
Gör bilden i önskad storlek och upplösning innan du spar den, antingen i samband med beskärningen ("Beskärningsverktyget") eller i efterhand med menyn "Bildstorlek...". Eller missförstår jag din fråga/ditt problem?

/Oscar
Jo, men jag vill ju inte minska upplösningen på originalbilden. Menar du att jag sedan ska stänga den utan att spara ändringen? Lite riskabelt när man har många bilder uppe samtidigt och är van att oftast svara ja när man stänger en fil och får frågan om man ska spara ändringen. Tycker att det borde finnas ett bättre sätt t ex en direkt fråga när man väljer Spara som.

/MatsN
 

alfin

Aktiv medlem
Jag är inte helt säker på att jag förstår ditt problem, men Image -> Duplicate ger dig en kopia av bilden med nytt namn som du kan ändra storlek/upplösning på och sedan spara som separat fil.
 

Osquar

Aktiv medlem
Jo, men jag vill ju inte minska upplösningen på originalbilden. Menar du att jag sedan ska stänga den utan att spara ändringen? Lite riskabelt när man har många bilder uppe samtidigt och är van att oftast svara ja när man stänger en fil och får frågan om man ska spara ändringen. Tycker att det borde finnas ett bättre sätt t ex en direkt fråga när man väljer Spara som.

/MatsN
"Önskad upplösning" inbegriper även alternativet originalupplösningen, dvs du behåller den samt väljer vilken storlek bilden ska ha på längden och höjden, antingen som pixlar eller någon metrisk enhet. Självklart spar du sedan bilden med nytt namn.

/Oscar
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Är det någon som vet hur man kan kopiera en bild i Photoshop så man får den storlek man vill ha på kopian direkt, ungefär som man kan göra genom "Spara för webben". Den här funktionen kan inte användas med en högupplöst bild. Vet inte hur många tusen gånger jag använt "spara som" för att sedan behöva öppna den nya filen och ändra upplösningen. Det är enormt orationellt så jag tycker funktionen borde finnas. Tacksam för hjälp.

MatsN
CTRL-ALT-i. Ange storlek.

CTRL-shift-s

skriv nya namnet. Spara.

CTRL-W för att stänga filen utan att skriva över orginalet.

Klart.

Edit: Det finns många sätt att skala ner en bild, det är därför det krävs en speciell dialogruta för det.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det pratas fortfarande om både storlek och upplösning. Vad är det du egentligen vill göra? Det känns något oklart.
 

MatsNyberg

Ny medlem
CTRL-ALT-i. Ange storlek.

CTRL-shift-s

skriv nya namnet. Spara.

CTRL-W för att stänga filen utan att skriva över orginalet.

Klart.

Edit: Det finns många sätt att skala ner en bild, det är därför det krävs en speciell dialogruta för det.
Jo tack, det är ungefär så här jag gjort, men jag tycker det borde finnas ett enklare och säkrare sätt. Tack ändå!
 

iSolen.se

Guest
Jo tack, det är ungefär så här jag gjort, men jag tycker det borde finnas ett enklare och säkrare sätt. Tack ändå!
Om du ska göra det enklare än så måste du skippa dialogrutan där du väljer hur bilden ska krympas. Det är stor skillnad på metoderna. PS ger dig mer kontrol, se det som en fördel, inte som nackdel.

Om du absolut vill få ner antalet knapptryckningar kan du väl skriva ett macro eller skriva en snurra i windows som krymper bilden.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Vad ni krånglar, det är ju superenkelt ju!

jag fotar alltid i RAW och brukar göra så att jag bläddrar bland raw-filerna och ocen släpar in filen i PS så öpnas ACR. Där justerar jag ljus, kontrast, färger och sånt och går sen över i PS.

Strunt samma, det blir ju lika om man använder bridge, eller tar en jpeg och öppnar i PS.

Sen om jag vill spara en bild i säg 1024768 pixel för att publicera här på fs så väljer jag beskärningsverktyget och fyller i 1024px och 768px i rutorna för storlek. Sen är det bara att dra ut en ruta, förstora/förminska, kanske vrida lite och när man är nöjd med utsnittet trycka enter.

Lägg på lite lagom unsharp mask och sen CTRL-SHIFT-S och ha ikryssat spara kopia så är det bara att spara bilden.

Var du alltså orolig för att du skulle råka spara originalfilen? Nja kanske, men det har inte hänt mig. Är ju bara att stänga filen efteråt utan att spara, men RAW-filen skulle väl ändå inte kunna sparas på det sättet beskuren eller så.


/Mats
 

martinator

Aktiv medlem
Men det funkar inte om man vill göra två versioner av en retuscherad bild.
Öppna RAW > fippla lite > öppna i PS. Retuschera bort lite skit, ändra färg på objekt osv.

Man vill ha en LR och en HR. Det är nog här som TS blir nervös.... Man går in under bildstorlek, minskar bilden till en LR spara och stänger sedan. Då är ju faktiskt "originalfilen" borta.
Att sitta på en oretuscherad RAW i det läget är en klen tröst.
Det gäller således att spara HR först och sedan spara ut en LR med spara SOM....

Jag förstår vad TS vill ha sagt - men personligen anser jag inte det är ett problem i mitt flöde.

/m
 
ANNONS