Annons

Converter till Nikon zoom-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Är ägare av en Nikon D300s och till det ett zoom-objektiv Nikon Nikkor AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G.
Häromdagen lånade jag en av Nikons convertrar för att se hur skillnaden skulle bli med och utan converter. Det visade sig då att det inte gick att ens koppla ihop convertern till mitt zoom-objektiv. Jag hade ytterligare ett zoom-objektiv med mig, Nikkor 18-55, men inte heller till detta passade convertern.
Min fråga är om Nikon ger ut convertrar som endast passar till Nikons fasta objektiv och att det finns andra Nikon-convertrar som passar zoom-objektiv?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det objektivet vill du inte använda med konverter eftersom det inte har tillräckligt hög optisk kvalité, du får bättre resultat om du beskär motsvarande istället. Det krävs att objektivet man sätter konvertern på är i absoluta toppklassen, men både på fasta och zoomar.

Nikon har gjort så att konvertrarna har en pigg i bajonetten och de objektiven som har så bra kvalité att de tycker att resultatet blir tillräckligt bra har ett uttag för den piggen.

Det går att slipa bort piggen i konvertern och då kan man montera dem på vissa andra objektiv som t.ex. 70-300 VR men resultatet är som sagt inget att hurra för. Dessutom blir ljusstyrkan så dålig att autofokusen nästan slutar att fungera. Jag har provat och gör inte om det.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nej, det finns inte olika telekonvertrar för fasta objektiv resp. zoom men Nikons konvertrar passar bara på vissa objektiv, de flesta med lite högre prislapp.

Här har du en lista på vilka objektiv som kan användas med vilka TC. Om du ändå försöker montera ett annat objektiv på en Nikon TC riskerar du att linserna krockar när du zoomar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Sigma och Tamron har konvertrar som passar. Jag håller inte med om att resultatet blir bättre att beskära än att använda en sådan, däremot blir inte resultatet toppklass.

/Karl
 
ANNONS