Annons

Temperaturregulator till våtbänk

Produkter
(logga in för att koppla)

gray

Aktiv medlem
Allt jag behöver är lagomt varmt vatten...

Jag har skruvat i hop mitt mörkrum med bl.a våtbänk och använder det allt som oftast.

Dock är mitt största hinder bristande temperaturreglering på vattnet.
Provat några olika VVS-regulatorer för temperaturbegränsning, med häpnadsväckande dåligt resultat!

Kan någon tipsa mig om en blandade/regulator som fungerar inom 18 - 35 grader?
Med en noggrannhet av kanske +-1 till 2 grader.
Och som är en existerande produkt som går att köpa, inte någon mytisk superblandare som fanns för 30 år sedan :)

Reidar
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag har funderat på om det går att använda en doppvärmare, typ en sådan man använder till akvarium. Jag vet dock inte hur stabila de är i temperaturen.
 

gray

Aktiv medlem
Jag har doppvärmare när jag skall stabilisera en redan "uppspolad" vattenvolym.
Problemet är att snabbt fixa en vattenvolym på X antal liter med en given temperatur.
Här krävs der en bra temperaturregulator/blandare.

Var man nu kan hitta en sådan?
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Industrin har

Jag har doppvärmare när jag skall stabilisera en redan "uppspolad" vattenvolym.
Problemet är att snabbt fixa en vattenvolym på X antal liter med en given temperatur.
Här krävs der en bra temperaturregulator/blandare.

Var man nu kan hitta en sådan?
Du får öppna kall och vv kranen och låta rinna ett tag för att stabilisera tempen. Detta vatten kan temperaturhållas inom någon grad när, med en regulator som pulsar el till en elvärmare av något slag. Sök industriregulatorer på nätet. Behövs ofta ett relä också.
 

gray

Aktiv medlem
Det irriterande är att dessa rent mekaniska temperaturregulatorer var vanliga förr.
Många äldre våtbänkar i olika labb världen runt hade dessa monterade.
Mitt primära intresse i fotolabbet är inte att uslas med reglermodeller och olinjära temperaturkretsar, det har jag nog av i min yrkesverksamhet.
Här vill vi ha lite hederlig mekanik :)
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Det irriterande är att dessa rent mekaniska temperaturregulatorer var vanliga förr.
Många äldre våtbänkar i olika labb världen runt hade dessa monterade.
Mitt primära intresse i fotolabbet är inte att uslas med reglermodeller och olinjära temperaturkretsar, det har jag nog av i min yrkesverksamhet.
Här vill vi ha lite hederlig mekanik :)
Jaha.
Då missförstod jag dig nog. Men du får nog leta industriapplikationer i alla fall.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja det finns tom bättre än du frågar efter.
Det finns automatiska temperaturregulatorer som du kan sätta på ingående vatten.
Du ställer alltså in den på en temperatur, exv 20, o sen rör du den aldrig mer.
Kranen som du kopplar till styr sedan bara flödet, av/på.
Vad det exakt heter vet jag inte men ta kontakt med en rörmokare.
De var inte jättedyra.

Annars om du har tur & kontakter så har vissa labb på sjukhus, bageri och restaurangkök blandare med temperaturregulator inbyggd. Inte säker på noggrannhet i temperatur men troligtvis är den mycket god. I kök/bageri har de ibland också en sådan i kombination med en mängdmätare. Du knappar alltså in temp + antal liter o trycker på en knapp. De skall vara svindyra att köpa har jag hört.
Men OM ett sjukhus renoveras eller en restaurang byter kök så kan man ju ha tur att få tag på en sådan. Jag har själv inte hittat ngn men jag har inte letat jättenoga.

Enklast är väl om man känner rörmokare/byggjobbare o be dem att hålla utkik.
 

gray

Aktiv medlem
Mitt problem är att jag har provat en regulatortyp rekommenderats just av "branschen".

Den var närmast ett skämt. Böt ut den och provade en ny då det ansågs att det måste vara nåt fel på den första men även nästa ex var usel. Bättre noggrannhet med en handblandare i tvättstället...

Jag jagar vidare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett problem är väl att de främst är tänkta till "genomsträmmande" lösningar.
Alltså i ett större hyreshus strömmar ALLTID varmvatten runt oavsett om det används eller inte för stunden. Hade det inte funkat så så skulle sista lägenheten få vänta läääänge på varmvatten.
O så funkar det ju inte i ett småhus.
 

millhouse

Aktiv medlem
Allt jag behöver är lagomt varmt vatten...

Jag har skruvat i hop mitt mörkrum med bl.a våtbänk och använder det allt som oftast.

Dock är mitt största hinder bristande temperaturreglering på vattnet.
Provat några olika VVS-regulatorer för temperaturbegränsning, med häpnadsväckande dåligt resultat!

Kan någon tipsa mig om en blandade/regulator som fungerar inom 18 - 35 grader?
Med en noggrannhet av kanske +-1 till 2 grader.
Och som är en existerande produkt som går att köpa, inte någon mytisk superblandare som fanns för 30 år sedan :)

Reidar
Hej.
Jag själv har en Grohe som är av den typ som tex tandläkare använder och den är tyvärr dyr men har fungerat bra. Den finns att köpa och framför allt så finns det reservdelar. Företaget har en mycket bra support. Du kan välja på olika modeller allt efter önskemål.
Men det kanske inte är det du söker ?
 
ANNONS