Annons

Fågelidentifikation

Dagernas

Aktiv medlem
Kan detta vara en Smalnäbbad nötkråka eller någon annan nötkråka som jag såg idag? Den var tämligen oskygg och stördes inte nämnvärt av min närvaro medan den letade mat bland kottarna på marken. Sammanlagt såg jag tre stycken exemplar.
Med stor sannolikhet smalnäbbad nötkråka eftersom den var oskygg och plockade bland kottar. Det har dessutom setts en del sådana i landet den senaste tiden.
 

Astacus

Aktiv medlem
Tärna, men vilken?

Fotograferade denna i Halmstad i förrgår men är osäker på artbestämningen. Den enda jag kan hitta med gul näbbspets är Kentsk tärna, kan det vara så?
Och i så fall, adult eller juvenil?
 

Bilagor

eighteenlives

Aktiv medlem
En till fågel från idag. Jag är ganska säker på blåhake på den övre, men hur skiljer man den från en buskskvätta i det här fallet? Man anar lite blått under hakan, men det kan lika gärna vara en optisk illusion... Den nedre är en tydligare blåhake för jämförelse.
 

Bilagor

Orre

Avslutat medlemskap
En till fågel från idag. Jag är ganska säker på blåhake på den övre, men hur skiljer man den från en buskskvätta i det här fallet? Man anar lite blått under hakan, men det kan lika gärna vara en optisk illusion... Den nedre är en tydligare blåhake för jämförelse.
Precis som du säger, så är bägge blåhakar, den övre en hane o undre en hona.

Man kan skilja från buskskvätta på flera sätt, ögonbrynet är väl det enda dom har gemensamt.

Blåhaken är mer trastlik med långa ben och kutar gärna omkring på marken. Sen den uppenbara anstrykningen av blått på strupen, sen roströd kring stjärtroten, det ser man lätt när dom flyger.

Finns mera, men räcker oftast för att sklilja just dom 2 arter du frågar om.

Blåhaken är också en större fågel än buskisen.

//Benny
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Precis som du säger, så är bägge blåhakar, den övre en hane o undre en hona.

Man kan skilja från buskskvätta på flera sätt, ögonbrynet är väl det enda dom har gemensamt.

Blåhaken är mer trastlik med långa ben och kutar gärna omkring på marken. Sen den uppenbara anstrykningen av blått på strupen, sen roströd kring stjärtroten, det ser man lätt när dom flyger.

Finns mera, men räcker oftast för att sklilja just dom 2 arter du frågar om.

Blåhaken är också en större fågel än buskisen.

//Benny
Tack för den fina och utförliga förklaringen Benny, det var den roströda gumpen när den flög upp jag tog den på, men sen när jag kom hem och kollade på denna bild blev jag osäker.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Precis som du säger, så är bägge blåhakar, den övre en hane o undre en hona.

Man kan skilja från buskskvätta på flera sätt, ögonbrynet är väl det enda dom har gemensamt.

Blåhaken är mer trastlik med långa ben och kutar gärna omkring på marken. Sen den uppenbara anstrykningen av blått på strupen, sen roströd kring stjärtroten, det ser man lätt när dom flyger.

Finns mera, men räcker oftast för att sklilja just dom 2 arter du frågar om.

Blåhaken är också en större fågel än buskisen.

//Benny
Att spika övre till hane är kanske lite tufft vid närmare eftertanke, även honor kan visa lite blått. Men troligen hane...

//Benny
 
ANNONS