Annons

Fågelidentifikation

danordgren

Aktiv medlem
Två av dessa har huserat på samma hygge som hökugglan de senaste dagarna. Tycker kinderna ser lärkfalk ut men i övrigt vet jag inte om den är så lik någon i min bok :) Antar att det rör sig om en ungfågel då, är man på rätt spår om man gissar lärkfalk ungfågel?
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Två av dessa har huserat på samma hygge som hökugglan de senaste dagarna. Tycker kinderna ser lärkfalk ut men i övrigt vet jag inte om den är så lik någon i min bok :) Antar att det rör sig om en ungfågel då, är man på rätt spår om man gissar lärkfalk ungfågel?
Du är helt rätt ute! Juvenil lärkfalk.

Mvh, Toni
 

Orre

Avslutat medlemskap
Två av dessa har huserat på samma hygge som hökugglan de senaste dagarna. Tycker kinderna ser lärkfalk ut men i övrigt vet jag inte om den är så lik någon i min bok :) Antar att det rör sig om en ungfågel då, är man på rätt spår om man gissar lärkfalk ungfågel?
Jovars, lärkfalk.

Har aldrig sett en, bor för långt norrut. Kiruna.

Däremot, många tornfalk i år (jag har nog rappat bortemot 10), mycket trevligt. Pilgrim finns också, men ej sett.

Hökuggla verkar finnas överallt i år, medan pärluggla är i princip raderad ?



//Benny
 

danordgren

Aktiv medlem
Jovars, lärkfalk.

Har aldrig sett en, bor för långt norrut. Kiruna.

Däremot, många tornfalk i år (jag har nog rappat bortemot 10), mycket trevligt. Pilgrim finns också, men ej sett.

Hökuggla verkar finnas överallt i år, medan pärluggla är i princip raderad ?



//Benny
Ja, tornfalk har det varit bra med. Hade koll på fyra häckningar iallafall så det är gott om dom. Här i Västerbotten har tycker jag det har varit tunnsått med alla ugglearter utom jorduggla i år. Sett en enda pärl- bland annat. Hoppas på ett bättre år nästa år.

Är det alltså gott om hökuggla uppe runt Kiruna? Kanske läge att ta med kameran till barndomens marker med andra ord!
 

Orre

Avslutat medlemskap
Ja, tornfalk har det varit bra med. Hade koll på fyra häckningar iallafall så det är gott om dom. Här i Västerbotten har tycker jag det har varit tunnsått med alla ugglearter utom jorduggla i år. Sett en enda pärl- bland annat. Hoppas på ett bättre år nästa år.

Är det alltså gott om hökuggla uppe runt Kiruna? Kanske läge att ta med kameran till barndomens marker med andra ord!
Ja, många hökugglor runt Kiruna i år. En hade rappat 4 individer igår vid Mertainen, som ligger mellan Kiruna-Svappavaara.

Som sagt, många tornfalkar, riktigt kul att se, man blir paff på storleken när honan far runt, överlappar nog pilgrims i storlek. Alltså, tornfalkshona kan vara lika stor som pilgrimshane.


//Benny
 
Senast ändrad:

J Tjerneng

Aktiv medlem
Denna ormvråksliknande fågel fotade jag i Guatemala, förmodligen 2004 eller -05. Innan jag fick upp intresset för fåglar... Någon som har lite koll på amerikanska sidan om pölen?
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Denna ormvråksliknande fågel fotade jag i Guatemala, förmodligen 2004 eller -05. Innan jag fick upp intresset för fåglar... Någon som har lite koll på amerikanska sidan om pölen?
Jag har egentligen inte koll på amerikanska fåglar och saknar böcker här att kolla i, men med den stjärten borde det kunna vara en rödstjärtad vråk, som jag vet är vanlig over there.

Mvh Toni
 
ANNONS