Annons

JPEG-bilder som förstörs i Lightroom...

Produkter
(logga in för att koppla)

Qvarna66

Medlem
Har på senaste tiden erfarit att bilder förstörs i LR (LR 4.4). Det verkar som det bara är JPEG-format som berörs, och alltid den första eller den andra bilden i mappen som öppnas, som förstörs. Utroppstecken och meddelandet: "Det har uppstått problem i Lightroom med att läsa detta foto". Tyvärr förstörs även originalbilderna, som jag för övrigt har förvarade på en Netgear NAS.

Jag har provat med ominstallation av LR, men med samma nedslående resultat. Vågar snart inte öppna en mapp med risk för att förlora ytterligare bilder......
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Låter inte kul.
Är du säker på att bilderna förstörs i Lightroom? Kan det vara så att det är först i LR du ser att bilderna blivit skadade?

Det var bara en fundering, har använt LR länge och för mig känns det inte så sannolikt att LR förstör bilderna.

Berätta mer vad du har gjort så kan jag kanske hjälpa dig.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inte stött på det problemet i LR, men har du testat om det blir likadant om bilderna ligger lagrade på din dator i stället för på NAS:en?

Min Windows tycker inte om att montera ISO-filer som ligger på min NAS och säger att de är trasiga, men de går bra att öppna i andra program.
 

Qvarna66

Medlem
Goder afton på er

Nej, filerna är inte förstörda innan, det har jag kollat. Det är vid själva öppnandet av mappen som filerna förstörs. Men ni har nog rätt i det att det inte är LR som förstör, utan snarare det faktum att jag har bilderna lagrade på en NAS:en som är orsaken.
Jag kommer precis från en chat med Adobe´s tekniska support och de säger:

Tanvi: To re-confirm, are the files on a network?

Per: Yes, my home network, and files stored on a Netgear Ready NAS.

Per: ...also, it seems to be JPEG files corruted only, not NEF or TIFF

Tanvi: Well, the application may not work with files on a network and may create conflicts.

Tanvi: Support is available for the current version only (which is Lightroom 5). Hence, you will need to purchase a support contract for further help with Lightroom 4

Tanvi: You can contact our Sales department for more information on this and to purchase a support contract.

Tanvi: If you do not wish to purchase a contract, you can refer the links below for further help :

Så nu blir det till att skaffa LR5, och/eller köra NAS:en med sladd in i datorn. Men eftersom jag är nybörjare på detta med nätverk och just fått igång både nätverk och NAS (fråga mig inte hur ), så frågar jag er mer initierade, ser ni några andra möjligheter?
 

AFJ

Aktiv medlem
Personligen föredrar jag att ha mina bilder på min interna hårddisk. Men det finns ju massor av användare av Lightroom som har sina bilder på NAS och USB. Jag har inte hört om några problem med detta. Jag tycker supportens kommentar om att Lightroom inte stöder bilder på NAS är märklig. Att byta till en senare version tror jag inte hjälper.

Min gissning är att det är något fel på just din NAS som gör att filerna blir korrupta. Logga in på NAS:ens webbgränssnitt, det brukar finnas verktyg för att kontrollera diskarna. Det skulle kunna vara ett diskfel som gör att du får de här problemen.

Har du stationär dator? Köp en extra hårddisk och sätt i datorn och jobba med bildfilerna lokalt. Använd NAS:en för backup och för att lagra exporterade JPG som andra kanske vill titta på.
 

Qvarna66

Medlem
Nej, jag har inte reflekterat över om detta problem uppstår med bilder lagrade på datorn... skall kolla detta. Det skulle ju utesluta en hel del och ringa in problemet.

Hmmm... intressant. Jag har kollat lite i olika forum, både tidigare och senare, och där har jag fått intrycket av att det faktiskt inte är/har varit helt ovanligt att bilder förstörts i och med användning av LR. Observera att det endast är det intryck jag fått av att kolla olika forum efter att ha googlat. Sedan har det inte heller där klarlagts vad som varit orsaken, utan mest olika teorier och funderingar. Jag vill alltså härmed klargöra att jag inte skyller på Lightroom, då orsaken i det här läget kan vara precis vad som helst.
Nu har jag i alla fall uppdaterat med LR5 och skall prova igen för att se om problemet fortsätter. Jag har tagit till mig av era synpunkter och skall ta mig en funderare på hur jag skall ordna med mitt bildsparande, nätverk, USB, o.s.v. I dagsläget sitter jag endast med en knädator (laptop), visserligen av senare modell och inte snikvariant, men visst, lite beige kanske för bildhantering... men när jag fått ihop tillräckligt med veckopeng går jag nog till datoraffären och skaffar mig en stationär variant.

Jag återkopplar inom kort när jag provat 5:an och kollat bilder liggandes på datorn.
 

reboot81

Aktiv medlem
Gå bilderna sönder när du kopierar dem med hjälp av LR? Att redigera en bild i LR påverkar inte originalfilen. Det är endast vid import/flytt som LR skriver till en bildfil.

Låter som problem med överföringen mellan NAS och LR.
 

Qvarna66

Medlem
Gå bilderna sönder när du kopierar dem med hjälp av LR? Att redigera en bild i LR påverkar inte originalfilen. Det är endast vid import/flytt som LR skriver till en bildfil.

Låter som problem med överföringen mellan NAS och LR.
Jag tror det också. Ni är nog alla lite inne på samma sak, s.a.s. Men som sagt, det är inte vid överföringen av filerna, d.v.s. vid någon form av import eller export mellan olika media, utan endast vid själva öppnandet av mappen i stödrasterläget, när förhandsvisningarna öppnas. Det är precis i "klicket" när alla förhandsvisningarna är klara, vilket i och för sig sker nästan omedelbart och samtidigt.

Har nu provat öppna lite mappar med JPEG-filer och problemet är kvar. Allt tyder på att problemet endast uppstår med JPEG-filer från 2012 och bakåt, vilket också leder till att originalfilen skadas. Visst är det underligt så det förslår. Har öppnat och stängt ett otal filer från 2013 med JPEG och har inte lyckats "provocera" fram några fel under alla dessa manövrar, medan det händer med var och varannan fil i de "äldre" mapparna..... Jag lovar, jag försöker inte göra mig märkvärdig genom att hitta på något ovanligt. Detta problem är dagsens sanning.
 

Qvarna66

Medlem
Låter inte kul.
Är du säker på att bilderna förstörs i Lightroom? Kan det vara så att det är först i LR du ser att bilderna blivit skadade?

Det var bara en fundering, har använt LR länge och för mig känns det inte så sannolikt att LR förstör bilderna.

Berätta mer vad du har gjort så kan jag kanske hjälpa dig.
Sorry Lotta, du hade rätt! Jag hade missat det faktum du påpekade från början. Har nu gått igenom äldre mappar/filer och ser att det måste ha blivit något fel i tidigare överföringar. Tyvärr kan jag inte se några fler gemensam nämnare då samma problem uppstått med olika kameror, m.m. Den enda gemensamma nämnare jag i nuläget kan komma fram till är att det handlar uteslutande om JPEG.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sorry Lotta, du hade rätt! Jag hade missat det faktum du påpekade från början. Har nu gått igenom äldre mappar/filer och ser att det måste ha blivit något fel i tidigare överföringar. Tyvärr kan jag inte se några fler gemensam nämnare då samma problem uppstått med olika kameror, m.m. Den enda gemensamma nämnare jag i nuläget kan komma fram till är att det handlar uteslutande om JPEG.
Det låter mer sannolikt att problemet har med NAS:en eller med kopieringen till NAS:en att göra.

Inte för att Lightroom är fritt från buggar (långt ifrån :), men faktum är att LR aldrig ändrar innehållet i originalbilder vilket gör det lite osannolikt att det är LR som är upphovet till problemet. Den enda gång LR överhuvud taget gör något med en originalbild är just vid import, då bildfilen kopieras - men här använder sig LR (så vitt jag vet) av operativsystemets filkopieriering, så samma fel skulle i så fall lika gärna kunna uppstå om du kopierar själv utanför LR.

Min spontana gissning är att det är något fel i NAS:en eller dess filsystem som gör att den sabbar de första filerna i en kopiering till den.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
För att isolera problemet skulle jag titta på bilderna med ett annat visningsprogram än lightroom. Är bilderna trasiga borde det synas i en enkel filläsare som utforskaren/finder.

Hade problem med trasiga filer som vi upptäckte i Lightroom, hade blivit skrivfel på massa filer. Det syntes i andra bildvisningsprogram oxå.

Lotta
 

AFJ

Aktiv medlem
Det låter ju märkligt men vi tror dig att du har problem! :)

Om du med utforskaren kolla på en fil som du vet är "trasig", vad har filen för tidsstämpel?

Vad händer om du försöker öppna en trasig fil med Windows Fotovisare?

Vad händer om du försöker använda Windows utforskare och kopiera den trasiga filen till din lokala hårddisk?

Om du lyckas kopiera filen - går kopian att öppna med windows fotovisare?
 

Qvarna66

Medlem
För att isolera problemet skulle jag titta på bilderna med ett annat visningsprogram än lightroom. Är bilderna trasiga borde det synas i en enkel filläsare som utforskaren/finder.

Hade problem med trasiga filer som vi upptäckte i Lightroom, hade blivit skrivfel på massa filer. Det syntes i andra bildvisningsprogram oxå.

Lotta
Jodå, visst är bilderna skadade vilket jag kan konstatera i utforskaren. Men det verkar som de flesta av de skadade filerna är tagna med en Olympus som jag gjorde mig av med för ett par år sedan.
Efter att ha gått igenom alla filer från 2010, fram till 2013, så hittar jag endast ett par/några bilder av flera tusen, som skadats efter det att jag bytt till Nikon.
Men nu känner jag mig lugnad av de förklaringar ni gett mig, om hur LR faktiskt inte ändrar i filerna förutom vid import.

Trodde ett tag att jag fått äkta hussvamp i katalogen, och den går ju som bekant inte att stoppa.
/ Pelle
 

Qvarna66

Medlem
Det låter ju märkligt men vi tror dig att du har problem! :)

Om du med utforskaren kolla på en fil som du vet är "trasig", vad har filen för tidsstämpel?

Vad händer om du försöker öppna en trasig fil med Windows Fotovisare?

Vad händer om du försöker använda Windows utforskare och kopiera den trasiga filen till din lokala hårddisk?

Om du lyckas kopiera filen - går kopian att öppna med windows fotovisare?
Jag kollade några filer, och en av dem hade var senast ändrad 10-06-16, kl 14.25, och skapad 31-01-11(!), kl 13.10. Först trodde jag vi var något på spåren när datumet var satt till 2031, men sedan såg jag att det fanns flera filer med samma datum där det inte fanns några skadade filer.

Om jag kopierar bilden från NAS:en och lägger den på datorn hårddisk så följer felet med, bilden ser exakt likadan ut, och det oavsett vilken fotovisare jag använder.
/Pelle
 

Qvarna66

Medlem
Jag tror det börjar klarna i horisonten och jag ser ljuset i botten av brunnen. När jag slår samman all den information jag fått av er som innehar vishet och erfarenhet i ämnet, tvivlar jag nu på att felet ligger på NAS:en i sig. Inte heller ligger felet i LR eller i kommunikationen där emellan.
Nej, det hela handlar nog om skit bakom spakarna (jag själv, alltså) och ett icke konsekvent arbetsflöde, i samband med omorganisation av uppbyggnad av ett backup-system för mitt allt mer frekventa fotograferande. Detta har ju inneburit en del kopierande hit och dit på olika hårddiskar. Om en och annan fil då blir skadad, kanske inte är så konstigt!? (Jag införskaffade LR i januari i år.)
Det är ju inte konstigare än om man får repor på ett negativ om man drittlar för mycket med filmen, eller .... ehh...?
Det viktigaste är ju trots allt att det inte är något galopperande virus som godtyckligt sabbar filerna, och det verkar det ju inte vara. Filfelen är redan där sedan långt tidigare och thats it, s.a.s.
/Pelle
 

reboot81

Aktiv medlem
Din slutsats låter rimlig – kopiering av bilder har ställt till det för mig med.

Lärdomen av detta blir att överlåta viktig filkopiering till ett program som ser till att kopian är identisk/hel. Alternativt packa bilderna till ett arkiv/skivavbild som man flyttar och avslutningsvis packa upp bilderna.
 

Qvarna66

Medlem
Din slutsats låter rimlig – kopiering av bilder har ställt till det för mig med.

Lärdomen av detta blir att överlåta viktig filkopiering till ett program som ser till att kopian är identisk/hel. Alternativt packa bilderna till ett arkiv/skivavbild som man flyttar och avslutningsvis packa upp bilderna.
Okej, låter vettigt. För att hålla på etiketten antar jag att jag måste kolla lite under en annan tråd i forumet , ex. vis "Den ädla konsten i att spara filer på rätt sätt", så att den här tråden inte spårar ur.

Tack alla för inputs! / Pelle
 
ANNONS