Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyfiken på digitalt mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
Var ska man börja? Finns det billigt mellanformat? Det går att köpa ett gammalt pro-hus för 2000:-! Men var någonstans börjar det med digitalt mellanformat så att man märker fördelarna? Ge gärna förslag på hårdvara. Går det återanvända mina Canon EF L-optik med adaptrar? Det är intressant, har sett hur filerna ser ut från PhaseOne nyare grejor och det grymma filer man får, men det är grymma pengar också... Kanske finns det begagnade äldre grejor där man kan njuta mellanformatet också?
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Pentax 645D

Var ska man börja? Finns det billigt mellanformat? Det går att köpa ett gammalt pro-hus för 2000:-! Men var någonstans börjar det med digitalt mellanformat så att man märker fördelarna? Ge gärna förslag på hårdvara. Går det återanvända mina Canon EF L-optik med adaptrar? Det är intressant, har sett hur filerna ser ut från PhaseOne nyare grejor och det grymma filer man får, men det är grymma pengar också... Kanske finns det begagnade äldre grejor där man kan njuta mellanformatet också?
Pentax 645D har gått ner rejält i pris sedan Nikon D800 och D800E dök upp. Men det är ju bara 40 Mpixel så det är rätt nära. Mest intressant bör det vara för dem som redan har 645 analog med objektiv. Sådana dyker upp på auktion ibland.
 

MrDip

Aktiv medlem
Var ska man börja? Finns det billigt mellanformat? Det går att köpa ett gammalt pro-hus för 2000:-! Men var någonstans börjar det med digitalt mellanformat så att man märker fördelarna? Ge gärna förslag på hårdvara. Går det återanvända mina Canon EF L-optik med adaptrar? Det är intressant, har sett hur filerna ser ut från PhaseOne nyare grejor och det grymma filer man får, men det är grymma pengar också... Kanske finns det begagnade äldre grejor där man kan njuta mellanformatet också?
Skulle nog bli svårt att få bildcirkeln från EF-gluggarna att täcka och ge bra resultat på en MF-sensor, även om det satt fin optik i adaptern. Tittade lite snabbt på ebay, där fanns ett Hasselblad H2D hus med 22Mpix bakstycke för 30.000kr. Vet dessvärre inte om deras gamla gluggar passar på digitala hus.
 

gray

Aktiv medlem
Du kan lämpligast börja med att läsa igenom denna tråd:

http://www.getdpi.com/forum/medium-format-systems-digital-backs/44225-fat-pixel-digital-backs.html

http://www.getdpi.com/forum/medium-format-systems-digital-backs/ är nog det enda egentliga forumet där du hittar många aktiva användare av mellanformat, både på "vanliga" mellanformatare och tekniska kameror.

Det finns förstås även LuLa men det är en smaksak om man gillar" stucket" på den saiten.

Mamiya har dumpat RZPro systemet och det har kommit ut mängder av nya objektiv och kamerahus på bl.a ebay för mycket låga priser om man vet vilka handlare man skall köpa av.

De priser man kan hitta här och t.ex Tradera och Blocket är många gånger riktiga överpriser för Mamiyas mellanformatsprylar jämfört med vad det går att hitta runt om i världen. För samma priser eller lägre som säljarna vill ha här för ordentligt begagnade prylar hittar du nytt utomlands..

Men, det är fortfarande inte gratis att skruva ihop ett fungerande system med en kamera, några objektiv och ett digitalbakstycke. Men om man börjar med att skjuta film med dessa kameror kan man komma långt, Därefter går det att med lite tålamod hitta ett 9 micro dvs runt 20 MP bakstycke för vettiga pengar.
Sedan är det personliga bedömningar som gäller vad som är vettiga pengar.

Om du börjar från 0 så får du nog räkna med att bränna av kanske 25 till 30 kkr för att skruva i hop ett bra system med ett någorlunda modernt bakstycke.

Det enda dessa system kräver av dig är ljus och talang, resten fixar systemet :)
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Tack för svaren

Ja, det var väl ungefär detta jag misstänkte, fast jag närde en liten förhoppning att någon satt med ett riktigt lågprisalternativ som inte hade nått ytan där jag läst hittills ;-)

Ni har med dagens budget effektivt kurerat mig från fortsatt nyfikenhet på egna mellanformatgrejor.
 

Merlin

Aktiv medlem
Bump bump..

Dum fråga kanske, men varför är digitalt mellanformat fortfarande så fruktansvärt dyrt? Utvecklingen har ju gått i en rasande takt vad gäller senor-utveckling tex. Borde inte priserna kunna pressas ner inom MF så att det blir tillgängligt för "vanligt folk"? Eller är det helt enkelt inget som tillverkarna prioriterar?

/S
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bump bump..

Dum fråga kanske, men varför är digitalt mellanformat fortfarande så fruktansvärt dyrt? Utvecklingen har ju gått i en rasande takt vad gäller senor-utveckling tex. Borde inte priserna kunna pressas ner inom MF så att det blir tillgängligt för "vanligt folk"? Eller är det helt enkelt inget som tillverkarna prioriterar?

/S
Kan inte svara för alla tillverkare. Fast åtminstone Hasselblad har mest proffs som kunder. Eller folk med mycket pengar. De har råd med och vill ha det senaste. Därför har man ofta inbytesprogram eller så leasar man kameran.
Det gör att Hasselblad får tillbaka många av de gamla kamerorna. De används delvis som reservdelar när man reparerar andra gamla kameror. Givetvis med kundens vetskap.
Därför dräller det inte av begagnade gamla Hasselbladare på marknaden.
 

eskil23

Aktiv medlem
Dum fråga kanske, men varför är digitalt mellanformat fortfarande så fruktansvärt dyrt? Utvecklingen har ju gått i en rasande takt vad gäller senor-utveckling tex. Borde inte priserna kunna pressas ner inom MF så att det blir tillgängligt för "vanligt folk"? Eller är det helt enkelt inget som tillverkarna prioriterar?
Främst av två skäl. För det första är efterfrågan ganska liten. För det andra är det fortfarande dyrt att tillverka stora sensorer. Det är billigare att göra mindre sensorer bättre i stället.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Pentax 645D har gått ner rejält i pris sedan Nikon D800 och D800E dök upp. Men det är ju bara 40 Mpixel så det är rätt nära. Mest intressant bör det vara för dem som redan har 645 analog med objektiv. Sådana dyker upp på auktion ibland.
Lär knappast märkas någon skillnad mot D8x0. Nog bättre att börja med 645Z och även det lär inte bli något jättesprång i kvalitet även om ett vaket öga kan se skillnad
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Till just Pentax kan det finnas en del ganska billiga äldre objektiv, ffa de utan autofokus. Vidvinklar är aningen svårare då sensorn inte täcker hela 645 formatet. Problemet med överkomlig MF är även det att skall man köpa relativt överkomligt är sensorn, som även i nyare kameror haltar lite efter utvecklingen av mindre sensorer, då blir rätt gammal. I fråga om teknisk bildkvalitet som brus och även DR är en modern småbildssensor från ffa Sony bättre eller närmast ikapp. Fördelarna för mellanformat handlar då om karaktären på oskärpan och större sökarbild. Som jag förstått det så innebär en mindre sensor högre krav på upplösning per ytenhet vilket kräver bättre korrektion av optiska fel, bl a sfärisk abberration, som ger mindre harmonisk bakgrundsoskärpa. Man får komma ihåg att då flertalet MF objektiv har högre F-tal än de bättre småbildsobjektiven (sk FF) så är tunnare skärpedjup inte alltid lättare att uppnå än med småbild. Just 645D har ändå en relativt modern sensor sett till priset. För att komma ner till liknande nivåer med Mamiya/Phase One/ Hasselblad får man backa en del i sensorgeneration. I gengäld håller sannolikt Hasselblads H-serieobjektiv tillverkade av Fuji högst optisk kvalitet.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Men finns det ändå inte en hel del begagnat ute för under 40 tusen inte så värst dyrt om man jämför med småbild? Sen vilka bakstycken/ kameror har "ff" för mellanformat för de flesta är väl mindre än 645 negativ?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mycket riktigt finns digitalt mellanformat för under 40.000:-. Som jag sa så får man prioritera men för dessa pengar, ffa bortsett från Pentax 645D, så får man en sensor som ligger flera generationer bakom småbild. Man kan hitta parallelerna här med småbild. Där kan man köpa en 1Ds för ett par tusen och den har ju FF. Däremot i fråga om brus, DR och hantering är den långt efter modernare kameror, men den kommer ändå alltid erbjuda de skärpedjupsfördelarna som småbild kan erbjuda över en modernare APS-C kamera som annars dominerar vad gäller brus och DR t ex. Prioriterar man formatet över andra egenskaper så är ju ändå mellanformat alltid mellanformat,

Vad gäller sensorstorlek har mig veterligt ingen MF digital samma sensorstorlek som 645 film. Detta innebär att det finns en viss brist på äldre objektiv som ger ordentlig vidvinkel på digitalt och här får man räkna med att behöva köpa moderna vidvinklar som konstruerats med detta i åtanke.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mycket riktigt finns digitalt mellanformat för under 40.000:-. Som jag sa så får man prioritera men för dessa pengar, ffa bortsett från Pentax 645D, så får man en sensor som ligger flera generationer bakom småbild. Man kan hitta parallelerna här med småbild. Där kan man köpa en 1Ds för ett par tusen och den har ju FF. Däremot i fråga om brus, DR och hantering är den långt efter modernare kameror, men den kommer ändå alltid erbjuda de skärpedjupsfördelarna som småbild kan erbjuda över en modernare APS-C kamera som annars dominerar vad gäller brus och DR t ex. Prioriterar man formatet över andra egenskaper så är ju ändå mellanformat alltid mellanformat,

Vad gäller sensorstorlek har mig veterligt ingen MF digital samma sensorstorlek som 645 film. Detta innebär att det finns en viss brist på äldre objektiv som ger ordentlig vidvinkel på digitalt och här får man räkna med att behöva köpa moderna vidvinklar som konstruerats med detta i åtanke.
Hasselblad H5D 60 har en sensor som är 53.7x40.2 mm. En CCD sensor. Fantastiska färger och underbar att fota med så länge det är bra ljus. Kostar tyvärr också en del.
Här en bild jag tagit med den kameran. Nu kan ingen web-bild göra kameran rättvisa.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/367831/3339232.htm
 

Björkhult

Aktiv medlem
Hej!
Tråden är startad för 2 år sedan, men frågeställningen håller än idag.

Sök på de stora bildsajterna efter bilder med MF-kameror och objektiv, så förstår ni varför... Det är svårt att visa i text.

Och vad är digitalt? 645 film som scannas in blir också 1or och 0or. Det borde gå att plocka ihop ett system för några 1000-lappar. Prova!
 

Merlin

Aktiv medlem
Hade missat att Pentax faktiskt har en MF för 40 - 50 000:- Däremot kostar ju deras senaste modell 645Z 90 000:- En Hasselblad (H5D-40) från 115 000:- och uppåt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Svar på frågan varför MF är så dyrt

Främst av två skäl. För det första är efterfrågan ganska liten. För det andra är det fortfarande dyrt att tillverka stora sensorer. Det är billigare att göra mindre sensorer bättre i stället.
Huvudet på spiken. På filmtiden var det svårt och därmed dyrt att öka prestandan per ytenhet, men relativt okomplicerat och inte så dyrt att öka ytan. Så stora filmformat var vanliga och inte så förfärligt mycket dyrare än mindre format. Sensorer är elektronikkomponenter och där fungerar det nästan tvärtom: Där är det dyraste ofta just att öka ytan (i alla fall när man går över vissa storlekar), så där blir det mer rationellt att lägga mer energi på att få upp prestanda per ytenhet och hålla nere storlekarna.

Till saken hör att mätsensorer i allmänhet och bildsensorer i synnerhet är väldigt udda fåglar bland elektronikkomponenter. De är i stort sett är de enda komponenter där ökad storlek är en teknisk fördel, för nästan alla andra elektronikkomponenter är det bättre ju mindre och kompaktare man kan bygga kretsarna. En komponent som är 24x36 mm, för att nu inte tala om 40x50 eller 60x45 mm är fullständigt groteskt stor för en elektroniktillverkare. Det är lite som att beställa en pizza på 2x3 meter - det vimlar inte precis av pizzaugnar som klarar det.

Sedan blir det här med seriestorlekar lätt lite av en ond cirkel: är en komponent dyr blir målgruppen liten, vilket minskar seriestorleken, vilket ytterligare ökar priset, vilket ytterligare minskar målgruppen ... Osv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De gamla film-Bladarna och en del andra mellanformatare har en smått magisk 3D oskärpa. Den syns sällan i dagens digitala bilder. Finns känslan där i H5D eller har den försvunnit?
En fråga som är nästan omöjlig att svara på. Jag kan genom kontakter låna Haseebladare av alla sorter. När de är tillgängliga. Lånar dem direkt från Hasselblad så ni kan vara säker på att både objektiv och kamera är toppklass.
Det där magiska släppet mellan skärpa och oskärpa finns där oavsett vilket media du använder.
Nu är jag kanske mer en landskapsfotograf än en porträttfotograf. Speciellt när jag testar kameror.
Så därför blir det gärna stadslandskap och mycket skärpedjup när jag testar.

Fast här är 2 exempel där man kanske kan bedöma fullformat mot MF. Inga testbilder i egentlig mening. Så dåliga exempel.

Först ett hundporträtt som visar lite av Hasselblad objektivens fantastiska upplösning.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364867/3394646.htm
Visst ligger både skärpa och oskärpa på en nivå vi är ovana att se. Hur det upplevs i litet webbformat kan jag bara gissa.

Tar man sedan en annan bild tagen med en 5DMKIII så ligger den inte så långt efter. Tagen med 100-400/4-5,6 IS generation 1.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364867/3271921.htm

Så ja de är olika fast båda bra i min mening. Så att MF skulle vara extra magisk köper jag egentligen inte. Att Hasselblad har objektiv som klår det mesta för den upplösning man behöver för den sensorn köper jag däremot. Det är objektiv som både kan klara 100 MP eller 300 MP i den sensorstorleken.
Hasselblad har numera en mycket bra Vd som fokuserar på rätt saker. Personalen håller numera igen huvudet högt. Det är back to business.
Inga fler pimpade Sony's utan nu är det fokus på deras egna produkter. NI kommer se en hel del nya intressanta produkter inom kort.
Tyvärr ligger de inte inom majoritetens ekonomi.

Jag har nu en Canon 5Ds R och skall se om jag inte kan låna en H5D 50C med några av deras bästa objektiv. Sedan ta testbilder som är jämförbara. Då blir det 50 MP mot 50 Mp. Sedan har Hasselbladsobjektiven jag lånar en klar fördel. Ingen av mina objektiv ligger i den klassen i den klassen. Visserligen L-objektiv men inte de allra senaste.

Nu måste man komma ihåg att jämförelser på den tekniska nivån är där man ser skillnader när man tittar på skärmen med 1:1 upplösning.
Rent konkret är det en fråga om hur mycket av detta man verkligen ser i i praktiken.
Oftast är min erfarenhet att man ser vid normala utskrifter mindre skillnad än man förväntar sig.

Så jag vill nog påstå att inspiration och en bra bild som är rätt hanterad i efterbearbetningen är viktigare än vilken kamera den är tagen av.

Så var min uppgradering från 5DMKIII ett lyft,. Nja det gav mig nya möjligheter. Knappast värt pengarna.
Skulle jag ta bättre bilder med en H5D 50 C. Kanske eftersom det är en form av långsammare fotografering som kräver mer förberedelse. Fast det hade inte ökat på de antal bilder som jag bedömt som mina bästa. Det har jag redan provat.
Det finn bara ett sätt att skapa en skillnad. Och det är genom att jag uppgraderar mig själv och att se rätt bilder och dess möjligheter. Sedan hantera dem på rätt sätt i efterbearbetningen. Det är där vi tar en hyfsad bild från vara medioker till att bli ett konstverk.
Så jag tycker vi har för mycket fokus på tekniken och för lite på hur man tar hand om en bra bild och gör den full rättvisa.
 
ANNONS