Annons

Hjälp med vilken kamera jag skall köpa!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, som läget är just nu har jag en d3100 - en kamera jag har växt ifrån.
Min budget på en ny kamera är 5000 kronor så det står mellan en d5200 eller en d3300. Behöver er hjälp om vilken jag ska köpa och varför.
Det som hade varit fint med d3300 är att jag för min budget kan få med ett 18-105 objektiv, vilket hade varit super! Men när jag jämför den med min kamera på sidorna som säljer den så skiljer den sig inte mycket alls från den jag har nu, förutom MP.
Det hade varit roligt att ha en kamera som jag kan fota HDR med så jag kan utveckla mitt fotande, vet ej om d3300 har denna funktion?
Vad tycker ni'? Vilken är mest värd att köpa??
(skall inhandlas SNARAST åker till Prag den 4e augusti och vill inte ha min gamla gam då)
 
Senast ändrad:

PatJ

Medlem
Hej, som läget är just nu har jag en d3100 - en kamera jag har växt ifrån.
Min budget på en ny kamera är 5000 kronor så det står mellan en d5200 eller en d3300. Behöver er hjälp om vilken jag ska köpa och varför.
Det som hade varit fint med d3300 är att jag för min budget kan få med ett 18-105 objektiv, vilket hade varit super! Men när jag jämför den med min kamera på sidorna som säljer den så skiljer den sig inte mycket alls från den jag har nu, förutom MP.
Det hade varit roligt att ha en kamera som jag kan fota HDR med så jag kan utveckla mitt fotande, vet ej om d3300 har denna funktion?
Vad tycker ni'? Vilken är mest värd att köpa??
(skall inhandlas SNARAST åker till Prag den 4e augusti och vill inte ha min gamla gam då)
Jag tycker du ska ta en titt på en d7000 ligger på 5300 på prisjakt om jag inte har fel. Där har du en kamera som du kan växa i.
 

hornavan

Aktiv medlem
Det är inte riktigt sant att vissa kameror inte kan fota hdr. Hdr är en samanslagning av två eller flera exponeringar. Alla kameor kan ta olika exponeringar som sedan kan göras till en hdr-bild mer eller mindre automatiskt i ettbildbehandlingsprogram.
De automatiska HDR- funktioner som finns i vissa modeller är mer eller mindra kassa, därför skulle jag inte prioritera den funktionen vid val av ny kamera.
Dessutom ger ett nytt objektiv ofta större förbättring är ett nytt hus.
 
Det är inte riktigt sant att vissa kameror inte kan fota hdr. Hdr är en samanslagning av två eller flera exponeringar. Alla kameor kan ta olika exponeringar som sedan kan göras till en hdr-bild mer eller mindre automatiskt i ettbildbehandlingsprogram.
De automatiska HDR- funktioner som finns i vissa modeller är mer eller mindra kassa, därför skulle jag inte prioritera den funktionen vid val av ny kamera.
Dessutom ger ett nytt objektiv ofta större förbättring är ett nytt hus.
Med min d3100 är det inte möjligt att ställa in det som behövs, tro mig jag har googlat samt haft hjälp av en som är fotograf.
Men uppskattar ändå att du valde att skriva att de kanske inte alltid är så bra och inget att prioritera.
Har relativt bra objektiv men finns mycket med kameran jag är missnöjd med och därför byter jag upp mig. Vilken av dessa två skulle du då välja?
 

Newnoise

Aktiv medlem
Med min d3100 är det inte möjligt att ställa in det som behövs, tro mig jag har googlat samt haft hjälp av en som är fotograf.
Men uppskattar ändå att du valde att skriva att de kanske inte alltid är så bra och inget att prioritera.
Har relativt bra objektiv men finns mycket med kameran jag är missnöjd med och därför byter jag upp mig. Vilken av dessa två skulle du då välja?
HDR fixar du i efterbehandling, med tex Photoshop. Det kan du, som tidigare skrevs, göra med alla kameror. Däremot har vissa kameror en inbyggd funktion för HDR, men man har inte alls samma möjligheter att styra hur den slutliga bilden ska bli.

Om du vill utveckla ditt fotograferande och ta steget från "gröna-automatik-läget" så tycker jag du ska satsa på en D7000. Då får du en riktigt kompetent kamera att växa i!


Obs. Tror inte D7000 har en inbyggd HDR funktion...
 

FiCa1

Aktiv medlem
Vad vill du med din fotografi? HDR är ju bara en teknisk grej, något som inte har med kameran att göra. Varför DSLR? Spegellöst - ett alternativ? Varför zoomglugg och inte fast optik? Om jag var du skulle jag testa att under ett par månader enbart plåta med mobilen. Sen kan du fundera på vilken typ av kamera + objektiv du bör satsa på framöver. Jag har plåtat med Nikon SLR sen 1969, D50 och D300 sen 2006/2009, Panasonic LX3, Fuji X100 och nu en Leica M Monochrom. Jag kör i stort sett enbart med fast optik (s.k. fotzoom krävs, något som skärper bildseendet). Så, fundera på vad du plåtar, varför du plåtar och hur du vill utvecklas. Kameran är ett verktyg som ska tjäna dig, inte ett redskap som fixar bilderna åt dig.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

hornavan

Aktiv medlem
Med min d3100 är det inte möjligt att ställa in det som behövs, tro mig jag har googlat samt haft hjälp av en som är fotograf.
Men uppskattar ändå att du valde att skriva att de kanske inte alltid är så bra och inget att prioritera.
Har relativt bra objektiv men finns mycket med kameran jag är missnöjd med och därför byter jag upp mig. Vilken av dessa två skulle du då välja?
Hej igen. Din fotografvän kanske behöver lära sig vad HDR är. Det krävs en kamera som kan ta en mörkare och en ljusare bild av ett motiv och det kan din kamera. Ställ kameran på M och ta en bild som är lite ljusare än kameran föreslår och en som är lite mörkare, sätt sedan ihop bilderna till en bild i valfritt progran och voila, du har en HDR-bild.
Jag vet inget om Nikon annat än att de är stora klumpiga och omoderna jämfört med tex m4/3 och andra spegellösa kameror.o
För femtusen får du tex en Lumix G6 eller en Olympus E-PL5, små nätta kameror. Jag har själv efter 40 år med traditionella systemkameror nu konverterat till M4/3 och är supernöjd.
Eftersom du inte har så stor utrustning är steget in i framtiden inte så stort. Go for it!
 
HDR fixar du i efterbehandling, med tex Photoshop. Det kan du, som tidigare skrevs, göra med alla kameror. Däremot har vissa kameror en inbyggd funktion för HDR, men man har inte alls samma möjligheter att styra hur den slutliga bilden ska bli.

Om du vill utveckla ditt fotograferande och ta steget från "gröna-automatik-läget" så tycker jag du ska satsa på en D7000. Då får du en riktigt kompetent kamera att växa i!


Obs. Tror inte D7000 har en inbyggd HDR funktion...
Funderade på en D7000 förut, det dog som av och varit sugen på denna d5200. Men som du säger så går mycket göra själv och är inte så mycket för automatiklägen men klart att HDR är ju bara en kul grej att kunna och inget som avgör hela kameraköpet. Däremot så var jag så osäker på d3300 men efter några svar här samt ännu mer jämförelser blir det en uppgraedering från 3 serien, kanske blir det 5 serien eller så kolla jag på en 7a.
Ändå roligt höra vad andra tycker och tänker :)
 
Vad vill du med din fotografi? HDR är ju bara en teknisk grej, något som inte har med kameran att göra. Varför DSLR? Spegellöst - ett alternativ? Varför zoomglugg och inte fast optik? Om jag var du skulle jag testa att under ett par månader enbart plåta med mobilen. Sen kan du fundera på vilken typ av kamera + objektiv du bör satsa på framöver. Jag har plåtat med Nikon SLR sen 1969, D50 och D300 sen 2006/2009, Panasonic LX3, Fuji X100 och nu en Leica M Monochrom. Jag kör i stort sett enbart med fast optik (s.k. fotzoom krävs, något som skärper bildseendet). Så, fundera på vad du plåtar, varför du plåtar och hur du vill utvecklas. Kameran är ett verktyg som ska tjäna dig, inte ett redskap som fixar bilderna åt dig.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
Hej, tack för ditt svar! För mig är det inte läge att gå tillbaka till en sådan kamera, har haft förut från olympus. Bytte upp mig till en billigare systemkamera och nu är jag redo ta mitt fotande vidare, har kanske inte så mycket bilder uppe här på min sida men fotar mycket i vardagen där porträtt och macro har varit det "senaste" i två års tid. Anledningen till en HDR funktion är mest för roligt, egentligen inget livsviktigt utan kanske mest en tanke om att utveckla till en bredare scen. Så som att börja fota landskap, men som sagt kan man göra utan HDR också. För precis som du säger är kameran mitt verktyg för att jag ska få det jag vill och inte fixa åt mig. Vilket också är anledningen till att jag inte kommer byta till en annan kamera utan blir en d5200 alternativt en d7000 som vissa tipsat om.
Uppskattar ändå att du tog dig tid att tipsa men jag vet vad jag är ute efter, behöver bara lite hjälp av några som har lite mer erfarenhet om just kameror (speciellt Nikon då ingen jag känner fotar med Nikon utan endast Canon - de är inte till så mycket hjälp tyvärr.)

Jennifer
 

FiCa1

Aktiv medlem
Hej, tack för ditt svar! För mig är det inte läge att gå tillbaka till en sådan kamera, har haft förut från olympus. Bytte upp mig till en billigare systemkamera och nu är jag redo ta mitt fotande vidare, har kanske inte så mycket bilder uppe här på min sida men fotar mycket i vardagen där porträtt och macro har varit det "senaste" i två års tid. Anledningen till en HDR funktion är mest för roligt, egentligen inget livsviktigt utan kanske mest en tanke om att utveckla till en bredare scen. Så som att börja fota landskap, men som sagt kan man göra utan HDR också. För precis som du säger är kameran mitt verktyg för att jag ska få det jag vill och inte fixa åt mig. Vilket också är anledningen till att jag inte kommer byta till en annan kamera utan blir en d5200 alternativt en d7000 som vissa tipsat om.
Uppskattar ändå att du tog dig tid att tipsa men jag vet vad jag är ute efter, behöver bara lite hjälp av några som har lite mer erfarenhet om just kameror (speciellt Nikon då ingen jag känner fotar med Nikon utan endast Canon - de är inte till så mycket hjälp tyvärr.)

Jennifer
För porträtt tycker jag att Nikons 50 mm f:2.0 är ypperligt på DX-formatet. Litet, lätt, billigt och optiskt mycket bra. Macro har jag bara kört lite med Nikon 105 mm f:2.8. Inte så billigt dock. Det finns många likvärdiga och billigare alternativ på marknaden. Lycka till med plåtandet.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

sumpan

Aktiv medlem
Största skillnaden mellan 3- och 5-serien är den fällbara skärmen, och de brukar kanske ligga en sensor-version före. Så ett byte till D5200 känns bara nödvändigt om man ofta fotar på höga iso eller känner att man behöver fällbar skärm. Fällbar skärm kanske är bra vid makro-fotografering?

D7000 har framför allt fler knappar för att snabbt ändra inställningar samt möjlighet att få autofokus på äldre objektiv. Kompromissar gör man med större storlek och högre vikt.

Som flera andra sagt, fundera lite på vad du vill utveckla. Det är helt ok att köpa en ny kamera bara för att du vill ha en ny, men då är det väldigt svårt för andra att ge råd. Då får du köra på det som känns rätt för dig.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nja, den viktigaste skillnaden är nog att D7000 har mycket bättre sökare än småsyskonen. Och att man får af med alla af-objektiv.
Och vädertätningen, inte att förglömma.

När det gäller HDR så är det rätt knepigt med D3000-serien även om det går. Detta eftersom de saknar inbyggd HDR-funktion (som ändå sällan är särskilt bra) och dessutom saknar de automatisk gaffling (något som underlättar oerhört om man vill göra sin HDR i efterbehandlingen). Det alternativ som återstår är att gaffla för hand med exponeringskompensationen.
 
ANNONS