Annons

Ny kamera, behöver råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

adaq

Medlem
hej, ska köpa ny systemkamera så jag vänder mig till experterna. Mina krav är att den ska kunna ta skarpa bilder, klara av höga iso tal utan brus, filma i 1080p 60fps, bildstabilisator är också trevligt. Det gör inget om ni skulle rekommendera en kamera över budgeten (max 1000kr över) då jag känner fotohandlaren. Skriv gärna bra och dåligt med kamerorna ni rekommenderar. Tack på förhand!
 

Agneta L

Medlem
hej, ska köpa ny systemkamera så jag vänder mig till experterna. Mina krav är att den ska kunna ta skarpa bilder, klara av höga iso tal utan brus, filma i 1080p 60fps, bildstabilisator är också trevligt. Det gör inget om ni skulle rekommendera en kamera över budgeten (max 1000kr över) då jag känner fotohandlaren. Skriv gärna bra och dåligt med kamerorna ni rekommenderar. Tack på förhand!
Du startade en diskussion med samma frågeställning för tre dagar sen här i Forum. Varför börja om från början igen?
 

adaq

Medlem
För att då frågade jag om vilken av de två kamrorna jag skulle köpa men enligt en kompis var inte det ett bra val. Därför är jag intreserad av vad ni rekommendera, och varför ni rekommenderar det...
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja, rekommendationerna lär ju knappast ändras i den här tråden. Nikon D3300 är i dagsläget den kameran i den här prisklassen som har bäst förutsättningar att ge dig skarpa bilder på grund av avsaknad av antialiasfilter. Vill du ha något spegellöst titta på Sony A6000, som har lika stor sensor, dock med AA filter, och väldigt bra autofokus.


Varför var de kameror du hade tänkt dig inte bra val?
 

Pisquare

Aktiv medlem
Köp billigast möjligt om du inte fotat mycket tidigare. Är du nybörjare har du att göra i flera år. Kvalitén är idag mycket god. Prova om du gillar det. Skapa bilder. Testa massor. Framkalla. Bli medlem på FS och utvecklas.

/R
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns inga dåliga kameror kvar på marknaden idag. De är utkonkurerade.
Det du gör är att du väljer ett system när det gäller systemkameror.
Canon Nikon Pentax Sony är väl de stora.
De har lite olika inriktningar.
Tele eller fågelfotografering -Canon
Vidvinkel - Nikon
Vattentåligt -Pentax
Spegellöst
Sport - inte Sony pga 120-300/2,8

MEN alla dessa för eller emot är BARA intressant OM du är intresserad av att hosta upp 15-100 tusen för ett enda objektiv.
Ska du ha ett hus av billigare sort och en till tre kit-objektiv så kan man i princip välja vilken tillverkare som. För en fotografisk allätare spelar valet inte så stor roll.
Vet du däremot redan nu att kameran skall fungera för ett speciellt syfte, då är valet viktigare.
Men man måste samtidigt vara beredd på att betala för att det skall funka.
Så handen på ditt eget hjärta: vad o hur vill du kunna fotografera?
 

Pisquare

Aktiv medlem
Det finns inga dåliga kameror kvar på marknaden idag. De är utkonkurerade.
Det du gör är att du väljer ett system när det gäller systemkameror.
Canon Nikon Pentax Sony är väl de stora.
De har lite olika inriktningar.
Tele eller fågelfotografering -Canon
Vidvinkel - Nikon
Vattentåligt -Pentax
Spegellöst
Sport - inte Sony pga 120-300/2,8

MEN alla dessa för eller emot är BARA intressant OM du är intresserad av att hosta upp 15-100 tusen för ett enda objektiv.
Ska du ha ett hus av billigare sort och en till tre kit-objektiv så kan man i princip välja vilken tillverkare som. För en fotografisk allätare spelar valet inte så stor roll.
Vet du däremot redan nu att kameran skall fungera för ett speciellt syfte, då är valet viktigare.
Men man måste samtidigt vara beredd på att betala för att det skall funka.
Så handen på ditt eget hjärta: vad o hur vill du kunna fotografera?

Amen! (Kunde inte skrivit det bättre själv Erik)
 
ANNONS