Annons

Blir aldrig nöjd med någon kamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hallå där kära fotosidevänner.. Jag vet inte om detta drabbat många av er.. men snart har jag nästan slutat fotografera pga att jag aldrig känner mig nöjd med någon av de kameror jag har.. Jag har två systemkameror, en kompaktkamera och 3 enklare spegellösa kameror..

Ofta vill jag ta min stora systemkamera, men den känns alltid för tung.. Sen vill jag ta den lilla systemkameran för vikten och storleken.. men den har så dåligt dynamiskt omfång.. sen börjar jag titta på min bildkvalité-mässigt bästa spegellösa, men den är sååå seg.. sen tittar jag på min lite snabbare spegellösa, men de filerna duger inte i längden.. sen tittar jag på kompakten, den är liten och hyffsat snabb, men filerna duger helt enkelt inte..

Sen börjar jag titta på mina analoga (har mörkerrum) men så blir jag så frustrerad att jag inte är tillräckligt duktig i mörkrummet för att göra negativen rättvisa.. så det brukar sluta med att jag bara tar med nån av de mindre digitala spegellösa och går runt och är missnöjd fast jag borde fotografera..

Jag har längtat efter en fuji x100 sen de släpptes (nu en x100s eller x100T förstås) men är alltid så tveksam.. kommer jag vara lika missnöjd med den? Slöhet, batteritiden, vikten, storleken.. osv osv..

Jag kanske helt enkelt ska sluta fotografera? Det är liksom aldrig roligt längre då jag bara retar mig på kamerornas brister hela tiden.. *suck*

Tack för ni läst!

/Danne
 

wilper

Aktiv medlem
Problemet verkar vara att du har för många alternativ. Om du bara hade en kamera skulle den vara rätt val i alla lägen.

Jag har själv funderat i liknande banor efter att ha samlat på mig lite för många kameror. Men jag föredrar att se saken från andra hållet, jag väljer den utrustning som är bäst lämpad för det jag skall göra för stunden. Att den är sämre på andra fronter får jag leva med.

I slutändan finns det inte någon kamera som är bäst i alla situationer, man måste alltid göra prioriteringar och avvägningar.

... om man då inte ser till att bara ha en kamera. :)
 

Dagernas

Aktiv medlem
Testa att strunta i tekniken en period. Ta med en kamera och fokusera på att hitta spännande motiv och annorlunda vinklar. Då kanske lusten återvänder.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Problemet verkar vara att du har för många alternativ. Om du bara hade en kamera skulle den vara rätt val i alla lägen.

Jag har själv funderat i liknande banor efter att ha samlat på mig lite för många kameror. Men jag föredrar att se saken från andra hållet, jag väljer den utrustning som är bäst lämpad för det jag skall göra för stunden. Att den är sämre på andra fronter får jag leva med.

I slutändan finns det inte någon kamera som är bäst i alla situationer, man måste alltid göra prioriteringar och avvägningar.

... om man då inte ser till att bara ha en kamera. :)
Ja, för många alternativ, så är det säkert.. men hur fan gör man sig av med runt 40 olika kameror? (mest gamla analoga).. Det kommer ta flera år.. Herregud.. Usch.. Får väl helt enkelt bara låsa in dom nånstans och glömma dem.. :)
 

Skånetorpare

Ny medlem
Fel tänk?

Ja, för många alternativ, så är det säkert.. men hur fan gör man sig av med runt 40 olika kameror? (mest gamla analoga).. Det kommer ta flera år.. Herregud.. Usch.. Får väl helt enkelt bara låsa in dom nånstans och glömma dem.. :)
Hej
Svar från en överårig amatör!
Låsa in och glömma - kanske ser du problemet från galen sida.
Gamla kameror är ett minne av det som var. Att vissa av oss inte kan låta bli att gå i barndom betyder inte automatisk att du måste göra likadan!
Sätt upp dina klenoder i ett vitrinskåp och ha dom som minne av det som var. Vissa av dom är till och med rena smycken.
Om du kan ta det från den sida blir det kanske enklare att komma loss.
En sidofråga i sammanhanget är - varför kommer det ständigt nya kameror?
För producenterna är det en fråga om att mjölka konsumenterna bl a.
Men det kommer ju också nya alster som ständigt ska övergå både sig själva och andra.
Att vi en dag ser en kamera som alla anser perfekt - tror jag inte på!
Jag är övertygat om att du i högen har en kamera som du har ett speciellt öga till.
Ta fram den använd den och bara den. Finn lite goda glas och använd dom men bara när du känner att "nu är det NU".
Ingen är perfekt, ingen kommer att bli det, minst av allt i andras ögon.
Om jag får ta mig själva - ja så plockar jag fram kameran när jag känner det är rätt och då tar jag bilder främst för min egen skull.
Finn det någon annan som gillar det jag gör - ja då är det svårt att bli missnöjd men något krav är det inte.
I fjol köpte jag en Canon 1200d och har under året gjort ca 2500 bilder. Av dom finns ca 250 som jag inte vill göra mig av med resten är borta igen. Det är en enkel kamera som gillar att jag tänker till innan jag skjuter, enkel att ta med och med en gammal Yashica DSB 2,8/28. Med den är jag nöjd. Till och med så nöjd att jag i stort sett har lagt mitt s/v fottande åt sidan och det hade jag inte räknat med!!!
Således kompis - upp ur soffan och ut med kameran. På brännet - som man säger i Skåne.
 

Tommy_H

Aktiv medlem
Bli periodare!

Mitt råd Danne är att du blir periodare! Bestäm dig för att bara använda en analog kompaktkamera under en tid och rör inget annat eller använd bara en av dina gamla klenoder med bara ett objektiv och utan ljusmätare under en tid eller fotografera bara svartvitt, eller bara Low Key, eller bara...något annat. Det finns ett orstäv som säger "The camera is good enough, are you?", det ligger något i det:)

Begränsa dig genom att bli periodare:)

Med vänlig hälsning,
Tommy
 

Worley

Avslutat medlemskap
Du är väl inte ensam om denna problematik.

En lösning kan vara att börja fokusera på själva estetiken i bilden, istället för de tekniska sidorna av bilden.

Bra bilder är sådana som "talar" till betraktaren, då ser man bara "bilden" och lägger inte märke till den tekniska bildkvalitén.

Om du närgranskar ett antal bilder som är världsberömda, märker du säkert att många av dem inte är teknisk perfekta. Men de har ett innehåll som gör dem uppskattade.

Testa att fota med en kamera och ett kitobjektiv, sök bilden och snöa inte in på sensorns eller objektivets brister. Fixa lite i efterbehandlingen.

Och det kan vara en bra idé att göra dig av med några kameror som du sällan använder. Onödigt och störande att ha dem omkring sig.
 

Zepofan

Aktiv medlem
Som någon redan sagt. Ta fram en av dina gamla analoga kameror. Köp några rullar film. Kanske framkalla själv.
Själv satt jag fast lite i fotograferandet för ett tag sen. Köpte mig en analog mellanformatare (Bronica ETRSi) Några rullar 120-film sena är det roligt att fota igen :)
 

ROOL

Aktiv medlem
Känner igen känslan

Känner igen mig lite granna. Jag är lite mer amatör och har inte riktigt så många kameror. Men det händer att jag har köpt en ny kamera och inte blir bilderna bättre för det.

Har nog insett att fotointresset går i vågor som alla andra intressen. När man har inspiration och ett mål så går det med vilken kamera som helst.

Visserligen ökar intresset om jag får en ny kamera i handen. Men det är kortvarig lycka. Ungefär som man köper en ny bil. När första lagret av damm har lagt sig på instrumentpanelen så ...........

Sen blir jag frustrerad över att bilderna inte blir så bra. Man stirrar sig blind på alla fantastiska bilder som finns exempelvis på den här sidan och blir frustrerad över att ens egna bilder inte blir så bra.

Jag har kappseglat en hel del på amatörnivå. Samma sak där. Folk köpte nya segel och blev besvikna att det inte gick mkt. bättre. Tränade var det få som gjorde! De som tränade presterade betydligt bättre med sämre grejor.

Slutsats:
Det gäller att hitta inspiration och börja träna. Lättare sagt än gjort.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
En del kameror är för stora.
En del kameror är inte tillräckligt kompetenta.
Vissa bilder kanske kräver specialutrustning eller exempelvis långa teleobjektiv.
En del kameror är bra på att filma.
Grejen är väl att ha rätt prylar med sig ut.
Mina kameror är jag nöjd med. Det är kul med utrustning, olika objektiv etc.

Jag har övergett försöken med digitalkompaktkameror. T.om en mobiltelefon kan duga långt.
De små spegellösa systemkamerorna är mycket kompetenta de minsta är inte större än de avancerade digitalkompakterna. Långzoomarna "bridge" kamerorna som ser ut som spegelreflexkameror men inte är det börjar få större och bättre sensorer. De är utmärkta att filma med.
4K börjar slå igenom, många upptäcker fördelarna, skärmar och TV-apparater som kan hantera formatet blir vanligare och vanligare.

Självklart kan man ta mycket fina bilder med kameror som har några år på nacken och kostar nästan ingenting att inhandla.
Det går ju även bra att cykla på en gammal oväxlad cykel med ballongdäck, men jag kör hellre några mil på en cykel med hårdare tryck i däcken och som har några växlar.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Slutsats:
Det gäller att hitta inspiration och börja träna. Lättare sagt än gjort.
Nja, det finns inget som heter inspiration bara transpiration. Eller, man kan inte sitta hemma i soffan och vänta på att lusten ska trilla på en.
Jag tror att nyckeln är att försöka blir bättre och lära sig. Gärna med hjälp av andra och genom att få synpunkter på sina bilder. Det kan öppna upp ögonen. Och kameran är egentligen fotografens förlängda öga.
 

ROOL

Aktiv medlem
Nja, det finns inget som heter inspiration bara transpiration. Eller, man kan inte sitta hemma i soffan och vänta på att lusten ska trilla på en.
Jag tror att nyckeln är att försöka blir bättre och lära sig. Gärna med hjälp av andra och genom att få synpunkter på sina bilder. Det kan öppna upp ögonen. Och kameran är egentligen fotografens förlängda öga.
Det är väl träningen som är transpiration? Men vad kommer först hönan eller ägget?
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Det kanske inte hjälper att fokusera på det materiella i det här fallet, men du kan få köpa min x100s billigt så får jag kanske råd med min nya dröm, Leica q :) Men som sagt, det är nog på det mentala planet du hittar svaret och mer inspiration. Lycka till!
 

ROOL

Aktiv medlem
Inspirationen är att gilla bilder, tycka om att se på bilder. Träningen är att skapa bilderna.
Jag tror inte vi tycker så väldigt olika. Håller helt och hållet med om att inspiration ytterst sällan flyger på en i soffan:) Helt enig om att titta på bilder kan ge inspiration att försöka själv.

Men det finns säkert en anledning varför fototidningar har med utrymme för tester och andra artiklar än fina bilder. De vet att det är detta läsarna vill ha...samt att det är genom annonser man finansierar tidningen.

Ja ja. Nu är det 5 timmar sedan jag tog sista senaste bilden. (Med min mobiltelefon på flygplatsen när motivet dök upp!)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har nyligen tittat på mina gamla bilder tagna med min Nikon FM. Inköpt 1980.
Om den kameran hade varit digital så hade jag aldrig mer köpt en kamera.
Om man börjar snöa in på antal pixlar , dynamiskt omfång och övrig teknik...ja då blir man nog aldrig nöjd. Det finns för stort utbud helt enkelt och några trillar dit på tekniken/reklamen istället för att fokusera på själva grejen , nämligen fotograferandet.
 

ROOL

Aktiv medlem
Jag upplevde något liknande när jag digitaliserade mina 40 år gamla dia bilder för några år sedan.

Min teknik då var inte bra. Många gick pga. oskärpa. Ännu fler därför att solnedgångar och annat var helt ointressant 40 år senare. Däremot om det fanns en människa eller en detalj som visade tidsperspektivet så var det intressant även om exponering och skärpa inte var perfekt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men det finns säkert en anledning varför fototidningar har med utrymme för tester och andra artiklar än fina bilder. De vet att det är detta läsarna vill ha...samt att det är genom annonser man finansierar tidningen.
Fast tvärt om är ju vanligast. Det är oftast bara specialnummer som har mer test än bild. Att det är mer bilder än tester i tidningarna har flera anledningar: folk är intresserade av bilder, en tidning måste ha en attraktiv mix, tester är dyra att producera osv.

Nu till ämnet:
Det låter som du delar samma bekymmer som väldigt många andra: Du saknar något vettigt att fotografera. Motiv som gör dig entusiastisk och sugen att fotografera.

När man är taggad på att fotografera något brukar kamerabekymren blekna. Det stora fokuset är ju på att fånga bilden.

Mitt råd är att du ska fundera på vad du har lust att fotografera. Det kanske kräver att du åker iväg någonstans, men det är det alldeles säkert värt. Med en härlig fotoupplevelse med sig hem gör det inget om man sedan är mer inaktiv på hemmafronten ett tag.
 

ROOL

Aktiv medlem
Håller helt med.

Var i Grand Canyon och naturligtvis var intresset på topp.

Bilderna var jag nöjd med även om jag sett bättre ;-) De var ju mina.

Men lite irriterande att det måste till sådana "Exotiska mål" för att intresset skall vara på topp.
Köpte t.o-m. mitt första stativ som användes!

Men som sagt, det går i vågor. Och det gör i princip alla mina intressen.

Kanske bara att gilla läget!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det kanske finns spännande motiv på närmare håll? Att kliva upp innan solen går upp på morgonen och åka ut till någon sjö kan ge häftiga bilder. Bokskog i Skäralid, höst i fjällen osv.

Finns säkert spännande ställen om du researchar lite.
 
ANNONS