Annons

Sigma, Tamron eller rent av Sony på A7II

Produkter
(logga in för att koppla)

mabzor

Aktiv medlem
Jag tänker såhär.

Jag är ute efter ett eller 2 nya objektiv till min A7II, men det finns ju massor att välja på.

Just nu har jag adapter till mina canon objektiv och de är väl inga att skryta med men mitt 50mm 1.8 sitter alltid på.

Objektiven som intresserar mig är nog främst fasta men tittar även på zoom.

- Fasta objektiv
- Zoom (24-70 eller liknande)
- Ljuskänsligt
- Pris vänligt (Nytt som begagnat)
- Hög bildkvalité
- AF med adapter
- Fullformat

Vad har ni för erfarenhet av att köra med Tamron & Sigma på en Sony A7?

(Jag fotar främst mina barn, porträtt, natur, (saknar lite vidare optik)

Jag önskar inte svar på alla frågor utan de svar som NI har upplevt funkar bra eller bättre eller kanske rent av bäst, eller bara tips om hur jag ska tänka.

Fler frågor dyker säkert upp så detta inlägg kommer säkert uppdateras.
 

afe

Aktiv medlem
Samyang 135/2,0. Jag har den till min A6000, och med den större sensorn i din kamera blir den ännu bättre :)
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Samyang har väl ett 14mm f2.8 också. Kan inget om det, men det är ju vidvinkel så det räcker i alla fall. Tror jag sett att det ska vara väldigt skarpt. Autofokus vet jag dock inte, men är det mestadels för landskap eller liknande vill man kanske ändå helst köra manuell fokus. :)
 

mabzor

Aktiv medlem
Samyang har väl ett 14mm f2.8 också. Kan inget om det, men det är ju vidvinkel så det räcker i alla fall. Tror jag sett att det ska vara väldigt skarpt. Autofokus vet jag dock inte, men är det mestadels för landskap eller liknande vill man kanske ändå helst köra manuell fokus. :)
Dem kostar inte allt för mycket pengar så kan vara värt det kanske men man får oftast vad man betalar för.

Frågan är vilken kvalité den ger I hela bilden. Skarpt ända ut i kanterna?

Manuellt är jag van vid men AF hade varit skönt för alla sköna ögonblick bilder på barnen, inte med 14 mm dock.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Dem kostar inte allt för mycket pengar så kan vara värt det kanske men man får oftast vad man betalar för.

Frågan är vilken kvalité den ger I hela bilden. Skarpt ända ut i kanterna?

Manuellt är jag van vid men AF hade varit skönt för alla sköna ögonblick bilder på barnen, inte med 14 mm dock.
Att man "får var man betalar för" är en tumregel du kan kasta direkt om du ska komma någon vart i kameravärlden, nu för tiden är många tredjepartsobjektiv lika bra eller bättre än originalen. :) Samyang 14 2.8 är helt enkelt brutalt skarp och bra. Till och med skarpare än Canons egna för 20,000:-. Det enda du inte får är ju givetvis autofokus, allt annat är toppenbra.
 

mabzor

Aktiv medlem
Att man "får var man betalar för" är en tumregel du kan kasta direkt om du ska komma någon vart i kameravärlden, nu för tiden är många tredjepartsobjektiv lika bra eller bättre än originalen. :) Samyang 14 2.8 är helt enkelt brutalt skarp och bra. Till och med skarpare än Canons egna för 20,000:-. Det enda du inte får är ju givetvis autofokus, allt annat är toppenbra.
Många vill in på den optiska marknaden och du har säkert rätt i det du nämner. Någonstans måste kvalitén vara begränsad också och bra är väl det att dem inte gör det i optiken utan minskar i antal funktioner eller på "ytan".

Skulle vara trevligt att testa ett sådant objektiv.
 

afe

Aktiv medlem
Att man "får var man betalar för" är en tumregel du kan kasta direkt om du ska komma någon vart i kameravärlden, nu för tiden är många tredjepartsobjektiv lika bra eller bättre än originalen. :) Samyang 14 2.8 är helt enkelt brutalt skarp och bra. Till och med skarpare än Canons egna för 20,000:-. Det enda du inte får är ju givetvis autofokus, allt annat är toppenbra.
Ni jämför du ett av Canons äldsta objektiv med EF-fattning med ett relativt nykonstruerat. Just Samyangs 14mm är inte så imponerande tycker jag. Canon 11-24 och 16-35/4 är bättre (liksom Tamron 15-30).
 
ANNONS