Annons

El Capitan och CS6

Produkter
(logga in för att koppla)

arne strömberg

Aktiv medlem
Hej!
Jag kör idag med Mavericks på min iMac, och använder Photoshop CS6 och ACDSee Mac Pro. Ursprungligen körde jag Mountain Lion, och hade aldrig några problem efter att jag uppgraderade till Mavericks. Allt funkar bra. Sedan läste jag att vissa hade problem med bilder efter att ha uppgraderat till Yosemite, och jag har inte kommit mig för att göra någon uppgradering. Kan man lugnt uppgradera till El Capitan nu eller kan det bli problem med bildhantering/behandling? Är det att rekommendera? Finns det nackdelar med att inte uppgradera?
Tacksam för synpunkter.
Arne
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag kör idag med Mavericks på min iMac, och använder Photoshop CS6 och ACDSee Mac Pro. Ursprungligen körde jag Mountain Lion, och hade aldrig några problem efter att jag uppgraderade till Mavericks. Allt funkar bra. Sedan läste jag att vissa hade problem med bilder efter att ha uppgraderat till Yosemite, och jag har inte kommit mig för att göra någon uppgradering. Kan man lugnt uppgradera till El Capitan nu eller kan det bli problem med bildhantering/behandling? Är det att rekommendera? Finns det nackdelar med att inte uppgradera?
Tacksam för synpunkter.
Arne


Kan säga att flera av mina CC-2015-program går mycket ostabilt på 10.11
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Kan säga att flera av mina CC-2015-program går mycket ostabilt på 10.11
Jag uppgraderade först när 10.11.1 kom som rensade bort flera tidigare buggar. Har också CC2015 och tycker det funkar fint. Fast blir galen på lightrooms nya import, även efter den senaste uppgraderingen. Men det har ju inte med El Capitan att göra.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har i och för sig "perpetual" LR6 och inte CC men gick tillbaka till 6.1.1 efter Adobes strul vid lanseringen av 6.2, dels för att få tillbaka den gamla importfunktionen (även om den nya inte var katastrofal, men saknade vissa funktioner) men framför allt för att kunna synkronisera mapparna korrekt.

I 6.2 gick det inte att synka en huvudmapp och få alla undermappar medsynkade automatiskt. Man var tvungen att gå ned och ta varje mapp för sig. Mycket frustrerande!

Mitt kvarvarande problem är att minneskorten i den inbyggda läsaren (iMac, MacMini och Macbook Air) inte alltid dyker upp som förr, utan kräver omstart varje gång för att "se" kortet.
Verkar dock fungera om man kopplar in en extern kortläsare.

Kommer tydligen fixar till problemen enl Adobe, men när vet man inte. Man har i alla fall lovat att lägga tillbaka den gamla importfunktionen.
 

leffe-p

Aktiv medlem
Vill ha kvar den nya importfunktionen

Kommer tydligen fixar till problemen enl Adobe, men när vet man inte. Man har i alla fall lovat att lägga tillbaka den gamla importfunktionen.
Hoppas att man i så fall kan välja vilken man vill ha. Efter lite tillvänjning tycker jag den nya är bättre. Framförallt visning av bilder som skall importeras och tydligheten i vilka som redan finns i katalogen

/Leif
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Hoppas att man i så fall kan välja vilken man vill ha. Efter lite tillvänjning tycker jag den nya är bättre. Framförallt visning av bilder som skall importeras och tydligheten i vilka som redan finns i katalogen

/Leif
Jodå, den är inte dum - värre var att finesser som att automatiskt kunna få kortet utmatat var sumpade!
 

Ulf Ohlsson

Medlem
Hej!
Jag kör idag med Mavericks på min iMac, och använder Photoshop CS6 och ACDSee Mac Pro. Ursprungligen körde jag Mountain Lion, och hade aldrig några problem efter att jag uppgraderade till Mavericks. Allt funkar bra. Sedan läste jag att vissa hade problem med bilder efter att ha uppgraderat till Yosemite, och jag har inte kommit mig för att göra någon uppgradering. Kan man lugnt uppgradera till El Capitan nu eller kan det bli problem med bildhantering/behandling? Är det att rekommendera? Finns det nackdelar med att inte uppgradera?
Tacksam för synpunkter.
Arne
Nu hoppar jag lite här men tar en chans när jag ser att det finns Mac och Ligthroomanvändare här. Jag tömmer mitt minneskort i Bilder. När jag sedan vill arbeta med dem i Lightroom har jag inte hittat ett enkelt sätt att öppna filerna. Att lägga ett extra bibliotek i Lightroom tar dubbel plats på disken. Hur gör ni?
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Varför öppnar du bilderna i "Bilder" om du skall jobba med dem i LR?

Apple "gömmer" i vanlig ordning bilderna och gör dom normalt oåtkomliga i Finder. Skall du jobba med dem i ett annat program (också) måste du exportera från Bilder - inte så praktiskt...... dubbla exemplar alltså.
 

Ulf Ohlsson

Medlem
Varför öppnar du bilderna i "Bilder" om du skall jobba med dem i LR?

Apple "gömmer" i vanlig ordning bilderna och gör dom normalt oåtkomliga i Finder. Skall du jobba med dem i ett annat program (också) måste du exportera från Bilder - inte så praktiskt...... dubbla exemplar alltså.
Ja din fråga är givetvis befogad och det beror nog på min okunnighet och ny med Mac. Bilder har väl sina fördelar även om det inte går upp mot Lightroom . Om jag laddar in i Lightroom, får jag samma problem om jag vill öppna i Bilder? (dubbla filer)
 

Måns H

Aktiv medlem
Kollade statistiken

Bedömningarna om El Capitan på Apples hemsida ligger på antingen 4-5 eller 1. Många upplever strul.

(Förr eller senare blir man tvungen att uppgradera. Jag körde Snow Leopard, alltså versionen som lanserades med "no new features" och funkade jättebra tills banken inte godtog den versionen. Då krävde uppgraderingen till Yosemite mycket jobb, att byta så sällan är inte heller bra. Ett för säljarna genialt system, ständigt nya versioner kräver nya datorer för att orkas med. Mindre bra för såna som mig som har datorn som ett redskap man inte vill fundera på utan ska funka som vanligt.)
 

arne strömberg

Aktiv medlem
CS6 var frågan

Hm, mycket snack om lightroom mm blev det. Eftersom jag använder ACDSee så behöver jag aldrig hålla på och importera och exportera, det programmet öppnar och läser snabbt in de bildmappar man söker. Jag för över bilderna till datorn med EOS utility, sedan använder jag ACDSee för organisering och visning och CS6 för bildbehandling. Jag antar att man inte kommer ifrån att uppdatera även om jag tycker allt funkar bra nu. Vad jag kan utläsa av era svar hittills så verkar ingen direkt avråda från att uppdatera.
Tack för svaren.
Arne
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Hm, mycket snack om lightroom mm blev det. Eftersom jag använder ACDSee så behöver jag aldrig hålla på och importera och exportera, det programmet öppnar och läser snabbt in de bildmappar man söker. Jag för över bilderna till datorn med EOS utility, sedan använder jag ACDSee för organisering och visning och CS6 för bildbehandling. Jag antar att man inte kommer ifrån att uppdatera även om jag tycker allt funkar bra nu. Vad jag kan utläsa av era svar hittills så verkar ingen direkt avråda från att uppdatera.
Tack för svaren.
Arne
Jag har kört El Capitan ända sen betan kom och nu med version 10.11.1 är den rätt problemfri och stånkar på bra.
Vissa problem har jag ibland med Airplay, men inte värre än att en omstart oftast löser dom.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Ja din fråga är givetvis befogad och det beror nog på min okunnighet och ny med Mac. Bilder har väl sina fördelar även om det inte går upp mot Lightroom . Om jag laddar in i Lightroom, får jag samma problem om jag vill öppna i Bilder? (dubbla filer)
Ja - "laddar in i LR" är väl egentligen inte rätt term - du lägger in dina bilder i de mappar organiserande som du vill och låter LR "ta hand" om dom.
Du får en filstruktur i Finder som också finns i LR. Du kan sedan välja vilket sätt du vill använda för att lägga till nya bilder: Via Finder och sedan synkronisera mapparna i LR eller sköta importen (t ex direkt från minneskortet) med LR.

Bilder från din filstruktur som du vill att "Bilder" ska jobba med, läggs alltid in i på Apples sätt, dvs dolda genom att kopieras dit. Två kopior alltså.
Som du nämnde så blir det ingen extra kopia om du låter Bilder ta hand om importen (t ex från minneskortet), men du kommer inte att se eller kunna påverka bilderna på annat sätt än med Bilder.
Exporterar du blir det förstås ändå kopior.

Att Apple "gömmer" filerna har alltid irriterat mig och så funkade ju även iPhoto.

Vad gäller nya Bilder så finns det en del funktioner i bildbehandlingen som är riktigt bra...... Lika bra som LR är den totalt sett inte - inte heller lika bra som nedlagda Aperture. Den har dock fördelen att vara "icke-förstörande" (som LR), vilket gör att man alltid kan återgå till originalbilden.
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Bedömningarna om El Capitan på Apples hemsida ligger på antingen 4-5 eller 1. Många upplever strul.

(Förr eller senare blir man tvungen att uppgradera. Jag körde Snow Leopard, alltså versionen som lanserades med "no new features" och funkade jättebra tills banken inte godtog den versionen. Då krävde uppgraderingen till Yosemite mycket jobb, att byta så sällan är inte heller bra. Ett för säljarna genialt system, ständigt nya versioner kräver nya datorer för att orkas med. Mindre bra för såna som mig som har datorn som ett redskap man inte vill fundera på utan ska funka som vanligt.)
Just så. Jag körde en tio år gammal windowsdator till förra månaden för scanning och photoshop. Det hade funkat ännu bättre om jag aldrig hade uppdaterat något. Det här skriver jag på min nya macbook pro, och jag är rädd att den inte kommer att hålla lika länge. (Min iPhone 4 blev betydligt långsammare när jag "uppgraderade" den.)
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Adobe CS6 + El Capitan?

Såg att när jag skriver detta så finns El Capitan i version 10.11.2.

Någon som kommit lite längre i test av CS6 och El Capitan? Börjar bli för många andra program som behöver upp till El Capitan för att jag ska kunna stanna kvar på 10.9.5.
 

joakim d

Aktiv medlem
Hej!
Jag kör idag med Mavericks på min iMac, och använder Photoshop CS6 och ACDSee Mac Pro. Ursprungligen körde jag Mountain Lion, och hade aldrig några problem efter att jag uppgraderade till Mavericks. Allt funkar bra. Sedan läste jag att vissa hade problem med bilder efter att ha uppgraderat till Yosemite, och jag har inte kommit mig för att göra någon uppgradering. Kan man lugnt uppgradera till El Capitan nu eller kan det bli problem med bildhantering/behandling? Är det att rekommendera? Finns det nackdelar med att inte uppgradera?
Tacksam för synpunkter.
Arne
Jag har kört PS CS6 på 10.11 ganska länge nu, både på min bärbara och stationära, och upplever inga direkta problem med PS utan tycker det fungerat lika bra som på tidigare versioner av OS X.

(Insåg att jag citerade fel inlägg men det påverkar inte mitt svar :))
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Problem - nedladdning av bilder till MacBookPro fr Canon G1x

Varför öppnar du bilderna i "Bilder" om du skall jobba med dem i LR?

Apple "gömmer" i vanlig ordning bilderna och gör dom normalt oåtkomliga i Finder. Skall du jobba med dem i ett annat program (också) måste du exportera från Bilder - inte så praktiskt...... dubbla exemplar alltså.
Är det ungefär samma problem som jag har ?

Jag har en sprillans ny Mac Book Pro med El Capitan, och försöker ladda ner mina bilder från min kompaktkamera Canon G1x till datorn via kabel...jag har givetvis först installerat Canons egna programvara (medföljde kameran) Camera WIndow (Obs! Canons programvara EOS Utility är bara för EOS-modellerna) men det funkar inte alls ...

Bilderna hamnar i Mac:ens mapp "Bilder" där jag då rakt inte vill lägga dom, utan jag vill ha dom i min egen mappstruktur som skiljer på bl a kameror/fotodatum/Raw resp jpg etc. Mac:ens mapp "Bilder" kan få ta emot de simpla mobiltelefonbilderna, men definitivt inte råfiler från mina andra kameror!

Det märkliga är, att de första två veckorna funkade nerladdningen via kabel som jag ville, men sedan jag en gång (första gången som jag hade provat att tanka ner bilder från min nya iPhone 6s till Mac:en), så sket det sej därefter med nedladdning av G1x-bilder via kabel. Det verkade som om min nedtankning av bilder från min smartphone iPhone 6s "startade upp" Mac-mappen "Bilder" och den tror då sedan att jag vill ha allt i bildväg dit till Mac-mappen "Bilder"...NEEEJ!!!

Jag är vansinnigt frustrerad nu och trots två långa telefonsamtal med Apple-supporten verkar dom inte alls fatta eller vilja fatta vad som är problemet...

Kan någon på FS hjälpa mej??

mvh
/B
 

joakim d

Aktiv medlem
Hej

Jag vet inte varför du har fått tillbaka det men jag tycker det nya beteendet i OS X är väldigt irriterande vad gäller hantering av minneskort o anslutna kameror.

Om jag förstått ditt problem rätt så borde du kunna slippa problemet genom att klicka bort valet i kryssrutan till höger i bilden nedan (Open photos for this device) när Bilder startats. Jag kör engelskt OS men skärmdumpen är från Bilder (Photos) så det borde hitta något liknande,

En mer permanent lösning som kan vara intressant även för andra som använder fler olika kameror eller minneskort är att öppna programmet Terminal och köra följande kommande (klistra in och tryck Retur)

defaults -currentHost write com.apple.ImageCapture disableHotPlug -bool YES

PS
Bilder (Photos) är ett program i det här sammanhanget
DS
 

Bilagor

Canalog

Avslutat medlemskap
Hej

Jag vet inte varför du har fått tillbaka det men jag tycker det nya beteendet i OS X är väldigt irriterande vad gäller hantering av minneskort o anslutna kameror.

Om jag förstått ditt problem rätt så borde du kunna slippa problemet genom att klicka bort valet i kryssrutan till höger i bilden nedan (Open photos for this device) när Bilder startats. Jag kör engelskt OS men skärmdumpen är från Bilder (Photos) så det borde hitta något liknande,

En mer permanent lösning som kan vara intressant även för andra som använder fler olika kameror eller minneskort är att öppna programmet Terminal och köra följande kommande (klistra in och tryck Retur)

defaults -currentHost write com.apple.ImageCapture disableHotPlug -bool YES

PS
Bilder (Photos) är ett program i det här sammanhanget
DS
Hej Joakim och tack för ditt raska svar - jag ska prova det
så här ser det ut när jag startat program "Bilder", valt Inställningar...
 

Bilagor

Canalog

Avslutat medlemskap
Nytt försök idag

Om jag förstått ditt problem rätt så borde du kunna slippa problemet genom att klicka bort valet i kryssrutan till höger i bilden nedan (Open photos for this device) när Bilder startats. Jag kör engelskt OS men skärmdumpen är från Bilder (Photos) så det borde hitta något liknande,

En mer permanent lösning som kan vara intressant även för andra som använder fler olika kameror eller minneskort är att öppna programmet Terminal och köra följande kommande (klistra in och tryck Retur)

defaults -currentHost write com.apple.ImageCapture disableHotPlug -bool YES

PS
Bilder (Photos) är ett program i det här sammanhanget
DS
Hej igen Joakim

Nu har jag gjort ett nytt försök - dom 2 skärmdumpar jag la in igår va kanske inte riktigt relevanta i sammanhanget...

Så.jag kollade gm att "...klicka bort valet i kryssrutan till höger i bilden nedan (Open photos for this device) när Bilder startats" enl ditt förslag, sedan min kamera anslutits, och motsvarande kryssruta för mig var URKRYSSAD redan. Så där låg inte problemets lösning.

Den permanenta lösning du antyder lite längre ner "...defaults...osv" vågar jag mej inte riktigt på att göra...är för mkt Mac-novis för det!
 
ANNONS