Annons

Leveranstid för böcker från näthandel?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Har handlat ifrån de flesta näthandlarna tex. Scandinavian photo cyberphoto cdon Weehawken mfl. De skickar oftast samma dag och man får det dagen efter förutom cyberphoto men de ligger ju längre bort så det är ju postens fel. Men har köpt lite böcker ifrån adlibris och det kan ta nästan 4 dagar innan de ens skickar även fast det finns i lager. Någon som vet vad det beror på är det för att det är så billiga varor de inte har någon större prioritet att skicka fort eller är böcker krångligare att skicka?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
De flesta plockar, packar och skickar samma dag om antalet beställningar ligger i linje med planerad bemanning. Men om de får in många beställningar behöver några hänskjutas till nästa dag. Om de även den dagen får in oplanerat många beställningar växer högen av oplockade ordrar. Osv.
Om dessutom några på lagret blir sjuka sjunker takten.
Så småningom jobbar man dock ikapp och kommer i balans igen.

Inte så konstigt. Så funkar nog jobbet för de flesta av oss som inte arbetar i en fullständigt planeringsbar verksamhet.

Petter...
 

Lashis

Medlem
Kan väl bero på lite olika saker, Adlibris har väl en expresstjänst som tar 1-2 dagar (som kostar pengar) istället för 2-3 eller vad det nu står på deras sida, då prioriterar de förstås tjänsten som de tar betalt för och skickar de andra böckerna senare.

Istället för att bli förbannad och avbeställa och skriva skit om ett företag hade jag först och främst tagit kontakt med företaget i fråga för att höra vad som sker, svarar de inte eller har ett otillfredsställande svar så kan man ju avbeställa, det har man ju rätt till, inget konstigt.

Man får lite vad man betalar för, som vanligt.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Aha trodde bara postgången vart segare av express inte plockningen, hur är de andra bokhandlarna i jämförelse?
Kan väl bero på lite olika saker, Adlibris har väl en expresstjänst som tar 1-2 dagar (som kostar pengar) istället för 2-3 eller vad det nu står på deras sida, då prioriterar de förstås tjänsten som de tar betalt för och skickar de andra böckerna senare.

Istället för att bli förbannad och avbeställa och skriva skit om ett företag hade jag först och främst tagit kontakt med företaget i fråga för att höra vad som sker, svarar de inte eller har ett otillfredsställande svar så kan man ju avbeställa, det har man ju rätt till, inget konstigt.

Man får lite vad man betalar för, som vanligt.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Hur många böcker måste en person paketera och skicka per timme för att det ska gå ihop?
Hur många kan man paketera och hantera för att det ska vara schyssta villkor?

:)

Det tar väl den tid det tar och några dagar, det är kul iof att få sakerna man beställt på en gång t.o.m. om man kunde få dem dagen innan de beställdes.

Handla i butik det är en rekordsnabb leveranstid. Om inte butiken finns kvar, eller inte har ett lager som räcker till kundkretsen. Ptja, det har vi själva ställt till med. Det var helt ok att vänta någon vecka innan Ellos paketen kom hem förut, bonusen vara att det ofta var billigare än i butik ... Idag beställer vi en massa skräp från Kina och det är billigare att köpa däck från Tyskland inkl. frakt än att gå in en butik.

Några dagar kan vi ha överseende med.

God Jul.
 

Zebulah

Aktiv medlem
När det gäller Adlibris så är förklaringen den att de böcker som inte är alltför populära inte ligger i lager hos dem utan de samlar ihop ett antal beställningar till repsektive förlag och beställer i klump vilket innebär att de kanske inte beställer samma dag som din/min order kommer in och senskall böckerna in till dem och packas om.

I alla fall den förklaring jag fick när jag blev irriterad på att det tog så lång tid att få en bok men leveranstiden FRÅN dem låg helt klart inom den lovade.

Lite utanför tråden så är det inte Cyberphoto som ligger långt bort utan Ni bor på fel ställe *L*.
 

djungel

Aktiv medlem
Både Bokus och Ad Libris har ett enormt sortiment som de knappast kan ha på ett eget lager. Jag har aldrig regerat negativt på att det skulle ta 3-4 dagar innan de skickar tvärtom anser jag det vara mycket bra. Och billigt.
 
ANNONS