Annons

Dålig erfarenhet av Rajala

Produkter
(logga in för att koppla)

zootallures

Aktiv medlem
Har handlat ifrån de flesta näthandlarna tex. Scandinavian photo cyberphoto cdon Weehawken mfl. De skickar oftast samma dag och man får det dagen efter förutom cyberphoto men de ligger ju längre bort så det är ju postens fel. Men har köpt lite böcker ifrån adlibris och det kan ta nästan 4 dagar innan de ens skickar även fast det finns i lager. Någon som vet vad det beror på är det för att det är så billiga varor de inte har någon större prioritet att skicka fort eller är böcker krångligare att skicka?
Jag beställde från Rajala för 13 dagar sedan och de har fortfarande inte skickat! Första och sista gången jag handlar där. De verkar heller inte bry sig. Och de kallar sig för ProShop. Inte så professionellt. Men Adlibris...ja, det låter konstigt. Och inte imponerande. Har du kontaktat dem? Vet inte om det hjälper, men försöka duger.
 

Pocca

Aktiv medlem
Jag beställde från Rajala för 13 dagar sedan och de har fortfarande inte skickat! Första och sista gången jag handlar där. De verkar heller inte bry sig. Och de kallar sig för ProShop. Inte så professionellt. Men Adlibris...ja, det låter konstigt. Och inte imponerande. Har du kontaktat dem? Vet inte om det hjälper, men försöka duger.
13 dagar och inte skickat? Skulle avbokat ordern på ren grinighet om det vore jag själv som beställt. De bör inte sätta käppar i hjulet om de inte end packat paketet.

Som boende i Stockholm är en av väldigt få fördelar att man kan besöka de storas butiker och få varorns över disk. Har beställt från cyberphoto och de har grymt snabb leverans. Ett par dagar och avin eller paketet ligger i brevlådan!
 

afe

Aktiv medlem
Som boende i Stockholm är en av väldigt få fördelar att man kan besöka de storas butiker och få varorns över disk. Har beställt från cyberphoto och de har grymt snabb leverans. Ett par dagar och avin eller paketet ligger i brevlådan!
De flesta levererar så snabbt (inklusive amerikanska B&H), men inte hjälper det väl att bo i Stockholm när du beställer från Cyberphoto som håller till i Umeå?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag beställde från Rajala för 13 dagar sedan och de har fortfarande inte skickat! Första och sista gången jag handlar där. De verkar heller inte bry sig. Och de kallar sig för ProShop. Inte så professionellt. Men Adlibris...ja, det låter konstigt. Och inte imponerande. Har du kontaktat dem? Vet inte om det hjälper, men försöka duger.
Gällde det en vara som de hade i lager eller en som de väntade på från leverantör? Det sistnämnda inte ovanligt och då kan det ta tid. Rajala kör kampanjer ibland med riktigt lågt pris och då kan man få vänta. Vad köpte du?
 

Pocca

Aktiv medlem
De flesta levererar så snabbt (inklusive amerikanska B&H), men inte hjälper det väl att bo i Stockholm när du beställer från Cyberphoto som håller till i Umeå?
Givetvis inte! Försökte formulera att de som har butik i Stockholm (typ Rajala, Fotokungen, Scandinavian mm) kan man som boende besöka och köpa rakt över disk. Då däremot Cyberphoto inte gör det har jag "tvingats" beställa med leverans och då varit nöjd.
 

zootallures

Aktiv medlem
Gällde det en vara som de hade i lager eller en som de väntade på från leverantör? Det sistnämnda inte ovanligt och då kan det ta tid. Rajala kör kampanjer ibland med riktigt lågt pris och då kan man få vänta. Vad köpte du?
Jag beställde en del saker som de hade billigt under Black Friday (fredag den 27 november). Bl.a ett Sigma 70-200 2,8 som var över 2000:- billigare än Cyberphoto, en telekonverter, ett gäng med stativ. Totalt grejor för över 10 000:-. Då jag första gången chattade med dem (för en vecka sedan, 3/12) så skyllde de på att grejorna skulle skickas från deras centralllager i Finland (vilket inte framkommer på deras hemsida, där står det bara att det skall skickas från deras centralllager och eftersom jag handlar i en butik med .se adress, så antar jag att centrallagret ligger i Sverige) och att det var poststrejk i Finland. Fine, tänker jag. Force Majeure, sånt händer. Men jag tyckte det var oproffsigt av dem att inte informera genom mail. Jag kan ju inte hålla reda på vad det är för strejker i Finland (och , som sagt, kunde ju inte veta att de skickade från Finland). Detta var i torsdags (3/12). Nu har jag dock kollat upp det och enligt YLE så tog strejken slut redan den 30/11. Hmm....Den 4/12 fick jag en avisering att min ena beställning nu var packad och på väg att skickas. Fick ett spårningsnummer. I detta skick låg det kvar i 4 dagar, tills igår eftermiddag (såg det först nu). Enda infon var att PostNord blivit aviserade om att de skulle få ett paket av Rajala. Nu står det "försändelsen transporteras". Mina andra grejor vet jag inget om. Allt jag beställde skall ha varit inne på lager (vad jag minns), då jag beställde dem. Jag fick ett plötsligt jobb på fredagen (27/11) i Sth och kilade förbi Rajalas butik och kollade om jag kunde hämta ut grejorna där, men det var någon artikel de inte hade just där, så jag åkte hem till Uppsala i tron att det skulle komma hem till mig några dagar senare via posten. Igår chattade jag återigen med Rajala och sade att jag tyckte att detta var väldigt oproffsigt skött och bad honom, han i chatten, att framföra det till sina chefer. Det skulle han. Men jag har inte hört ngt. Nu när jag har funnit ut att de ljög mig rakt upp i ansiktet vad gäller poststrejken och inte lyft ett finger för att informera mig eller rätta till det här...ja, då kan jag inte annat än att berätta det här. Jag skall starta en egen tråd också, kanske ngn på Rajala läser? Åtminstone så kan jag varna andra. Nej, det blir Cyberphoto nästa gång igen. Eller någon annanstans där de bryr sig.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Jag beställde en del saker som de hade billigt under Black Friday (fredag den 27 november). Bl.a ett Sigma 70-200 2,8 som var över 2000:- billigare än Cyberphoto, en telekonverter, ett gäng med stativ. Totalt grejor för över 10 000:-. Då jag första gången chattade med dem (för en vecka sedan, 3/12) och undrade vart mina saker tagit vägen så skyllde de på att grejorna skulle skickas från deras centralllager i Finland (vilket inte framkommer på deras hemsida, där står det bara att det skall skickas från deras centralllager och eftersom jag handlar i en butik med .se adress, så antar jag ju att centrallagret ligger i Sverige) och att det var poststrejk i Finland. Fine, tänker jag. Force Majeure, sånt händer. Men jag tyckte det var oproffsigt av dem att inte informera genom mail. Jag kan ju inte hålla reda på vad det är för strejker i Finland (och, som sagt, jag kunde ju inte veta att de skickade från Finland). Detta var i torsdags (3/12). Nu har jag dock kollat upp det och enligt YLE så tog strejken slut redan den 30/11. Hmm....Den 4/12 fick jag en avisering att min ena beställning nu var packad och på väg att skickas. Fick ett spårningsnummer. I detta skick låg det kvar i 4 dagar, tills igår eftermiddag (såg det först nu). Enda infon var att PostNord blivit aviserade om att de skulle få ett paket av Rajala. Nu står det "försändelsen transporteras". Mina andra grejor vet jag inget om. Allt jag beställde skall ha varit inne på lager (vad jag minns), då jag beställde dem. Jag fick ett plötsligt jobb på fredagen (27/11) i Sth och kilade förbi Rajalas butik och kollade om jag kunde hämta ut grejorna där, men det var någon artikel de inte hade just där, så jag åkte hem till Uppsala i tron att det skulle komma hem till mig några dagar senare via posten. Igår chattade jag återigen med Rajala och sade att jag tyckte att detta var väldigt oproffsigt skött och bad honom, han i chatten, att framföra det till sina chefer. Det skulle han. Men jag har inte hört ngt. Nu när jag har funnit ut att de ljög mig rakt upp i ansiktet vad gäller poststrejken och inte lyft ett finger för att informera mig eller rätta till det här...ja, då kan jag inte annat än att berätta det här. Hoppas att någon på Rajala läser detta. Åtminstone så kan jag varna andra. Nej, det blir Cyberphoto nästa gång igen. Eller någon annanstans där de bryr sig.För detta har inte varit värt pengarna jag skulle ha sparat och bemötandet och bristen på info lämnar allt att önska. Han i chatten har dock varit trevlig, förutom att han påstod att det var strejk på posten i Finland då den redan var slut och att han (de) inte gjort ngt trots att jag båda gångerna gett dem beställningsnummerna.


Väldigt likartad erfarenhet. Beställde ett helt paket fotogrejor. Fick bekräftelse att de fanns i butiken för avhämtning. Väl framme i butiken möttes jag av två förvirrade ynglingar som verkade uppriktigt överraskade att någon gick in överhuvudtaget. Något paket fanns inte. Vissa av varorna hade dem troligen helt säkert inte, vissa andra fanns kanske möjligtvis inne på lagret osv osv. Naturligtvis gick jag därifrån direkt. Jag köpte aldrig något av dem och kommer aldrig någonsin att besöka någon av deras butiker.
Scandinavian och Cyberphoto rekommenderas och Fotokungen verkar ok också.


//
 

zootallures

Aktiv medlem
Väldigt likartad erfarenhet. Beställde ett helt paket fotogrejor. Fick bekräftelse att de fanns i butiken för avhämtning. Väl framme i butiken möttes jag av två förvirrade ynglingar som verkade uppriktigt överraskade att någon gick in överhuvudtaget. Något paket fanns inte. Vissa av varorna hade dem troligen helt säkert inte, vissa andra fanns kanske möjligtvis inne på lagret osv osv. Naturligtvis gick jag därifrån direkt. Jag köpte aldrig något av dem och kommer aldrig någonsin att besöka någon av deras butiker.
Scandinavian och Cyberphoto rekommenderas och Fotokungen verkar ok också.


//
Tråkigt att höra. Jag förmodar att det var Malmöbutiken, eller? Jag var inne där en eller två gånger och fick inget bra intryck, tyvärr. Helt orealistiska priser på begagnat och personal som inte var engagerad.
Nu har jag kopierat och klistrat in mitt inlägg och mailat det till Rajala. Får se om det hjälper. Tillade också att jag tyckte att de kunde stryka ordet Pro från sitt namn (kunde inte hålla mig :) ). Och berättade att de redan satt mig i trubbel en gång, fick paniklåna ett objektiv till ett jobb och att jag om 8 dagar har två jobb då jag MÅSTE ha ett ljusstarkt objektiv.
 

jojbert_

Ny medlem
Har upplevt precis samma sak med Rajala, har två beställningar där Postnord säger att förhandsinfo är mottagen men mer än så har inte hänt. Den ena beställningen har inte legat så länge men den andra har legat sedan den fjärde och beställdes under Black Friday. Fick ett svar på mail där de skyllde på att det hade fått in så mycket beställningar under Black Friday att de låg efter med att skicka ut order till kunderna. Känns som det har kört ut massa förhandsaviseringar för att blidka kunderna medan de packar ordrarna.

Men menar du att man kan gå in till butiken och hämta ut de beställda sakerna om de finns i lager?
 

zootallures

Aktiv medlem
Har upplevt precis samma sak med Rajala, har två beställningar där Postnord säger att förhandsinfo är mottagen men mer än så har inte hänt. Den ena beställningen har inte legat så länge men den andra har legat sedan den fjärde och beställdes under Black Friday. Fick ett svar på mail där de skyllde på att det hade fått in så mycket beställningar under Black Friday att de låg efter med att skicka ut order till kunderna. Känns som det har kört ut massa förhandsaviseringar för att blidka kunderna medan de packar ordrarna.

Men menar du att man kan gå in till butiken och hämta ut de beställda sakerna om de finns i lager?
Ja, det var "skönt" att höra, att jag inte var ensam om det. Fast tråkigt för dig, såklart. Jag vet inte om det är vanligt att göra som jag gjorde, med att gå in, men jag tänkte att jag var ju ändå i krokarna och skulle på så sätt få grejorna snabbare och (kanske) spara in portokostnaderna. Han i butiken tycktes inte tycka att det var konstigt och var hjälpsam och kollade om alla artiklarna fanns där, i butiken. Nu föll det ju på en artikel och då tyckte jag inte att det var lönt. Det var mer ett infall från min sida. Men eftersom det här var 12 timmar efter att jag beställt och jag inte fått ngn avisering om att det var packat eller skickat, så tänkte jag att det vore möjligt att göra så.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har köpt några prylar i Rajalas butik i Malmö. Gick bra. Helt normal service och ett litet (rimligt) avdrag på priset på någon pryl som stått framme som skyltexemplar.

Har aldrig provat postorder från dem, dock.
 

Hankki

Aktiv medlem
och att det var poststrejk i Finland.
Ännu igår eller i förrgår hade de med röd text på den finska sidan att det kan dröja pga poststrejk som upphörde som sagt för en dryg vecka sedan. Poststrejken som var här i Finland har dock försenat en hel massa post eftersom de haft mycket att reda upp.
Hur som helst så fick en kollega vänta typ två veckor i somras när de hade sina digiveckor.
Jag undviker Rajala eftersom deras priser ofta är betydligt dyrare än andra men när de har rabatt kan de ha verkligt låga priser. T ex Elinchrom D-lite RX one paketet med paraplyer är 90€ billigare på rajala än på cyberphoto.
I den dyra änden kan man sätta minneskorten. Jag beställde 2st Lexar 1066X 32GB CF från B&H på cyber monday och nu när jag betalt momsen på dem så blev de 106€ för 2, Rajala tar 148€ för ett.
 

djungel

Aktiv medlem
Jag har köpt några prylar i Rajalas butik i Malmö. Gick bra. Helt normal service och ett litet (rimligt) avdrag på priset på någon pryl som stått framme som skyltexemplar.

Har aldrig provat postorder från dem, dock.
Fast just Malmöbutiken har väl kursat av någon anledning. Jag handlade där för några år sedan och det var väl ok fast dyrt. På deras hemsida nu ser jag att de har dubbelt så höga priser på några produkter jämfört med bl.a. Scandinavian Foto.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag beställde en Canon 430EX III-RT på Black Friday och fick den paketet från Finland den 2 december.
 

beetle

Aktiv medlem
Jag beställde och betalade för ett 25/1.7 Lumix-objektiv på black friday hos Rajala, har fortfarande inte sett skymten av den!!
 

zootallures

Aktiv medlem
Jag beställde en Canon 430EX III-RT på Black Friday och fick den paketet från Finland den 2 december.
Ja, det är väl ungefär den servicen vi kunder är vana vid. Poängen med att handla via webben=lägre priser, men ingen egentlig reell kundkontakt. Men det är lite märkligt ändå att du fick dina grejor...då jag har fått uppfattningen att poststrejken pågick mellan den 26/11 och 30/11. Och att jag, som beställde samma dag som du, typ en halvtimme in på Black Friday, ännu nu, 13 dagar senare inte ens fått en avisering på det första paketet. Och, som du kanske sett, så skrev jag till dem i förmiddags och kopierade in min text och beklagade mig. Fr.a. för att jag tycker att det varit väldigt oproffsigt från deras sida att inte informera, hålla mig ajour. Och att de kallar sig för "Pro", vilket för mig innebär att de vet att jag beställer och behöver det jag beställer hos dem för att kunna utföra mitt arbete, framstår ju allt mer som ett skämt.
Nu, medan jag skrev, fick jag äntligen ett svar från dem:

"Dear Guest,

Hej!

Vi får be om ursäkt för att leveranserna är sena. Din leverans, där du bland annat beställt en Canon 1.4 extender har kommit iväg och försändelsen är på väg med spårningsnummer 00373500454576403763 PostNord.

Beträffande den andra ordern med bl.a. Sigma objektivet har det ännu blivit och hänga på att gorilla pod stativet du hade i beställningen hade tagit slut. I fall du önskar att vi skickar det som vi har inne och att stativet levereras i efterskott, går det också bra. Sigma objektivet får vi nog iväg i morgon om du så vill.

Vi är uppriktigt ledsna över att vi inte kunnat hålla leveranstider i Era beställningar.

Mvh Roger"

Den här meningen förstår jag inte "Beträffande den andra ordern med bl.a. Sigma objektivet har det ännu blivit och hänga på att gorilla pod stativet du hade i beställningen hade tagit slut." Att Sigmaobjektivet ännu blivit på"...vad betyder det? Att de har det (enligt rajala.se så finns det ju inne, såväl nu som då jag beställde det). Är det en finlandism som jag, som skåning, inte begriper? Jag får fråga dem. Jag uppskattar att de svarade, men förbryllad över svaret. Jag vill bara veta, typ, objektivet beräknas vara hos dig x/x, extendern x/x osv. Kanske lika bra att avbeställa alltihopa och betala mer hos ngn konkurrent som levererar, så att jag kan leverera?
 

afe

Aktiv medlem
Det blev lite konstig meningsbyggnad där, men det kanske beror på att de är stressade. Det de menar är förstås att Sigmaobjektivet ligger i samma order som en Gorillapod, och den senare är restnoterad - i och med det väntar hela den ordern på det stativet innan den levereras, om du inte hör av dig till dem och ber dem leverera objektivet separat.

Din telekonverter befinner sig för närvarande i Veddesta eller i de trakterna :)
.
 

Bilagor

Per S

Aktiv medlem
Jag beställde och betalade för ett 25/1.7 Lumix-objektiv på black friday hos Rajala, har fortfarande inte sett skymten av den!!
Undertecknad beställde ett likadant objektiv en stund efter midnatt den 27 november. Paketet kom den 2 december. För min del var leveranstiden helt OK med tanke på att Rajala skickade objektivet från sitt centrallager i Finland, och att det var en helg emellan den 27.11 och 2.12.

Tidigare har jag köpt en stor skrivare från Rajala, och leveranstiden var ungefär densamma.

När jag beställt prylar från Conrad.se har leveransen tagit ungefär lika lång tid som från Rajala. Conrads lager låg i Tyskland. Själv räknar jag med att leveranstiden blir något längre från företag som har rötterna utomlands än från de som har sina centrallager här i Sverige. Undantag finns förstås. En leverans från Hong Kong tog bara tre dagar från dörr till dörr. Rekordet (i mitt fall) är en laddning måttbeställda passepartouter som jag behövde till en utställning. På förmiddagen dagen efter beställningen levererades paketet till min dörr - från Passepartout-Werkstatt i Tyskland!
 

zootallures

Aktiv medlem
Det blev lite konstig meningsbyggnad där, men det kanske beror på att de är stressade. Det de menar är förstås att Sigmaobjektivet ligger i samma order som en Gorillapod, och den senare är restnoterad - i och med det väntar hela den ordern på det stativet innan den levereras, om du inte hör av dig till dem och ber dem leverera objektivet separat.

Din telekonverter befinner sig för närvarande i Veddesta eller i de trakterna :)
.
Uppdatering: Att skriva här, eller om det var att jag chattade med dem och klistrade in vad jag skrivit här, verkar vara mer effektivt än att bara chatta med dem. Igår fick jag ju ett mail då de bad om ursäkt (upskattas) och nu på morgonen så har de skickat det som de har i lager. Detta sista tycker jag att de skulle ha gjort redan från början, eftersom de uppgav att allt fanns i lager då jag beställde det. Och mitt paket, det första, verkar bara ligga kvar i Veddesta! :) Jag förstår inte varför de skall ha det där, men det handlar ju inte om Rajala. De kan ju inte lastas för detta sista. Men frustrerande förstås att det skall bli ytterligare förseningar för att svenska posten inte delar ut paketet. Avståndet mellan Veddesta och Uppsala(där jag bor) är tydligen 64 km bara! :)
 

PMD

Aktiv medlem
De flesta levererar så snabbt (inklusive amerikanska B&H), men inte hjälper det väl att bo i Stockholm när du beställer från Cyberphoto som håller till i Umeå?
Jag har bara handlat på postorder av B&H en gång (för snart 10 år sen) och då gick det fortare att få leverans därifrån (inklusive tullklarering) än det brukade ta för de postorderfirmor jag brukade anlita i Sverige vid den tiden. Leveransen skedde direkt till min dörr, så det var ju tur att jag var hemma. Annars hade det nog tagit flera dagar extra. :)

Cyberphoto är också en favorit när det gäller snabba leveranser. För leveranstiden tror jag faktiskt inte att det spelar så jättestor roll var man bor i Sverige om man inte bor i Umeå. Paket brukar åka kors och tvärs genom Sverige vart de än ska. (Beror väl på rationell hantering med ett fåtal sorteringscentraler, antar jag).
 
ANNONS