Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Forumvärdar = diplomatstatus?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Visst sköter forumvärdarna sig bra.
Det kan väl hända någon gång att en värds personliga och egna intressent lyser igenom i modereringen. Men det är väl mänskligt.
 

b-krantz

Aktiv medlem
Jag håller med de flesta i den här tråden. Forumvärd gör ett bra jobb och är alldeles nödvändig.

Ibland tar man sig för pannan och undrar vad folk tänker med när man följer vissa trådar. Som när en 13 årig ficka vill ha tips på bra billigt objektiv till sin instegskamera, då hon inte har så mycket pengar. Tråden urartar då ett par besserwissrar diskuterar skärpa, för och nackdelar med objektiv för över 20 000 i ett vanvettigt VS krig.

Det är inte alltid som ett gott omdöme följer med i paketet då man tecknar sig för medlemskap på Fotosidan. Så Forumvärden behövs.
 

eskil23

Aktiv medlem
FS:an är det i särklass sämst modererade forumet som jag känner till, och då är jag ändå medlem på många olika fotoforum!
Jag skulle nog säga att FS är det minst modererade forumet jag är medlem på. Det beror både på ganska frikostiga regler och en ovanligt låg frekvens av dumskallar.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst sköter forumvärdarna sig bra.
Det kan väl hända någon gång att en värds personliga och egna intressent lyser igenom i modereringen. Men det är väl mänskligt.
Idealt vore att en moderator inte deltog i diskussionen (så fungerar det normalt i debatter/diskussioner "i verkligheten" där en moderator leder samtalen), men det är nog inte realistiskt i de flesta internetfora.

Men som Anders har påpekat: hans inlägg omfattas också av forumreglerna så samma procedur gäller för dessa som för alla andra om man tycker att de bryter mot reglerna.

(Jag tror dock att man som moderator är lite mer alert än andra på att undvika regelbrott. :)
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Idealt vore att en moderator inte deltog i diskussionen (så fungerar det normalt i debatter/diskussioner "i verkligheten" där en moderator leder samtalen), men det är nog inte realistiskt i de flesta internetfora.

Men som Anders har påpekat: hans inlägg omfattas också av forumreglerna så samma procedur gäller för dessa som för alla andra om man tycker att de bryter mot reglerna.

(Jag tror dock att man som moderator är lite mer alert än andra på att undvika regelbrott. :)
Forumvärdar kanske skulle ha två användare, en officiell forumvärd och en privat diskussionsanvändare.
Eller alltid skriva under "/moderator", när de uttalar sig i sin "officiella" roll.
Då kanske det blir mindre sammanblandning på vanliga debattinlägg o tillrättavisningar.
 

alfin

Aktiv medlem
Redaktionen kan radera inlägg och bilder utan att meddela detta
Inlägg och bilder som inte följer dessa enkla regler kan raderas, utan vidare kommentar från redaktionen.
Problemet med Fotosidans forumregler är deras "regel" att de kan radera en kommentar utan vidare och det använder sig afe av i tid och otid. Han raderar skämt som han inte tycker hör hemma i tråden eller som han tror är skrivna av elakhet (det är inte ovanligt att afe missförstår saker) och en gång fick jag en kommentarer typ "Hur svårt kan det vara?" raderad av en moderator för att han tyckte det var påhopp. Det finns många fler exempel på onödig och felaktig moderering.

"Regeln" är helt meningslös för den ger ingen som helst vägledning om vad som är OK, utan det blir helt godtyckligt vad moderatorn anser är lämpligt i sammanhanget. Regeln är vanlig och tillämpas på samma sätt i dagstidningarnas kommentarsfält, men där kan jag förstå att man bara tar bort allt man tycker är olämpligt. Regeln finns för att kunna radera inlägg som uppenbart bryter mot andra forumregler och inte för att godtyckligt ta bort alla inlägg man själv tycker illa om eller fått om bakfoten.

Jag kan på rak arm plocka fram mellan 5-10 inlägg skrivna av moderatorer och redaktören på FS som med samma logik definitivt borde raderas eller till och med rendera en varning för personangrepp. Argumentativa, provocerande och förlöjligande inlägg mot betalande medlemmar som moderator och redaktion borde avhålla sig ifrån gentemot sina kunder. För de av oss som betalar lönerna till snubbarna här på FS är just kunder, även om en del inlägg här tyder på att vissa inte förstår det. Så skippa skitsnacket om att det bara är att dra till något annat forum för så enkelt är det inte i sammanhanget.

Jag vidhåller vad jag sagt om att FS är det sämst modererade fotoforumet jag är/har varit medlem på. Inte någonstans på luminous-landscape, openphotographyforum, fredmiranda eller ens DPR raderas inlägg titt som tätt helt godtyckligt av moderatorer när andan faller på. Och på ingen av dessa andra forum är jag kund, bara registrerad medlem, om den skillnaden nu förstås! Uppenbara brott mot forumregler beivras naturligtvis och så ska det också vara, men godtyckligheten och raderandet är unikt för FS.

Dessvärre är det helt meningslöst att påpeka hur dålig modereringen är på FS. Det är som att hälla vatten på en skånsk gås. Ingenting går in och allt rinner av. God fortsättning!
 

Photosession

Aktiv medlem
alfin

Man kan också vända på steken och säga att det är sällan jag sett någon som provocerat i den utsträckning som du gör här på FS i olika trådar. I och med detta så blir du antagligen också modererad mer än genomsnittet och därav känner du dig antagligen mer förföljd eller vad du nu vill kalla det.

Det blir ju självfallet också naturligt för forumvärdarna att hålla ett extra öga på dig om du vid upprepade tillfällen går över gränsen och jag kan också inbilla mig att toleransnivån sänks gentemot individer som upprepat visar att dom inte bryr sig om reglerna.

Om du däremot gör som övriga och försöker ta till dig dom få enkla regler som ändå existerar så vill jag tro att även ditt debatterande i trådarna blir modererat i mindre utsträckning.

Visst kan jag känna att jag blir provocerad av vad en del skriver och det sätt dom skriver det på men i slutänden får man helt enkelt försöka att hålla huvudet kallt och skriva vad man vill skriva på ett sakligt sätt och utan att gå över gränsen till personangrepp eller förlöjligande. Just detta sista har jag märkt vid ett flertal tillfällen att en del har svårt att hålla sig från.

Till AFE vill jag bara säga att i mitt tycke gör du ett bra arbete för det mesta. Keep it up.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag skulle nog säga att FS är det minst modererade forumet jag är medlem på. Det beror både på ganska frikostiga regler och en ovanligt låg frekvens av dumskallar.
Det skulle jag också skriva under på. Jag är medlem och deltar i diverse andra forum, inom just foto bland annat Dpreview. Generellt måste jag säga att vi har ovanligt få aggressiva bråkmakare på FS, däremot ganska gott om människor som är bra på och intresserade av att föra hyfsat artiga diskussioner och att både reglerna och tillämpningen av dem är ganska frikostiga.

Jag upplever till exempel modereringen på Dpreview överlag mycket mer okänslig och hårdhänt. I synnerhet fram till för några år sedan. Där hade man ju länge modellen att plötsligt radera hela trådar, numera verkar de tack och lov snarare bara låsa dem, mycket bättre. Dessutom har man i perioder både plötsligt och oväntat stängt av användare, ofta utan närmare motvering. Även det senare verkar ha blivit bättre (i synnerhet sedan grundaren Phil Askey lutade delta i den processen - han hade ett ganska häftigt temprament :)

Att vara moderator är en både svår och otacksam roll där det finns två enkla strategier (vara totalfyrkantig och följa regeln på millimetern respektive helt slapphänt och blunda för det mesta) och en svår (hitta en balanserad kompromiss mellan de två enkla strategierna). Jag tycker FS för det mesta på ett bra sätt håller sig till den svåra vägen ...
 

Umi71

Aktiv medlem
Är man gäst så får man anpassa sig till reglerna oavsett vad man tycker dom då det är frivilligt att vara här, ingen tvingar en att stanna.

Tycker att Afe gör ett bra jobb här. Keep it up.

Mvh David
 

AFJ

Aktiv medlem
Dessvärre är det helt meningslöst att påpeka hur dålig modereringen är på FS. Det är som att hälla vatten på en skånsk gås. Ingenting går in och allt rinner av. God fortsättning!
Det tror inte jag. Jag är övertygad om att ägarna av fotosidan läser denna tråd och tar till sig. Att det inte leder till någon förändring beror sannolikt inte på någon arrogans utan att man faktiskt anser att det fungerar tillfredsställande som det är idag.

Jag tycker afe gör ett bra jobb men inte perfekt. I en perfekt värd skulle förstås moderatorn inte själv deltaga i diskussionerna utan bara övervaka och moderera forumen. En sådan lösning skulle sannolikt kräva en moderator som kostade en slant, alternativt en uppoffring av stora mått från en medlem. Vill vi betala för detta? Vill någon av oss ställa upp som moderator på de villkoren? Knappast.

afe gör uppenbarligen missar då och då men jag tycker man skall höja blicken och fråga sig "Är diskussionerna på fotosidan trevliga, givande och i stort sett fria från personliga påhopp och andra oönskade inlägg?" På den frågan tycker jag att vi kan svara "Ja". Om det beror på afe eller på oss andra medlemmar vet inte jag men nog fungerar forumet idag bra och stämningen är överlag god och hjälpsam.

Själv har jag gjort över 8000 inlägg och kan bara minnas att jag modererats en par gånger - självklart tycker jag att det var fel moderering men det kan jag leva med! :)

Nu skall det ut och fotas i det vackra Stockholmsvädret!
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag har själv aldrig ägnat moderatorerna en tanke tidigare, vilket måste tolkas som att de sköter sig utmärkt. En bra moderator fungerar ungefär som en domare i idrott, ju mindre de märks desto bättre brukar de sköta sitt jobb.
Dock kan jag tycka att det kunde modereras lite "hårdare" när det gäller att hålla sig till ämnet. Jag är medlem på ett 10-tal forum och inget av dem svävar iväg från ursprungsfrågan lika mycket som det brukar göras här. Någon frågar om vilket objektiv som passar bäst och tråden kan bli 10 sidor lång och handla om kameraväskor innan den dör ut. (Jag bidrog iof själv med en rejäl off-topicfråga i tråden om drönare förut men det hör till ovanligheterna.)
Det är petitesser och om medlemmarna vill kunna sväva iväg från ursprungsfrågan så är det helt ok, det kanske bara är ett fåtal som stör sig på det.
Överlag är det ett trevligt forum tycker jag.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Förstår verkligen att du känner dig lite förföljd i detta fall.
Min bild av det är att du skrev ett dåligt inlägg som helt korrekt kommenterades av moderator.
Sedan bad du om ursäkt vilket moderatorn följde upp med att klanka ned på din ursäkt.
Så långt tyckte jag nog bara att, ok - hård moderator som inte drar sig för konflikt eller att någon förlorar ansiktet.
Men sedan följer kommentarer i två andra trådar där moderator i första fallet (som jag ser det) tråkar dig med anspelning på din ursäkt. Och i den andra uppmanar till att hålla sig till ämnet när din kommentar var snarlik i andemening som han själv lagt tidigare i den tråden.
Men som sagt tidigare i tråden så gör både medlemmar och moderatorer fel ibland så hoppas att denna konflikt kan förpassas till historien.

God fortsättning!
Tack Bosse Biceps! Äntligen någon som förstod att jag blev trackad trots att jag höll mig till ämnet.
Troligen personligt agg emot mig .
 

millgard

Aktiv medlem
Troligen bara ruttnat på ditt sätt att föra diskussion vilket medförde en överreaktion. Moderatorer är också människor.

Existensen av denna tråd styrker tesen att du har lite svårt att hantera moderation. Släpp och gå vidare. :)
 

mustanggt

Aktiv medlem
Tack Bosse Biceps! Äntligen någon som förstod att jag blev trackad trots att jag höll mig till ämnet.
Troligen personligt agg emot mig .
Tänkte först inte lägga mig i men som reumatiker kan jag tycka att din kommentar inte var det minsta rolig. Inte för att jag är bitter över min situation eller på något sätt tog åt mig..men helt ärligt...

Jag tävlande på elitnivå i många år innan min diagnos har jag lyckligtvis förmågan att hantera varje dag som en ny typ av utmaning och kan på så sätt hantera konstant värk, daglig medicinering och det faktum att jag inte längre kan gå utan hjälpmedel..

Det finns dock många som inte är lika lyckligt lockade som jag och kanske söker sig till detta forum för att för utlopp för sin kreativitet och ta del av en hobby som inte kräver en 100% fungerande kropp och bör slippa dina typ av skämt/ liknelser.

Jag har faktiskt inget som helst förstående för ditt gnällande över att bli modererad. Så sluta tyck synd om dig själv och gå vidare. Du utryckte dig dåligt och rent av osmakligt. Stå för det och hantera konsekvenserna som en vuxen individ. (och finn dig i att få stå i skamvrån ett tag till utan att muttra).
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom TS av någon anledning valt att bumpa upp den här tråden vill jag tillägga att min moderering självklart inte baseras på ett enstaka inlägg. Just den synnerligen trista kommentaren om andra medlemmmars bristande fysik postades inte bara i en tråd, och det har också skrivits en del andra inlägg som inte fört trådarna de postats i det minsta framåt.

Vi som modererar forumen ser alla inlägg, inklusive de som tagits bort av oss själva eller andra. Som vanligt medlem ser man inte modererade inlägg (av naturliga orsaker), och då är det kanske inte så lätt att förstå varför vi modererat.

Jag gör som jag skrivit några gånger ibland fel, och jag har själv blivit modererad vid ett flertal tillfällen (det är nästan ofrånkomligt om man skrivit så många inlägg under många år). Som moderator försöker jag tänka på vad jag skriver, och när jag skriver något i egenskap av just moderator försöker jag göra det tydligt (oftast med fetstil och skriver under med "/Mod"). Ibland spårar också jag ur, och då får ni förstås rapportera mina inlägg - dessa rapporter syns för alla som kan moderera forumen, och det har hänt att jag modererat mig själv.
 
ANNONS