Annons

Eizo Ex1 kalibrator egentligen Spyder3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

för några år sedan köpte jag en Eizo FlexScan S2243W-FS. Till den hörde en Eizo Kalibrator, Ex1, som är tillverkad av Datacolor, och det tycks vara en Spyder3 med Eizo-logga.

Kalibratorn använder en mjukvara som heter EasyPix. Tyvärr fungerar inte EasyPix med Apples senaste operativsystem. Jag använder MacOS Yosemite, och mjukvaran kommer inte att uppdateras.

Så hur gör jag nu?
- Försöker köra kalibratorn med Spyder-programvara? Det finns drivrutiner att ladda ner från Spyders webbsida.
- Köper en ny kalibrator från antingen Spyder eller X-rite?

Tacksam för råd. Fördelar, nackdelar osv.

hälsningar
Erik
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
PS

Kanske ska nämna att jag har köpt en X-rite 1Display Pro, men jag har inte packat upp den än. Den går fortfarande att lämna tillbaka.

DS
 

alfin

Aktiv medlem
Ja, det är en Spyder 3. Finns det drivrutiner du kan ladda ner så att du kan köra den med Datacolors mjukvara på OSX kan du ju göra det, men du kan inte hårdvarukalibrera skärmen då, dvs justera skärmens interna elektronik direkt, utan profileringen sker via grafikkortet.

i1 Display Pro är en bättre kalibrator. Har du redan köpt den och din Spyder har några år på nacken skulle jag behållit i1 DP istället för Spydern. Däremot kommer du inte heller med Xrite att kunna hårdvarukalibrera din skärm, för om jag minns rätt fungerar bara EasyPix med Flexscanskärmarna som då inte funkar med ditt OS.
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej Lars,

Tack för svaret. Så min skärm har haft hårdvarukalibrering, men det går inte längre att uppnå? Det var ju trist. Gör det stor skillnad?

Då funderar jag på att nedgradera min Apple till en tidigare OS. Om det går.

/Erik
 

alfin

Aktiv medlem
Nej, jag tror inte det gör någon större skillnad om du hårdvarukalibrerar eller kör via grafikkortet med en FlexScanskärm. Behåller du din i1 DP kanske det tom blir bättre beroende på hur bra ditt ex av Spydern är.
 
ANNONS