Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder ni motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej

En snabb & enkel fråga.
Använder ni motljusskydd ofta?
Har inget innan & har nog inte saknat det heller, tror jag......
Eller är det ett måste tycker ni?

Ska nu köpa ett 70 200 L IS USM

MVH
 

M7_21

Aktiv medlem
Motljusskydd skyddar ju både mot infallande ljus och kanske viktigare - mot regn...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Alltid

Hej

En snabb & enkel fråga.
Använder ni motljusskydd ofta?
Har inget innan & har nog inte saknat det heller, tror jag......
Eller är det ett måste tycker ni?

Ska nu köpa ett 70 200 L IS USM

MVH
Jag har alltid använt motljusskydd. Enda nackdelen är att det kostar, men den kostnaden är försumbar jmft med vad hus och objektiv kostar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Olika objektiv är olika känsliga för solljus på linserna. Så det går inte att svara utan att veta hur just detta objektiv uppför sig. En vidvinkekzoom (nikon 12-24) jag haft kunde jag rikta rakt mot solen (använde aldrig motljusskydd) medan en telezoom (nikon 80-200) ger disiga bilder om det faller in solljus på linserna (alltid motljusskydd). Sedan minskar risken att man råkar sätta fingrarna på glaset något med motljusskydd.
 

M7_21

Aktiv medlem
Kom på en sak till...
Har ni filter på alla era objektiv?
Inte alla, har man motljusskydd så tror jag inte man behöver (uv)-filter. Men, denna fråga är mycket omdiskuterad, några är helt emot, andra tycker det är bra iom de skyddar mot fingeravtryck, ev repor på objektivets främre del etc. En annan sak är kostnaden, ett bra filter kan kosta ganska mycket, har man då ett stort antal objektiv så kan det bli rätt dyrt...
 

zosma

Aktiv medlem
Jag använder aldrig filter, inte uv filter i alla fall. Motljusskydd använder jag det som följer med objektivet, och det har gjort för dom flesta objektiv, utom kit zoomen. Det enda filter jag använd var polarisationsfilter för att få bort reflexer.
 

Photosession

Aktiv medlem
Enda filter jag använder är ett Polarisationsfilter vid enstaka tillfällen. UV-filter för att skydda linsen är inget för mig då jag tycker mig ha märkt en bildförsämring vid användande av just det.
Jag vet att min test är helt ovetenskaplig osv men det räcker för mig.
 

larjo

Aktiv medlem
Jag använder alltid motljusskydd. Lika mycket för att skydda frontlinsen som att skydda mot ströljus. Jag använder helst inte uv-filter. På vidvinkelzoomen så har jag uv-filtret på när det är risk för regn. Uv-filtret skyddar objektivet lite bättre mot duggregn.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Filter? Ja, nästan alltid. Utom på ett med effektivt motljusskydd i metall och som redan gått ett tag utan filter och då är det inte så mycket att vinna på det (spara på frontlinsen till tillfällen då den behöver vara "spotless").
 

nivas

Aktiv medlem
Motljusskydd är oftast onödigt inomhus, så jag antar att ni som alltid har motljusskydd mest fotar utomhus?

Köper du ett Canon 70-200 så ingår motljusskyddet.

UV- eller neutralt filter kan vara bra om man stökar runt mycket med sina objektiv. Billiga filter är nästan aldrig bra, räkna med att ett kvalitetsfilter kostar mellan 700-900:-. Hellre inget filter än ett dåligt filter.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Om man har filter på tror jag behovet av motljusskydd för infallande ljus ökar.
Har motljusskydd på 99% av alla gånger, även inomhus. En lampa som lyser från sidan kan störa den också.
Har filter på de flesta objektiven ... vet inte om det behövs. Tror inte det.

En länk om nyttan med filter.
https://www.youtube.com/watch?v=P0CLPTd6Bds
 

Dark_Jester

Aktiv medlem
Alltid motljusskydd, skyddar mot infallande ljus, regn och kanske viktigast - fummel! Billigare att köpa ett nytt motljusskydd för ett par hundra istället för ett nytt objektiv för X antal tusen när man tappar optiken! :)
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Motljusskyddet blir på "jämnt" oavsett om det behövs. Är för mig enklare att hålla reda på om det alltid sitter på objektivet.
 
ANNONS