Annons

Kan/bör man pruta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer2

Aktiv medlem
Skall man försöka pruta vid inköp hos Scandinavian Photo. Hur många procenter i så fall på en kamera? Eller kör dom med frysta priser?
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Det beror ju helt på hur mycket du handlar för och vad du köper.
Om du köper en konsumentkamera så räkna inte med att få något gehör alls. Det finns inte speciellt stora marginaler på konsumentelektronik överlag.

Köper du däremot prylar för stora summor och/eller proffsutrustning finns det säker utrymme för att ge ett sorts paketpris.

Vill du komma undan billigare brukar andra, i stor utsträckning mindre seriösa, butiker såsom JapanPhoto och nätbaserade butiker ha billigare konsumentutrustning.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Kostar inget att fråga

Det blir inte dyrare om du frågar. Det kan bara bli billigare så det är ingen risk. Lättast är att för söka få något mindre på köpet. Ett extra batteri, minneskort etc. Det kan ha ett bra värde får dig men kostar butiken mindre (inköpspriset).
 

TBone

Aktiv medlem
Min personliga uppfattning är att prutning är av ondo. Jag vill att pris framgår klart och tydligt på produkterna. Självklart vill jag betala så lite som möjligt, men jag vill inte hålla på tjata på säljare, jag vill kunna välja den butik som har bästa pris.
 

joakim d

Aktiv medlem
Vill du komma undan billigare brukar andra, i stor utsträckning mindre seriösa, butiker såsom JapanPhoto och nätbaserade butiker ha billigare konsumentutrustning.
Jag har inte handlat där själv så jag undrar varför du anser att JapanPhoto är en mindre seriös butik? De har ju varit med ett tag och har butiker över hela landet så man blir ju lite undrande över det du säger.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag har inte handlat där själv så jag undrar varför du anser att JapanPhoto är en mindre seriös butik? De har ju varit med ett tag och har butiker över hela landet så man blir ju lite undrande över det du säger.
Åtminstone mindre seriös jämfört med ScandinavianPhoto som, rätt vedertaget, sätter ribban högt. Samtidigt tycker jag JapanPhoto tappar ganska mycket genom att vara rätt säljfokuserade (genom att t.ex. trycka för att sälja meningslösa UV-filter till glada amatörer) samt inte ha butikspriser listade på nätet - vilket jag tycker är rätt jäkla dåligt år 2016. Ibland skiljer det ju trots uppemot 10-15% mellan nät- och butikspris.

Min egna erfarenhet med JapanPhoto är helt OK. Jag har fått bra priser på några prylar jag köpt. Däremot har vissa anställda gjort en ganska klent intryck och kör lite väl hårt på att säga vad kunden vill höra hellre än att ge handfasta tips.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har inte handlat där själv så jag undrar varför du anser att JapanPhoto är en mindre seriös butik?
Tidigare var det en hel del rykten om att det de sålde så billigt var gråimport. Jag vet inte om det stämde.

Ja det går, men det var bara för att jag sade att en konkurrerande butik hade ett bättre pris.
Ibland går det, ibland inte. Men jag skulle försöka, iaf om jag köpte mer än en pryl.
 

Josef430

Aktiv medlem
Priset är inte det viktigaste!

Skall man försöka pruta vid inköp hos Scandinavian Photo. Hur många procenter i så fall på en kamera? Eller kör dom med frysta priser?
Du gör dig själv en otjänst om du bara tittar på priset. Andra saker är faktiskt viktigare i ett lite längre perspektiv. T.ex.: Kunskapsnivå hos leverantören och hur villig man är att hjälpa dig hitta rätt utrustning, inte bara sälja. Hur nära är det till försäljningstället, kan du enkelt få hjälp om något är svårt att förstå eller krånglar? Mm, mm.....

Att alltid söka efter det billigaste är i längden lite korkat. Över tid ger det oss sämre varor, sämre service och gör oss till missnöjda kunder och snart finns tyvärr de som kan ge oss bra grejor och god service inte längre kvar.
 

AWid

Aktiv medlem
.................
Min egna erfarenhet med JapanPhoto är helt OK. Jag har fått bra priser på några prylar jag köpt. Däremot har vissa anställda gjort en ganska klent intryck och kör lite väl hårt på att säga vad kunden vill höra hellre än att ge handfasta tips..........
Att med den egna erfarenheten av Japan Photo hävda att företaget är "mindre seriöst" är, milt uttryckt, väldigt oseriöst.
 

Christer2

Aktiv medlem
Du gör dig själv en otjänst om du bara tittar på priset. Andra saker är faktiskt viktigare i ett lite längre perspektiv. T.ex.: Kunskapsnivå hos leverantören och hur villig man är att hjälpa dig hitta rätt utrustning, inte bara sälja. Hur nära är det till försäljningstället, kan du enkelt få hjälp om något är svårt att förstå eller krånglar? Mm, mm.....

Att alltid söka efter det billigaste är i längden lite korkat. Över tid ger det oss sämre varor, sämre service och gör oss till missnöjda kunder och snart finns tyvärr de som kan ge oss bra grejor och god service inte längre kvar.
Jag har cirka 115 mil till försäljningsstället - bor ej i Sverige för närvarande. Ville bara kolla hurudan kutymen är vid, för amatör, "dyrare inköp" 15000-16000 för en kamera. Tror ej att fabriken i Japan skulle fuska med kvaliteten på kameran ifall jag ställer frågan - vill dock ej verka sniken.

Skall jag köpa så brukar jag gynna denna butik, så övriga föreläsningar bortser jag ifrån. Anser mig icke vara korkad.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag har cirka 115 mil till försäljningsstället - bor ej i Sverige för närvarande. Ville bara kolla hurudan kutymen är vid, för amatör, "dyrare inköp" 15000-16000 för en kamera. Tror ej att fabriken i Japan skulle fuska med kvaliteten på kameran ifall jag ställer frågan - vill dock ej verka sniken.

Skall jag köpa så brukar jag gynna denna butik, så övriga föreläsningar bortser jag ifrån. Anser mig icke vara korkad.
15-16 000 är ju inte speciellt mycket i sammanhanget, trots allt. Den bästa dealen du kan förvänta dig är nog att butiken försöker matcha den billigaste likvärdiga butiken du kan hänvisa till i närheten. Om det är Sverige vi pratar om. Är du någon annanstans så beror det ju helt på lokala marginaler. I Sverige är ju konkurrensen inom elektronikbranschen mördande.

Sedan tror jag du misstolkade vad Josef skrev. Det handlade inte om att producenten sänker kvaliteten eller ger dig en sämre produkt för att du ställer frågan om prisnedskrivning - utan om att konsumentbeteendet att bara jaga låga priser skapar ökade incitament till att sänka priserna, på bekostnad av kvalitet.

Sedan finns det inte så mycket speciellt med just de japanska fabrikerna. De flesta medel- och högklass-kamerahus tillverkas ju trots allt både i Japan, Thailand och delvis i Kina.
 

Josef430

Aktiv medlem
Jag har cirka 115 mil till försäljningsstället - bor ej i Sverige för närvarande. Ville bara kolla hurudan kutymen är vid, för amatör, "dyrare inköp" 15000-16000 för en kamera. Tror ej att fabriken i Japan skulle fuska med kvaliteten på kameran ifall jag ställer frågan - vill dock ej verka sniken.

Skall jag köpa så brukar jag gynna denna butik, så övriga föreläsningar bortser jag ifrån. Anser mig icke vara korkad.
Ursäkta, om du tog det personligt.
Jag menade att om vi alla konsumenter alltid, oberoende av vad vi köper, bara ser till priset så kommer det snart bara finnas skräp att köpa och det skräpet säljs av en okunnig, ointresserad och ovänlig personal.
För att återkomma till din ursprungliga fråga, så kan det väl alltid vara värt att försöka förhandla om priset om man nu avser köpa något av större värde.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Min personliga uppfattning är att prutning är av ondo. Jag vill att pris framgår klart och tydligt på produkterna. Självklart vill jag betala så lite som möjligt, men jag vill inte hålla på tjata på säljare, jag vill kunna välja den butik som har bästa pris.
Butikerna har olika strategi när det gäller marginaler. En del butiker har rakt av minimal marginal, andra har olika marginal på olika produkter, en del har generellt högre marginaler än konkurrenterna.

Det innebär att det finns luft i priserna hos vissa handlare. Men ofta ligger marginalen på kamerahus så låg (2-3%) att det inte går att pruta utan att säljaren går back.

Jag vet handlare som ger generell rabatt till vissa kunder och handlare som direkt ger ett bättre pris om man ber om offert.

Verkligheten är helt enkelt varierande och att aldrig försöka få ett bättre pris är inget man vinner något på rent ekonomiskt.
 

TBone

Aktiv medlem
Butikerna har olika strategi när det gäller marginaler. En del butiker har rakt av minimal marginal, andra har olika marginal på olika produkter, en del har generellt högre marginaler än konkurrenterna.

Det innebär att det finns luft i priserna hos vissa handlare. Men ofta ligger marginalen på kamerahus så låg (2-3%) att det inte går att pruta utan att säljaren går back.

Jag vet handlare som ger generell rabatt till vissa kunder och handlare som direkt ger ett bättre pris om man ber om offert.

Verkligheten är helt enkelt varierande och att aldrig försöka få ett bättre pris är inget man vinner något på rent ekonomiskt.
Alltså, det jag har något emot är inte att folk försöker pruta. Det är de handlare som har satt priset så att de från början är beredda att pruta på priset som jag ogillar. Främst pga att jag som person inte ser mina inköp en social aktivitet, jag vill ha rätt pris från början så jag blir en förlorare i "prutningsekonomin". Det blir dock alla andra också då det ger sämre genomlysning av marknaden och då sämre information som enligt alla ekonomiska teorier försämrar effektiviteten.

Men för den skara som gillar att pruta och finner nöje i det så är det en extra bonus i köpupplevelsen. Min hobby är dock att fota med kameror, inte att snacka med säljare. ;)
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Alltså, det jag har något emot är inte att folk försöker pruta. Det är de handlare som har satt priset så att de från början är beredda att pruta på priset som jag ogillar. Främst pga att jag som person inte ser mina inköp en social aktivitet, jag vill ha rätt pris från början så jag blir en förlorare i "prutningsekonomin". Det blir dock alla andra också då det ger sämre genomlysning av marknaden och då sämre information som enligt alla ekonomiska teorier försämrar effektiviteten.
Det är lätt att se vilka handlare som har generellt låga marginaler och liten prutmån, ex Fotokungen, och andra som utgår från en större marginal och ger rabatter till vissa kunder, om man kollar lite olika priser över tid.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
För nåt år sedan stod jag och tittade på en ganska exklusiv läderväska hos Scandinavian Photo här i Malmö.
Jag tyckte den var lite dyr, 2990:-,. Men så kom en säljare fram till mig och sa: jag ser att du är intresserad av väskan. Ska vi slå till om jag drar av en tusenlapp, frågade han?
Absolut, sa jag köpte väskan. Jag har ännu inte ångrat köpet och använder väskan nästan dagligen.
Priset var redan nersatt med en tusenlapp eftersom det pågick nån sorts "jippo" i butiken.
Väskan jag köpte var denna: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007221495/ona/kameravaeska-prince-street-antique-cognac-leather
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tyckte den var lite dyr, 2990:-,. Men så kom en säljare fram till mig och sa: jag ser att du är intresserad av väskan. Ska vi slå till om jag drar av en tusenlapp, frågade han?
Absolut, sa jag köpte väskan. Jag har ännu inte ångrat köpet och använder väskan nästan dagligen.
Priset var redan nersatt med en tusenlapp eftersom det pågick nån sorts "jippo" i butiken.
Väskor liksom många andra tillbehör har mycket, mycket större marginaler än kamerahus och objektiv. Vi pratar 2-5 procent jämfört med 50 procent.

Sen kan generalagenterna tillfälligt initiera kampanjer så att inte handlarna förlorar på kampanjpriserna.
 
ANNONS